خبرگزاری کار ایران

فرماندار شهرستان تفرش خبر داد؛

برگزاری آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی اسفندماه در اراک و تفرش

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۵۳۰

فرماندار شهرستان تفرش گفت: آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی شاعر قرن ششم هجری قمری، با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو عصر روز 20 اسفند ماه سال جاری در شهرستان اراک آغاز می شود و برنامه اصلی نیز یک روز بعد از آن، در روز 21 اسفند ماه در روستای طاد از توابع شهرستان تفرش که زادگاه حکیم نظامی گنجوی است، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا حاج‌ علی بیگی با بیان اینکه در این آیین، خانه تاریخی حکیم نظامی در روستای طاد از توابع شهرستان تفرش، پلاک‌کوبی و ثبت جهانی می‌شود، افزود: همچنین آیین دیگری برای بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی عصر روز 21 اسفندماه با حضور 70 نفر از چهره‌های ورزشی، فرهنگی و هنری کشور و مقامات ملی و استانی در سالن پرفسور حسابی تفرش برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: «حجت اله ایوبی دبیر کل یونسکو در ایران»، «غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی»، «سید جلال‌الدین کزازی استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده، مترجم، شاهنامه پژوه و ادیب ایرانی»، «فرامرز قریبیان بازیگر و کارگردان»، «علی دایی فوتبالیست پیشکسوت»، «علی کریمی فوتبالیست پیشکسوت» و «نیکی کریمی بازیگر و فیلم ساز»، از چهره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی ملی هستند که برای شرکت آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی دعوت شده‌اند.

فرماندار شهرستان تفرش اظهار داشت: برنامه ریزی های لازم برای بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در نشست‌های مختلف با حضور استاندار مرکزی، مسئولان سازمان یونسکو در ایران و مسئولان محلی برگزار شده و شهرستان تفرش از هر لحاظ آماده برگزاری این آیین است. همچنین هفته گذشته نیز هیئتی از یونسکو در جریام سفر به شهرستان تفرش از منزل حکیم نظامی در روستای طاد این شهرستان بازدید کردند.

جمال‌الدین ابو محمد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید متخلص به نظامی و نامور، حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری مصادف با قرن دوازدهم میلادی به‌ عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی است که در روستای طاد از توابع شهرستان تفرش چشم به جهان گشود.

مثنوی‌های عاشقانه‌ای، چون خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‌پیکر، از جمله برخی آثار این شاعر بزرگ است که سبک و زبانش الگو و نمونه سرایش داستان‌های منظوم عاشقانه است. همچنین اسکندرنامه و مخزن الاسرار نیز از دیگر آثار این شاعر بزرگ است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز