خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

آینده کشاورزی استان بوشهر در معرض خطر/ بوشهر نیاز به آب شیرین‌کن دارد/ سد رئیس علی دلواری پاسخگو نیست/ ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای در استان

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۰۹۵

نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها گفت: با توجه به صنایع پتروشیمی در پارس شمالی و جنوبی و گستردگی استان باید فکر اساسی برای آینده آب بوشهر بشود. زیرا با کمبود بارش‌ها آینده کشاورزی استان در خطر است.

سید علی اکبر فاطمی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: امسال به دلیل کمبود بارش میزان آب چاه‌های استان کاهش یافت و از طرفی تقاضای مردم برای  آب  مورد نیاز مصارف خانگی بیشتر شده است.

در برخی از مناطق آب جیره بندی یا قطع می‌شود

وی گفت: قبل از ماه مبارک رمضان در برخی از مناطق استان از جمله شهرستان‌های بوشهر و دشتی و تعدادی از روستاها با جیره بندی و قطعی آب در طول شبانه روز مواجه شدیم و در برخی از مناطق در طول 24 الی 48 ساعت تنها 8 ساعت آب داشتند. هم اکنون نیز در شهرستان دشتی 5 الی 6 ساعت در طول شبانه روز اهالی از آب شرب بهره مندند.

سیستم های فرسوده شبکه آبرسانی بازسازی و تعمیر نشده اند

عضو شورای عالی استان ها عنوان کرد: اهالی فقیر برخی از محله ها که برای تهیه آب نیاز به پمپ و منبع آب دارند نمی توانند این تجهیزات را تهیه کنند و با مشکل مواجهند. در برخی از محله‌ها نیز سیستم آب فاضلاب فرسوده و  نیاز به هزینه‌های زیاد برای بازسازی و تعمیر دارند. متاسفانه طی 4 دهه گذشته این شبکه ها را بازسازی و یا شبکه آب رسانی جدید ایجاد نکرده اند. به همین دلیل مردم نمی توانند از آب مصرفی مورد نیاز شان استفاده کنند و این مناطق در طول شبانه روز کمتر از 4 ساعت به آب شرب دسترسی دارند.

باید از سیستم آب شیرین کن استفاده شود

فاطمی اضافه کرد: برای حل این مشکلات بارها به مسئولان استان و شهرستان مراجعه یا مکاتبه کرده ایم. از طرفی نیز میزان آب چاه های استان به دلیل کمبود بارندگی کاهش یافته اند. برای تهیه آب در شهرستان های بوشهر، تنگستان، دشتی و کنگان باید سیستم های آب شیرین کن بکار گرفته شود که شرایط بهتر شود. اگر چه عسلویه سال‌ها است به دلیل نزدیکی به  دریا  و شرکت های صنعتی که به لحاظ مالی از آن حمایت می کنند از سیستم آب شیرین کن بهره مند است ولی  با این وجود هنوز با مشکل کمبود آب مواجه است.

نماینده بوشهر در شورای عالی استان ها تصریح کرد: امسال شرایط به نسبت سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی بحرانی تر می شود و سازمان آب و فاضلاب باید خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهد.

فاطمی ادامه داد: نزدیک  ۴۰ الی ۵۰ درصد  آب استان به دلیل فرسودگی شبکه ها و لوله های آبی که بیش از چهل سال است تعویض و مرمت نشده‌اند، هدر می رود. در محله های تازه ساخت، شبکه جدید به کار گرفته شده اما محله های قدیمی بر اساس الگوی درست نقشه طراحی نداشته اند و متاسفانه این مشکل در تمامی مناطق قدیمی در تمامی استان وجود دارد.

شغل جایگزین کشاورزی در استان وجود ندارد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات کشاورزی در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: به دلیل کشاورزی و برداشت های زیاد از منابع آبی استان،  کمبود آب در منابع زیر زمینی به خوبی حس می شود. متاسفانه اینجا شغلی هم برای جایگزین کشاورزی وجود ندارد. سالانه با آغاز فصل کشت گوجه فرنگی و هندوانه با برداشت های بی رویه مصارف شربی آب استان با کمبود و مشکل روبه رو می شود.

کشاورزی باید به سمت کشت گلخانه ای برود

نماینده  بوشهر در شورای عالی استان ها بیان کرد: بارها اداره کشاورزی و سایر ادارات مربوطه در استان در این باره جلساتی را برگزار و اعلام کرده اند که یک پیک مصرفی خاصی را برای کشاورزان در نظر گرفته شود و بیشتر به سمت کشت های گلخانه ای که از آب کمتری استفاده می شود بروند. اما هنوز اقدام جدی در این باره نشده است  که البته این جلسات بی نتیجه نبوده و عده ای  به  سمت این‌گونه کشت رفته‌اند.

سدی برای جبران کمبود آب در استان نداریم

وی افزود: در استان بوشهر برای جبران کمبود آب آنگونه که باید سدی وجود ندارد. تنها سد کوثر و رئیس علی دلواری را داریم  که آب سد رئیس علی دلواری ظرفیت آنچنانی ندارد که بتواند جوابگوی استان و شهرستان باشد و می شود گفت که آب مطلوبی ندارد و بیشتر برای مصارف کشاورزی از این آب استفاذه می کنند. که  آن هم بسیار کم  و پاسخگوی نیاز آبی استان نیست.

فاطمی گفت: آبی هم که از سمت کازرون استان فارس به استان منتقل می شود در قبال آن هزینه ای به کشاورزان آنجا پرداخته اند که کشاورزی نکنند که آب مورد نیاز بخش هایی از استان بوشهر تامین شود. البته با وجود موانع ایجاد شده عده ای هنوز در کارزون کشاورزی می کنند. این موضوع هم خودش برای استان بوشهر تبدیل به مشکل شده است.

به نظر می رسد با توجه به صنایع پتروشیمی در پارس شمالی و جنوبی و گستردگی استان  باید فکر اساسی برای آینده آب بوشهر بشود. باید  یک سری آب شیرین کن‌ها در استان نصب شود که برای مصارف شرب و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند. زیرا با کمبود بارش‌ها،دیر نیست که  آینده کشاورزی استان در خطر  نابودی کامل قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز