خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

واردکنندگان حاضر به عَرضه خوراک دام با قیمت مصوب نیستند/ کارخانه‌ها با ۲۵ درصد ظرفیت کار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۴۶۱

مدیر تحقیق و توسعه کارخانه های خوراک و طیور خراسان رضوی گفت: واردکنندگان به دلیل هزینه‌های سنگین و افزایش تبدیل ارزهای اختصاص‌یافته حاضر به عرضه نهاده‌های وارداتی خود در سامانه بازارگاه آن‌هم باقیمت مصوب نیستند.

مهدی لقمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در این استان تعداد ۸۰ کارخانه خوراک دام و طیور با هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجادشده که توانسته بیش از ۷ هزار نیروی بومی و تحصیل‌کرده را جذب و برای آن‌ها اشتغال ایجاد کند.

وی درباره ظرفیت تولید کارخانه‌های خوراک دام و طیور در استان افزود: خراسان رضوی ظرفیت بسیاری در تولید خوراک دام دارد و با برخورداری از ۸۰ کارخانه خوراک دام با ظرفیت تولید بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن عملکرد مطلوبی به ثبت رسانده است اما متأسفانه به دلیل کمبود مواد اولیه تخصیصی باقیمت مصوب با مشکل تولید روبرو هستند.

لقمانی با اشاره به اینکه این کارخانه ها متأسفانه در بهترین شرایط با ۲۵ درصد ظرفیت کار می‌کنند، ادامه داد: کمبود مواد اولیه و نهاده به قیمت مصوب دولتی است. برای تولید ۳۵ هزار تن کنسانتره نهاده دامی در کارخانه‌ها خوراک دام خراسان رضوی به ۶۵ هزار تن مواد اولیه نیاز است اما کل سهمیه‌ای که به این استان تخصیص می یابد کمتر از نصف نیاز تولید کننده ها است.

وی همچنین به نقش دولت در بازار نهاده‌ها اشاره کرد و گفت: دولت اگر به وظایف حکومتی خود عمل کند و نظارت بر بازار  و هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط را در دستور کار قرار دهد به‌طور حتم می‌تواند از این گرانی لجام‌گسیخته جلوگیری کند. در گذشته، واردکننده نهاده دامی با تشکل‌ها ارتباط برقرار می‌کرد و با یکدیگر به توافق می‌رسیدند و درنهایت کالا ترخیص می‌شد اما اکنون‌که پای دولت در ورود نهاده‌ها در میان است، به مشکل تأمین ارز برخورده‌ایم و حجم زیادی از نهاده‌های دامی در بندرها معطل ترخیص مانده است.

 مدیر تحقیق و توسعه کارخانه های خوراک و طیور خراسان رضوی گفت: به دلیل خشک‌سالی و کمبود منابع آبی لذا حوزه کشاورزی ما نتوانسته نهاده‌های لازم را تأمین کند و برنامه‌ای نیز برای تأمین آن دیده نمی‌شود از همین رو نیازمند واردات بخش زیادی از این نهاده‌ها از خارج کشور هستیم. از آنجاکه نهاده‌های دامی و طیور نقش و ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه و هم‌چنین قیمت تمام‌شده مواد پروتئینی در کشور دارد می‌بایست برنامه‌ریزی بلندمدتی با توجه به استعدادهای کشاورزی در کشور برای تأمین این نهاده‌ها داشته باشیم.

لقمانی اظهار کرد: واردکنندگان به دلیل هزینه‌های سنگین و افزایش تبدیل ارزهای اختصاص‌یافته حاضر به عرضه نهاده‌های وارداتی خود در سامانه بازارگاه آن‌هم باقیمت مصوب نیستند زیرا قیمت نهاده‌های وارداتی به‌شدت افزایش‌یافته است. این تأخیرها در حالی رخ می‌دهد که بندرها ورودی کشور مملو از نهاده‌های دامی و طیور است اما کارخانه‌ها و مصرف‌کننده ما در سطح استان به‌شدت چشم‌انتظار رسیدن این محموله‌ها برای تغذیه دام و طیور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز