خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

غیر استاندار بودن هوای داخل تونل‌های یاسوج -بابامیدان پس از 11 سال/ نگرانی مسافران از افزایش خطرات زیست‌محیطی در محور کهگیلویه و بویر احمد به فارس

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۷۵۲

تونل های یاسوج - بابامیدان با وجود گذشت بیش از 11 سال از افتتاح و بهره برداری آن همچنان مشکلات زیست محیطی دارد و این مشکلات روز به روز بیشتر و نارضایتی ها را از عملکرد مسئولان مرتبط دوچندان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یاسوج، 21 دی ماه 1389 بعد از 17 سال انتظار ، پروژه ارتباطی یاسوج-بابامیدان به طول 47 کیلومتر و با حذف بیش از 180 پیچ تند و خطرناک با حضور وزیر وقت راه و ترابری افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

محور ارتباطی یاسوج-بابامیدان به عنوان یکی از پرحادثه ترین محورهای ارتباطی استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس بوده که چهار و نیم کیلومتر از مسیر 47 کیلومتری این جاده تونل است.

در این محور، 9 دهانه تونل وجود دارد که تونل‌های آن بخصوص دو دهانه تونل بزرگ این محور فاقد روشنایی مناسب و تهویه استاندارد و مناسب است.

محور یاسوج - بابامیدان اکنون بندر بوشهر و سایر شهرهای جنوبی کشور را به اصفهان و مرکز کشور متصل می‌کند و بعد از گذشت 10 سال و نیم از افتتاح این محور متاسفانه روشنایی و تهویه تونل‌ها همچنان مشکلات اساسی دارد و انگار رفع مشکلات آنان از یاد مسئولان مرتبط رفته است.

عبور در تونل شماره پنج جاده یاسوج-بابامیدان برای بیماران تنفسی و ریوی به خاطره‌ای تلخ تبدیل می‌شود زیرا نفس کشیدن در طول این مسیر به دلیل نبود تهویه مناسب و استاندارد و آلودگی هوا با سختی‌های خاص خود همراه می‌شود.

تونل 2 کیلومتری که برای بیماران تنفسی 2 هزار کیلومتر است

ترددکنندگان در  این محور معتقدند  این تونل 2 کیلومتری برای آنان بویژه بیماران تنفسی و قلبی 2 هزار کیلومتر می‌شود و آنان، نام این تونل را " تونل مرگ " نامیده اند.

این تونل و تونل بعد از آن به طول بیش از یک کیلومتر به لحاظ وجود توده هایی از گازهای آزاردهنده اگزوز ماشین های سنگین و فرسوده، مخاطره ای برای مسافران دارای مشکلات تنفسی، کودکان ، افراد سالخورده و دلهره ای برای رانندگانی است که همواره در این مسیر تردد دارند.

یکی از رانندگان تاکسی برون شهری یاسوج به ایلنا می گوید: متاسفانه با گذشت سال های سال از افتتاح و زیربار ترافیکی رفتن محور یاسوج - بابامیدان اما هر روز با هزاران ترس و دلهره از تونل های بزرگ یاسوج - بابامیدان تردد می کنیم.

وی با تاکید براینکه رفع مشکلات این محور بویژه روشنایی ها و تهویه ها در تونل ها از یاد مسئولان رفته است، اظهارداشت: بیش از هفت سال است در این مسیرکار می کنم و بر اثر گاز های سمی تونل های جاده یاسوج به بابامیدان دچار آلرژی تنفسی شده ام.

این راننده مُسن محور یاسوج - بابامیدان  به مشکلات آلودگی تونل های شماره چهار و پنج این مسیر اشاره و خاطرنشان کرد: گاهی ورود همزمان چند خودروی سنگین دودزا از قبیل کامیون و اتوبوس، این تونل را به جهنمی از دوده غلیظ تبدیل می کند.

از سویی، تعداد دیگری از رانندگان محور یاسوج - بابامیدان با اشاره به اهمیت ترانزیتی این راه که مرکز ارتباطی جنوب به مرکز کشور و چند استان بزرگ است، برلزوم نصب سیستم تهویه هوا بویژه در تونل بزرگ این راه پرتردد تاکید دارند.

راننده خودروی پرایدی که برای کارهای روزانه اش باید از این تونل ها بگذرد نیز به ایلنا گفت: امکان باز بودن شیشه در خودرو در تونل شماره های چهار و پنج وجود ندارد زیرا آلودگی هوا بالا است و به همین دلیل قبل از نزدیک شدن به تونل شیشه‌ها را می‌بندیم.

وی افزود: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه کارشناسان خود بیاید و تنها پنج دقیقه در وسط تونل شماره پنج بماند، اگر توانست ادامه دهد برای همیشه بی خیال تهویه و روشنایی شود.

این راننده از تصادفات رخ داده در این تونل ها هم سخن می گوید و خاطرنشان کرد: وای به روزی که در این تونل تصادفی رخ دهد زیرا در آن روز برای افراد سالم نیز مشکلاتی از جمله تنفسی پیش می‌آید.

آلاینده های هوا در تونل های یاسوج - بابامیدان بیشتر از میزان استاندارد است

رئیس اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: با محاسبات صورت گرفته و با اندازه‌گیری میزان آلاینده‌های هوا در این تونل ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان محیط زیست این استان، میزان مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و گوگرد بیش از میزان استاندارد گزارش شده است.

هادی سینایی افزود: تاکنون اقدام مؤثری برای رفع مشکل تهویه و تاثیرات منفی آن بر سلامت افراد از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صورت نگرفته است.

وی تاکیدکرد: رفع فاجعه زیست محیطی تونل های راه ارتباطی یاسوج که سالهاست تهدیدی برای سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد و تمامی رانندگانی که از دیگر نقاط کشور از مسیر می گذرند، نیازمند عزمی جدی و تدبیری مسئولانه است.

کارشناسان پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد نیز دراین باره می گویند که متاسفانه همواره شاهد تصادفات و تلفات جاده ای در محور یاسوج - بابامیدان بوده و اغلب این تصادفات و تلفات انسانی در خود تونل ها و یا در ورودی و خروجی آنها صورت گرفته است.

آنان به ایلنا گفتند: هر چند با برخی اقدامات صورت گرفته، سیستم روشنایی این تونل ها تا حدودی رفع شده اما نبود تهویه مناسب و انباشت گازهای سمی در این تونل ها، مخاطره ای برای مسافران این مسیر ارتباطی است

به گزارش ایلنا، بیش از هشت هزار و 836 متر تونل در دو محور " یاسوج- اصفهان " و "یاسوج-بابامیدان" وجود دارد که هیچ کدام تهویه مناسب ندارند.

با وجود تماس‌های متعدد با مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه چرایی نبود روشنایی و تهویه استاندارد در تونل های شماره چهار و پنج محور " یاسوج - بابامیدان"، موفق به انجام مصاحبه نشدیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز