خبرگزاری کار ایران

بخش دیالیز دامغان دوباره به بیمارستان ولایت این شهر منتقل شد؛

خانه به دوشی چند باره بخش دیالیز دامغان طی یکسال اخیر

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۲۹۸

اقدامات غیرکارشناسی مسئولان کنونی و سابق دانشگاه علوم پزشکی سمنان در جابه جایی بخش دیالیز دامغان و انتقال آن به بیمارستان قدیمی (برادران رضایی) شهرستان در چند ماه گذشته منجر به فوت دو بیمار در کمتر از 10 روز شد که عاقبت تصمیم بر انتقال دوباره بخش دیالیز به جای اولش یعنی بیمارستان ولایت منجر شد. این در حالی است که دلیل این جابجایی در آن زمان شدت گرفتن کرونا در این شهرستان و ازدحام بیماران کرونایی به بیمارستان ولایت بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان، کمبود امکانات، نبودن پزشک متخصص، دارو و هزار و یک کمبود دیگر بیماران دامغانی را راهی سمنان و شاهرود می‌کند و قدم گذاشتن به شهرهای همجوار آغاز مشکلات آنها می‌شود؛ مشکلاتی که هزینه‌های اقتصادی تنها بخش کوچکی از آنهاست. بلاتکلیفی همراهان بیمار در راهرو مطب پزشکان و بیمارستان ها از دیگر پیامدهای مشکلات ناعدالتی در توزیع امکانات سیستم بهداشت و درمان در استان سمنان است؛ تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند و باعث می‌شوند که نیمی از بیماران حاضر در دو شهرستان مجاور از اهالی  دامغان باشند.اما گاهی مشکلات حوزه بهداشت و درمان دامغان ناشی از نداشتن امکانات نیست بلکه تصمیمات غلط برخی از مسئولان به دلیل ناکارآمدی یا حفظ پست های اداری سبب بروز مشکلاتی می شود که جبران این اشتباهات عملا غیرممکن خواهد بود.

انتقال بخش دیالیز بیمارستان ولایت دامغان به بیمارستان برادران رضایی به دلیل وجود بخش های تخصصی و بستری مثل ccu، icu ، سی تی اسکن، ام آر آی و سایر تجهیزات پزشکی در بیمارستان ولایت یکی از این تصمیمات اشتباه بود که در زمان  رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی سمنان صورت گرفت.

نوید دانایی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی سمنان در آبان ماه امسال و چند روز قبل از سفر رئیس جمهوری به استان سمنان بخش دیالیز بیمارستان ولایت دامغان را به بیمارستان قدیمی (برادران رضایی) در مرکز شهر انتقال می دهد.

در همان ایام با توجه به تجمعات مکرر شهروندان دامغانی مقابل استانداری سمنان و دانشگاه علوم پزشکی مقرر شده بود که وزیر بهداشت و درمان به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور و وزیر معین جهت بررسی مشکلات بهداشت و درمان دامغان به این شهرستان سفر کند.

در آن زمان دلیل  انتقال عجولانه بخش دیالیز بیمارستان ولایت به بیمارستان رضایی بدون آنکه زیرساخت های این انتقال فراهم باشد صرفا به بهانه افزایش تخت های بیمارستانی در مرکز درمانی ولایت عنوان شد.

چند روز پس از حضور وزیر بهداشت و درمان در دامغان و حواشی آن سفر ،دانایی از سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان برکنار و در تاریخ 24 آبان ماه کامران قدس جایگزین او  شد.

سقوط آسانسور و فوت بیمار دیالیزی

 قدس پس از تصدی سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان یکی از اولویت های کاری خود را رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان دامغان قرار داد. اما پس از گذشت دو ماه از انتصاب او ، حادثه   سقوط آسانسور بخش دیالیز بیمارستان رضایی رخ می دهد.

این مقام مسئول بلافاصله تیم نظارتی دانشگاه علوم پزشکی را برای بررسی و پیگیری شرایط بیمار دیالیزی و ابعاد مختلف این حادثه به همراه تیم امداد هوایی دانشگاه به شهرستان دامغان اعزام می کند.

به‌رغم تلاش فراوان دو ساعته تیم متخصص درمانی بیمارستان ولایت شهرستان دامغان و انجام‌ اقدامات درمانی توسط جراح مغز و اعصاب، متخصص قلب، جراح عمومی و سایر اعضای کادر درمان اقدامات نتیجه بخش نبود و فرد حادثه دیده جان باخت.‌

همان روز مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان ضمن بررسی دقیق جوانب مختلف حادثه و برخورد قطعی با مقصران و مسببان به منظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه  اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

هنوز نتیجه بررسی علل این حادثه مشخص نشده بود که یکشنبه 11 بهمن ماه دومین بیمار دیالیزی دامغان نیز به دلیل کمبود امکانات پزشکی در بخش جدید دیالیز فوت کرد.

پس از این اتفاق علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس طی مکاتبه ای خطاب به استاندار سمنان گفت: قرار بود مرکز دیالیز دامغان را به بیمارستان رضایی منتقل نکنند اما فقط لجبازی رئیس سابق دانشگاه پزشکی سمنان آن هم در دقیقه ۹۰ مدیریتش این اتفاق را رقم زد و موجب فوت دو بیمار دیالیزی در کمتر از یک ماه شد.

وی خواستار اقدام فوری دانشگاه علوم پزشکی در بازگرداندن بخش دیالیز مرکز درمانی رضایی به محل سابق آن در بیمارستان ولایت و اجرای فوری مصوبه هیأت دولت مبنی بر تکمیل و تجهیز بیمارستان ۵۰ تختخوابی رضایی دامغان شد. 

تا اینکه   دو روز پیش یعنی  ۱۲  بهمن ماه  با توجه به درخواست فرماندار شهرستان دامغان مبنی بر تشکیل جلسه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سمنان برای بررسی حوادث پیش آمده در مرکز دیالیز شهرستان دامغان نشستی برگزار شد که پس از بحث و تبادل نظر در زمینه مسائل و مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان شهرستان مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی سمنان برنامه ریزی لازم برای انتقال بخش دیالیز کلینیک رضایی به بیمارستان ولایت را در اسرع وقت انجام و نتیجه را اطلاع رسانی کند.

آقای مصاحبه ، با ایلنا مصاحبه نکرد

برخی از فعالان اجتماعی، شهروندان دامغانی، بیماران دیالیزی و همراهان این بیماران خواستار بررسی دقیق علل یا عوامل این دو حادثه هستند و تقاضای ورود دادستان دامغان به منظور برخورد قانونی و مجازات مدیران برکنار شده یا مدیران دست اندرکار فعلی با توجه به قصور احتمالی یا ترک فعل صورت گرفته را دارند.

علیرضا مصاحبه، مدیر درمان بیمارستان ولایت دامغان در پاسخ به ایلنای سمنان مبنی بر دلایل انتقال بخش دیالیز بیمارستان ولایت به بیمارستان رضایی و جابه جایی دوباره آن به بیمارستان ولایت با توجه به اوج گرفتن  کرونا در روزهای اخیر  و شیوع امیکرون در کشور ، چیست؟ تنها به این جمله بسنده کرد و گفت: مصاحبه نمی‌کنم. اگر هم  در خبرگزاری منتشر کنید که مصاحبه نکردم به من آسیبی نمی رسد به اعتماد مردم ضربه وارد می کنید.

گزارش: محمود بانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز