خبرگزاری کار ایران

زنگ حماسه در زورخانه‌های مشهد نواخته شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۰۷۸

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از نواختن زنگ حماسه در تمامی زورخانه‌های مشهد به یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، سیدجواد موسوی به همراه معاونان و مدیران اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی و فعالان بخش گردشگری استان با حضور در گود زورخانه شهید چمران مشهد اظهار کرد: با هماهنگی انجام شده با هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان در شب سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در تمامی گودهای زورخانه مشهد به صدا درآمد و یاد و نام این شهید مقاومت گرامی داشته شد.

او با اشاره به این‌که آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در فهرست میراث‌جهانی به ثبت رسیده است، افزود: این ورزش آین‌ها ویژه و خاص دارد که بیشتر از ورزش‌ها، این آئین‌ها و آداب اهمیت دارد و همین آداب و آیین‌ها بوده که توانسته قرن‌ها این ورزش را زنده نگه دارد.

موسوی با قدردانی از کهن کسوت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی حاج سید حسین جعفرزاده تصریح کرد: کهن‌کسوتان آئین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای را حفظ کرده و به نسل‌های بعد منتقل کرده‌اند، باید این حافظان میراث‌فرهنگی را قدر بدانیم.

هم‌چنین کهن‌کسوت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی حاج سید حسین جعفرزاده در حاشیه این مراسم گفت: ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی جزو ورزش‌های با ریشه ایرانی است که در آن رقابت وجود ندارد بلکه مبنای آن رفاقت، دوستی و محبت است.

او ادامه داد: هرکدام از ابزارهای مورد استفاده نماد یکی از ابزارهای رزمی بوده است و پهلوانان با استفاده از این ابزارهای برای رزم آماده می‌شده‌اند.

هم چنین محمد جواد حیدری زاد رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مشهد به سابقه شکل‌گیری ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اشاره کرد و گفت: این ورزش نمادی از مقاومت ایرانیان در برابر دشمنان و متجاوزان به این سرزمین است.

او ادامه داد: همواره پهلوانان در برابر ظلم و ستم دشمنان مقاومت می‌کرده و برای آمادگی جسمانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را انجام می‌داده اند.

هم‌چنین محمد مهدی سودمند نایب رئیس ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مشهد گفت: یکی از مشخصه‌های ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی  این است که در برابر زورگویان و تجاوزگران ایستادگی می‌کردند، میل نماد گرز، سنگ نماد سپر و کباد نماد کمان است، اکنون نیز ورزشکاران مشارکت اجتماعی و فرهنگی زیادی در برنامه‌های کمک به دیگران دارند و هم‌چنان مرام پهلوانی در میان این ورزشکاران رواج دارد.

مشهد 17 گود زورخانه دارد که با هماهنگی انجام شده از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی زنگ حماسه به نام و یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نواخته شد، هم‌چنین توسط مرشدان زورخانه در وصف سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شعرخوانی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز