خبرگزاری کار ایران

رییس شورای شهر تهران:

همواره از جنبش های دانشجویی سوء استفاده شده است

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۴۱

از 16آذر 32 تا امروز همواره از جنبش های دانشجویی سوء استفاده هایی صورت گرفته است.

ایلنا - قزوین: رییس شورای شهر تهران گفت: جنبش مشروطه در نهایت به استبداد رضاخان انجامید و این شكست ناشی از انحراف از خطوط اولیه جنبش بود و به محض وقوع جدایی جنبش از مكتب اسلام سیر نزولی و افول جنبش آغاز شد ونهایتا هم به استقرار حكومت استبدادی پهلوی انجامید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین؛ مهدی چمران كه عصر شنبه به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین درسالن آمفی تئاتر علامه رفیعی به مناسبت روز دانشجو در جمع هیات رییسه دانشگاه و دانشجویان سخن می گفت؛ در سخنانی به بازخوانی تاریخ سیاسی كشور پرداخت و افزود: دكتر مصدق و آیت ا.. كاشانی را در جریان پیروزی جنبش در كنار هم و همكار خواند كه بعدها با وقوع انحراف و ایجاد اختلاف بین این دو رهبر نهضت زمینه های شكل گیری كودتای ننگین 28 مرداد فراهم آمد.

وی با بیان این كه بخش اعظم نفت ما در دستگاه استبدادی رضاخان به تاراج می رفت یاد آور شد: در آن تاریخ نفت ما را به نام شركت نفت انگلیس و ایران به فروش می رساندند و عملا به جای ایران، انگستان در رابطه با نفت ما تصمیم می گرفت اگرچه تلاش شد بعد از پیروزی كودتا همان مناسبات گذشته تجدید شود اما به دلیل ترس از مردم، غارت كمتری صورت می گرفت و سهم ایران از فروش نفت را افزایش دادند.

 رییس شورای شهر تهران با بیان این كه در جریان ملی كردن نفت بخش اعظم جنبش از جریان دانشجویی تغذیه می شد نقش بازار را هم بسیار موثر ارزیابی كرد: در مقابل هواداران نهضت توده ای ها وسومكا بودند كه می گفتند تنها نفت جنوب باید ملی شود ولی نفت شمال ایران نه، چراكه نفت شمال را متعلق به روس ها می دانستند.

 وی با یادآوری سرنوشت چپ های اردوگاهی و فروپاشی شوروی نتایج انحراف از مكتب اسلام را تاسف بار خواند.

برادر شهید چمران با ذكر این نكته كه در زمان شاه نیروهای نظامی و امنیتی بر دانشگاه مسلط بوده وحضور فیزیكی هم داشتند گفت: ایشان براین باور بوده كه ر‍ژیم شاه آن سه آذر اهورایی را به پای نیكسون معاون رییس جمهور امریكا قربانی كرد چرا كه این نیروهای نظامی بودند كه با سركشی به كلاس های درس با اسلحه به تحریك دانشجویان پرداختند والا دانشجویان با مشاهده فضای سنگین حاكم بر دانشگاه قصد تظاهرات نداشته اند مظلومیت دانشجویان در آن حادثه ریاست وقت دانشگاه را هم وادار به استعفا كرد، نیكسون فردای 16 آذر در حالی به دانشگاه تهران رفت و دكترای افتخاری گرفت كه دانشگاه از متولیان اصلی اش یعنی دانشجویان خالی بود.

 وی پان عربیسم و پان ایرانیسم را تئوری هایی شكست خورده دانست و افزود: تفكر مكتبی پایه حركت انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) بود ودر جریان جنگ و حوادث بعدی هم چراغ راه همین مكتب بود حزب ا... و حماس هم پیروزی شان به دلیل همین مسیر بود وعرفات هم شكست اش به رویگردانی از این مسیر باز می گشت.

 چمران با بیان این كه جنبش دانشجویی در پیروزی انقلاب نقش جدی داشت، اظهار کرد: از16 آذر 32 تا امروز همواره از جنبش دانشجویی سوء استفاده هایی صورت گرفته و مشاهده شده است برخی گروهای چپ بعد از انقلاب در دانشگاه ها سنگر گرفتند. در آن زمان ها چپ بودن نشانه روشنفكری بود حالا هم ما نگرانیم امروز كه سكولاریزم در جریانات دانشجویی نفوذ كند. چنان كه ماركسیسم در اوایل انقلاب نفوذ داشت.

 چمران با ذكر خاطره ای از برادرش گفت:  در سال هایی كه مسجد دانشگاه تهران هنوز ساخته نشده بود مصطفی علی رغم تنفری كه از ریا داشته و دوست نداشته كه كسی او را در حالی نیایش با خدا ببیند برای شكستن غربت دانشجویان مذهبی تعمد داشته كه بارها نماز را در نمازخانه كوچك دانشكده فنی بخواند.

چمران در پایان با بیان این كه جنبش دانشجویی شفاف، آرمان خواه، پیشرو، ظلم ستیز واستكبار ستیز است همكاری با احزاب را آفتی جدی برای جنبش دانشجویی دانست و نسبت به چنین همكاری هشدار داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز