خبرگزاری کار ایران

معرفی فعالان برگزیده ترویج کتاب‌خوانی در کشور

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۸۴۷

دولت می‌تواند نهادهای مردمی فعال در حوزه‌ی ترویج کتابخوانی را با هم هماهنگ کند، کنار هم قرار دهد و آن‌ها را نسبت به هم آگاه کند.

دبیر اجرایی اولین دوره‌ تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی با بیان اینکه مراسم تقدیر از برگزیدگان روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان ماه برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم عباس صالحی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور خواهد داشت.

ابراهیم حیدری افزود: فراخوان اولین دوره‌ تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی با هدف شناسایی و ارتباط با فعالان مردمی ترویج کتابخوانی، حمایت از فعالیت‌های مرتبط، تقدیر از فعالان برجسته این حوزه و جلب مشارکت فعال افراد، سازمان‌ها، و نهادهای غیردولتی در ترویج کتابخوانی منتشر شد و در مهلت مقرر نزدیک به صد نفر از افراد، گروه‌ها، تشکل‌های مردمی و نهادهای غیردولتی که در زمینه ترویج کتابخوانی فعالیت دارند، ثبت‌نام کردند.

وی گفت: دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی(رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا)، دکتر حسین پاینده(منتقد ادبی، پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌ طباطبایی)، سیدکاظم حافظیان رضوی(پژوهشگر)، اسماعیل یزدان پور(پژوهشگر و مترجم حوزه فناوری دیجیتال)، و بلقیس سلیمانی(نویسنده و منتقد ادبی) گروه داوری این جشنواره بودند که آثار و فعالیت‌های شرکت‌کننده‌ها را با توجه به تأثیر پایدار فعالیت‌های انجام شده در گسترش کتابخوانی میان مردم؛ خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌های ترویج کتابخوانی؛ استفاده مناسب از مشارکت مردم، نخبگان، مشاهیر و…؛ استفاده‌ بهینه از امکانات و ظرفیت‌های عمومی و مردمی؛ دربرگیری طیف وسیع و متنوعی از مخاطبان و قابلیت معرفی به عنوان الگوی ترویج کتابخوانی بررسی و ارزیابی کردند.

حیدری خبر داد: پس از داوری فعالیت‌های ترویجی افراد و گروه‌های شرکت‌کننده، پنج فرد یا گروه که بهترین فعالیت‌ها را داشته‌اند، به‌عنوان فعال برگزیده انتخاب شده‌اند که طی مراسم ویژه‌ای با حضور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گروه داوران معرفی خواهند شد. این مراسم از ساعت ۱۴ تا ۱۶ روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۳، در مجموعه‌ی فرهنگی ایوان شمس(بزرگراه جلال آل احمد، تقاطع کردستان) برگزار خواهد شد و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی آزاد است.

دبیرخانه‌ی ثابت برای شناسایی و معرفی فعالان ترویج کتاب‌خوانی تشکیل شود

سیدکاظم حافظیان رضوی نوآوری و ابتکار در ارائه‌ی خدمات ترویجی کتاب و کتاب‌خوانی در مناطق محروم را یکی از معیارهای اصلی داوری برای انتخاب فعالان برجسته‌ی ترویج کتاب‌خوانی معرفی و پیشنهاد کرد دبیرخانه‌ی ثابت و سایتی برای معرفی و اطلاع‌رسانی درباره‌ی فعالیت‌های گروه‌های مختلف در زمینه‌ی ترویج کتاب‌خوانی راه‌اندازی شود.

عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی درباره‌ی ضرورت برگزاری این جشنواره گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با برگزاری چنین برنامه‌هایی کسانی را که در سطح کشور به‌صورت رسمی یا غیررسمی در زمینه‌ی کتاب‌خوانی فعالیت می‌کنند، شناسایی کند. مقصودم از غیررسمی درواقع نهادهای غیردولتی‌ و مردمی‌اند. دولت باید این نهادها را شناسایی کرده، شیوه‌ی فعالیت‌های آن‌ها را جمع‌آوری و الگوسازی کند. به‌خاطر اینکه این نهادها دارند فعالیت‌های ترویجی در حوزه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی را در سطح کشور انجام می‌دهند و چه بهتر که نهادی باشد تا چنین فعالیت‌هایی را هماهنگ کرده و به این نهادها کمک کند.

وی افزود: فعالیت‌های نهادهای غیردولتی مفیدترین فعالیت‌هایی هستند که کمترین بار را بر دوش دولت دارند و این نهادها از دولت فقط انتظار دارند به آن‌ها اجازه‌‌ی کار بدهد و بقیه‌ی کار را خودشان انجام می‌دهند. آن‌ها هیچ انتظاری ندارند که دولت به آن‌ها کمکی کند و این خیلی خوب است. از طرف دیگر، دولت می‌تواند نهادهای مردمی فعال در حوزه‌ی ترویج کتابخوانی را با هم هماهنگ کند، کنار هم قرار دهد و آن‌ها را نسبت به هم آگاه کند. هم‌چنین، همین برنامه‌ی ابتکاری که امسال در هفته‌ی کتاب اجرا شد و درنهایت افراد، سازمان‌ها و گروه‌های برجسته‌ی ترویجی انتخاب می‌‌شوند، خدمتی است که دولت دارد انجام می‌دهد. برگزاری مراسم تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی خوب و مفید است و اگر ادامه پیدا کند، نهادهای غیردولتی هم تشویق می‌شوند. این نهادها مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را انجام می‌دهند و خوب است که از طرف دولت هم حداقل موردتوجه و حمایت قرار بگیرند تا بتوانند راحت‌تر کار کنند.

حافظیان تأکید کرد: من معتقدم برگزاری این جشنواره، مراسم یا هر اسم دیگری که برای آن بگذاریم، در هفته‌ی کتاب فعالیت مثبت و مفیدی است. چون همه‌ی کسانی را که در حوزه‌ی ترویج فعالیت می‌کنند، به هم معرفی می‌کند. از بین این‌ها هم عده‌ای انتخاب می‌شوند و جوایزی می‌گیرند و تاجایی‌که من می‌دانم این جوایز بیشتر مجموعه‌‌ای کتاب خواهد بود که کار آن‌ها را گسترش می‌دهد و رونق می‌بخشد.

داور اولین دوره‌ی تقدیر از فعالان ترویج کتاب‌خوانی درباره‌ی معیارهای گروه داوری برای انتخاب فعالان برجسته هم گفت: دو، سه نکته مدنظر گروه داوری بود. اول اینکه، نوآوری و ابتکار در ارائه‌ی خدمات ترویجی کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت داشت. دوم اینکه، امکاناتی که فرد در اختیار ایده‌اش قرار داده بود، مهم بود و سوم اینکه، مناطقی که این فعالیت‌ها در آنجا اتفاق می‌افتاد، اهمیت داشت. می‌دانیم که مردم در مناطق محروم هیچ امکاناتی در اختیار ندارند، ولی این افراد و سازمان‌ها امکانات کتاب‌خوانی را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

این پژوهشگر پیشنهاد کرد: بهتر است دبیرخانه‌ی ثابت و سایتی برای فعالیت‌های ترویجی کتاب‌خوانی درنظر گرفته شود و در این سایت همه‌ی فعالیت‌ها منعکس شود تا همه‌ی نهادهایی که در زمینه‌ی ترویج خواندن فعالیت می‌کنند، از هم‌دیگر خبر داشته باشند. اطلاع‌رسانی در این زمینه باعثمی‌شود آن‌ها بتوانند با هم هماهنگ باشند و همکاری کنند و کارشان را توسعه دهند. وزارت ارشاد باید چنین دبیرخانه‌ای را برقرار کند و دبیرخانه می‌تواند همین هیئت داوران را به‌علاوه‌ی گروه دیگری درنظر بگیرد تا جلسه‌های ماهانه داشته باشند و آخرین اطلاعات را ویرایش و پالایش کرده و در سایت قرار دهند.

مراسم تقدیر از فعالان ترویج کتاب‌خوانی و معرفی فعالان برگزیده در روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان ماه ۹۳، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در مجموعه‌ی فرهنگی ایوان شمس(بزرگراه جلال آل احمد، تقاطع کردستان) برگزار خواهد شد و شرکت در آن برای عموم آزاد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز