خبرگزاری کار ایران

آغاز به کار نشست شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو اکو در بندرعباس

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۲۳۳

سازمان همکاری اقتصادی اکو شامل ۱۰ کشور جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان است که نشست شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو، در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفندماه به میزبانی استان هرمزگان در بندرعباس، برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، دبیر کل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در آغاز به کار نشست شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو اکو در بندرعباس، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل، انرژی و گردشگری هرمزگان از اولویت‌های سازمان اکو است.

 خسرو ناظری با بیان اینکه در این اجلاس اعضای اکو می‌توانند افزون بر آشنایی با بندرعباس، از ظرفیت‌های هرمزگان بهره‌مند شوند، افزود: بندرعباس به‌علت دسترسی به آب‌های آزاد، در زمینه تجارت بین المللی اهمیت دارد.

دبیر کل سازمان اکو تصریح کرد: اجلاس نمایندگان دائم این سازمان فرصتی برای همکاری‌های بیشتر و دو جانبه با نمایندگان استانی است.

مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چند جانبه و بین المللی در وزارت امور خارجه گفت: مهمترین همکاری‌های عضو اکو در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است که در زمینه مواصلات منطقه‌ای و بین المللی دارای اهمیت است.

سید جلال‌الدین علوی سبزواری افزود: کشورهای عضو اکو با ۸ میلیون کیلومترمربع مساحت و نیم میلیارد نفر جمعیت، روسیه را به خلیج فارس متصل می‌کنند.

وی با بیان اینکه حوزه تجارت به راه‌های مواصلاتی مانند ریل، جاده و دریا بستگی دارد، اضافه کرد: ایران موقعیت ممتازی در منطقه دارد و به همین علت بسیار مورد توجه کشورهای همسایه است.

مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چند جانبه و بین المللی در وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه  ارتباط با کشورهای همسایه اولویت نخست سیاست‌ خارجی است، تصریح کرد: از ۱۰ کشور عضو اکو، هفت کشور به آب‌های آزاد دسترسی ندارند و این موضوع اهمیت بندرعباس را دو چندان کرده است.

سبزواری با بیان اینکه تولید و صادرکنندگان جهانی منطقه آسیای مرکزی و قفقاز در خشکی محصورند و برای ارتباط با دنیا به آب‌های آزاد نیاز دارند، اظهار کرد:  به همین منظور جلسه شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو اکو که متشکل از سفرا و مقامات سیاسی کشورهای عضو در تهران و دبیر کل سازمان است، به دعوت استاندار و اتاق بازرگانی بندرعباس، در هرمزگان تشکیل شده است.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان گفت: این اجلاس در زمینه استفاده از ظرفیت های پس کرانه‌های بندر شهید رجایی برای واگذاری، کاریابی و فروش کالاهای کشورهای عضو اکو است.

محمدرضا صفا افزود: در این اجلاس ظرفیت‌های گردشگری، آبزی پروری، صنعت، کشاورزی، سرمایه گذاری و زیر ساخت‌های هرمزگان به سفیران اکو معرفی می‌شود.

برگزاری اجلاس نمایندگان سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) تا فردا ۱۲ اسفند ماه در بندرعباس ادامه دارد. این سازمان ۱۰ عضو دارد و مقر آن در تهران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز