خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی کرد؛

پیدا و پنهان گزینه‌های استانداری برای ساختمان سرداران قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۷۴۱

استان قزوین در واپسین روزهای تابستان با 12 گزینه برای قبول نمایندگی دولت روبرو است که در بین آن‌ها چهره‌های نظامی بیشتر به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین،جو سیاسی استان قزوین این روزها پر شده از گزینه‌های رنگارنگ برای قبول نمایندگی دولت در استان ؛حالا صداهای پیدا و پنهانی را می‌توان شنید که چه کسی بر کرسی  ریاست  ساختمان سرداران قزوین تکیه می‌زند.

تاکنون 12 چهره به شکل غیررسمی در فضای مجازی که برخی از آن‌ها نام آشنا هستند، برای استاندار شدن عزم خودشان را جزم کرده‌اند؛ اگرچه بیشتر چهره‌ها از جناح اصولگرا هستند، اما در میان آن‌ها گزینه‌های مستقل نیز به چشم می‌خورد.

سرداران سیروس صابری، محمدرضا مردانی، عبدالله عراقی، نعمت‌الله حکیم، سالارآبنوش و سرهنگ ابوالفضل طاهرخانی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امیر سرتیپ محمدحسن نامی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم، نعمت الله ترکی هرچگانی معاون فعلی وزیر راه و شهرسازی، محمدمهدی انصاری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها در وزارت ارشاد دولت دهم، علیرضا عسگریان معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره)، پوریا محمدیان یزدی دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و امیر دیزانی رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در دولت دهم از گزینه‌های مطرح برای استانداری قزوین هستند.

استاندار بومی یا غیربومی؟

آنچه در این میان بیش از همه اهمیت دارد، مسئله بومی یا غیربومی گزینه‌های مطرح است؛ به طوری که بر اساس شنیده‌ها نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی تمایل بیشتری به انتخاب یک استاندار بومی دارند.

چندی پیش نامه‌ای از سوی مجمع نمایندگان استان قزوین خطاب به وزیر کشور منتشر شد که محتوای آن بر حمایت از سردار عراقی تاکید داشت؛ پس از آن در فضای مجازی، بیانیه‌ای از سوی احزاب اصولگرا و ولایی استان و رؤسای ستادهای مردمی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران با همین مضمون منتشر شد که از گزینه نعمت الله ترکی هرچگانی حمایت می‌کرد؛ در قسمتی از بیانیه احزاب آمده است «متاسفانه به دلیل عدم انتخاب مدیران مجرب و توانمند تاکنون به نحو شایسته از ظرفیت‌های خدادادی استان و سرمایه ملی استفاده نشده است.»

با این حال بر اساس راهبرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از میان گزینه‌ها سردار عراقی و محمدمهدی انصاری به خاطر قزوینی بودن از شانس بیشتری برای انتصاب استاندار برخوردارند، اما باید دید آیا انتخاب‌ها براساس شایستگی و اشرافیت  این افراد در حوزه مدیریت اجرایی و سیاست گذاری صورت می‌گیرد یا خیر؟

شانس کدام گزینه برای استاندار شدن بیشتر است؟

به هر ترتیب گزینه مورد مقبول در محافل سیاسی استان قزوین سردار عراقی است؛ به طوری که بیشتر گروه‎ها و احزاب سیاسی نظر مثبتی برای انتخاب شدن او به عنوان استاندار شدن دارند.

سردار عبدالله عراقی در قزوین متولد شده و درحال حاضر ریاست اداره امنیت معاونت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده دارد و به عنوان جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شناخته می‌شود که نام او این روزها به عنوان گزینه جدی برای استاندار شدن قزوین بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است.

پس از انتشار نامه مجمع نمایندگان، روح الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه خبری گفته بود که نمایندگان بر اساس درخواست احمد وحیدی  وزیر کشور در خصوص نظر مشورتی برای انتخاب استانداران، روی سردار عراقی اجماع دارند و ما نیز این گزینه را به وزارت کشور معرفی کردیم.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، سردار عراقی به دلیل اینکه در دوران هشت سال دفاع مقدس از خود لیاقت و شایستگی نشان داده است.

پس از سردار عراقی، محمدمهدی انصاری به دلیل پژوهش در حوزه قانون‌گرایی و امنیت سازی و «مدیریت عالمانه» و «برنامه‌ریزی هوشمندانه» به عنوان دو رکن بهره‌وری در کار و تولید از دیگر گزینه‌هایی است که با شانس بالا به عنوان تصدی پست استانداری مطرح شده است.

احزاب سیاسی استان قزوین چه می‌گویند؟

احزاب سیاسی اصولگرا در استان قزوین تاکنون نظری در خصوص انتخاب سردار عراقی به عنوان گزینه استانداری به شکل رسمی و موثق منتشر نکرده‌اند، اما در محافل مجازی درباره او صحبت‌ها و گفت و گوهایی شکل گرفته است.

خیلی از کارشناسان و فعالان سیاسی بر این عقیده‌اند که چون سردار مهدی صباغی به عنوان شهردار قزوین انتخاب شده است، بهتر است که نماینده عالی دولت در استان غیرنظامی باشد؛ اما عده‌ای دیگر مخالف این موضوع هستند.

از آنجایی که بیانیه گام دوم ابلاغی از سوی رهبر انقلاب به جوانگرایی مدیران در کشور تأکید دارد، برخی از گزینه‌های مطرح شده چندان نتوانسته این مهم را محقق سازند.

استان قزوین نیازمند چه استانداری است؟

استان قزوین به عنوان قطب صنعتی کشور با داشتن بیش از سه هزار و 500 واحد صنعتی و 2 هزار و 500 واحد کشاورزی به عنوان یک کانون تولید در کشور شناخته می‌شود که مباحث و بحران‌های متعدد کارگری، زیست محیطی و  کم آبی را درون خود جای داده است.

آنچه بیش از همه برای انتخاب استاندار اولویت دارد، داشتن همت یک استاندار با هدف بکارگیری تمام ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که بتواند چرخ تولید را در استان به حرکت درآورد.

به هرحال باید منتظر ماند تا ببینیم در نشست چهارشنبه‌های هیأت دولت چه کسی استاندار قزوین می‌شود.

گزارش: سید مصطفی جعفری

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز