خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان:

متوسط پیشرفت آبیاری منطقه ای در هرمزگان از نرم کشوری بالاتر است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۰۱۰

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: در استان توانایی مهار ۶۱۰ میلیون مترمکعب آب های سطحی را داریم.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، جمشید عیدانی در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: متوسط بازندگی هرمزگان ۱۸۳ میلی‌متر است که از ابتدای سال تنها ۵ میلی‌متر بارندگی داشته ایم.

وی افزود: با توجه به کاهش بارندگی ها و موجودی سدهای استان که به اعداد ۲ رقمی و زیر ۲۵ درصد رسیده سال سختی را در پیش خواهیم داشت. از آنجایی که آب شیرین کن بندرعباس به طور کامل وارد مدار شده، می توان وضعیت آب شرب مردم را مدیریت کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: هرمزگان ۲۹ هزار حلقه چاه دارد و ۸۵ درصد مصرف آب زیرزمینی و سطحی استان، در حوزه کشاورزی است. خوشبختانه صنایع استان نیاز خود را با آب شیرین کن هایی که تعبیه کرده اند، تامین می کنند.

عیدانی بیان کرد: ما در هرمزگان ۶۱۰ میلیون مترمکعب توانایی مهار آب های سطحی را داریم اما همچنان کارهایی برای انجام دادن داریم؛ چرا که هزار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب مهار نشده در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: سد گابریک در شرق جاسک با برنامه ریزی های صورت گرفته و حل شدن مشکلات ردیفی، می تواند کمک خوبی به تامین نیاز آبی منطقه کند. سد درکاه در منطقه بشاگرد نیز امسال به بهره برداری می رسد و امیدواریم بارندگی رخ دهد و شاهد آبگیری آن نیز باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: خط آبرسانی شمیل برای تامین نیاز بندرعباس در حال اتمام است. خط آبرسانی کشاورزی در یکتار جاسک نیز حدود یک ماه دیگر به اتمام می رسد. در ۲ سال گذشته شبکه شمالی میناب از شبکه تبدیل به لوله شده و دیگر تبخیر و نشتی آب وجود ندارد و با انرژی آب پشت سد در اختیار کشاورز قرار می گیرد و نیاز به استفاده از برق ندارد.

عیدانی ادامه داد: خوشبختانه ۵ میلیون مترمکعب از مصرف بی رویه آب کشاورزی در میناب جلوگیری شد. امیدواریم تا پایان سال ۲ هزار و ۵۰۰ متر دیگر نیز وارد مدار شود. وقتی پس از چند سال خشکسالی بارندگی رخ می‌دهد بار حمل رسوبات نیز افزایش می یابد که اگر سیلی رخ دهد برای زمین های کشاورزی مضر است و تخریب بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: مشکل ما درست استفاده نکردن از آب به خصوص در بخش کشاورزی است. مردم درخواست آب شیرین کن برای کشاورزی دارند اما آب آبشیرین کن برای کشاورزی اقتصادی نیست و نمی تواند پاسخگوی کشاورزی حال حاضر کشور و بخصوص استان ما باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خاطرنشان کرد: ۵ هزار کیلومتر از مطالعات ما بر روی رودخانه های استان انجام شده و ۲۰ هزار کیلومتر دیگر نیز در حال مطالعه است.

عیدانی بیان کرد: متوسط پیشرفت آبیاری منطقه ای در هرمزگان از نرم کشوری بالاتر است. مشکل ما امکانات موجود نیست، بلکه استفاده نادرست از امکانات است.

وی ادامه داد: برای تعبیه سیستم پایش بازندگی و هشدار سیل سدهای نیان و شمیل در حال تلاش هستیم. ۱۵ سال است مجوزی برای حفر چاه صادر نمی شود و با تغییراتی در قانون تنها به گلخانه ها تعلق می گیرد. توسعه فعالیت حفاری های غیرمجاز افزایش یافته که در این راستا کلیه دستگاه های حفاری ملزم به نصب جی پی اس شده اند تا قابل ردیابی باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز