خبرگزاری کار ایران

11 هزار نفر ۳۱ میلیون جلد کتاب در سه ماه نوشتند

کد خبر : ۸۸۳۱۱

معاون فرهنگی ارشاد از نگارش و چاپ بیش از 31 میلیون جلد کتاب توسط ۱۱ هزار مؤلف و مترجم و 2 هزار ناشر خبر داد.

ایلنا: علی اسماعیلی(معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) از انتشار ۱۲۹۵۸ عنوان کتاب در شمارگان ۱۲۲/۷۴۰/۳۱ جلد در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲ با قلم ۹۲۹۰ مؤلف و ۲۳۳۶ مترجم و توسط ۲۱۹۶ ناشر خبرداد و گفت: براساس گزارش آماری بانک اطلاعات خانه کتاب بیشترین تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در سه ماه نخست سال جاری به ترتیب به حوزه دین، علوم عملی، کودک، ادبیات، علوم اجتماعی و... اختصاص دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت امورفرهنگی اسماعیلی افزود: در سال جاری تعداد عناوین کتاب‌ها به تفکیک موضوع دین ۲۱۷۵ عنوان، علوم عملی ۲۰۴۴ عنوان، ادبیات ۱۹۹۰ عنوان، کودک ۱۹۰۰ عنوان، تاریخ و جغرافیا ۷۲۶ عنوان، علوم اجتماعی ۱۳۱۱ عنوان، کلیات ۲۷۱ عنوان، فلسفه ۵۶۶ عنوان، زبان ۴۳۸ عنوان، علوم طبیعی ۴۶۵ عنوان، هنر ۴۲۹ عنوان و کمک درسی ۶۴۳ عنوان است.

معاون امورفرهنگی با اشاره به افزایش ۹ درصدی عناوین کتاب در رده ادبیات در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته گفت: بیشترین افزایش با ۹ درصد در رده ادبیات بوده است. و بیشترین کاهش نیز مربوط به حوزه کلیات است.

علی اسماعیلی با اشاره به اینکه ۲۱۹۶ ناشر در سه ماه نخست سال جاری ۱۲۲/۷۴۰/۳۱ جلد کتاب منتشر کرده‌اند توضیح داد: در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲ بیشترین شمارگان با ۷۰۰/۸۹۰/۷ نسخه به موضوع کودک و نوجوان و پس از آن کتابهای دینی با ۶۰۲/۵۱۹/۶ نسخه اختصاص دارد و موضوع ادبیات با ۵۳۰/۲۲۷/۳ نسخه، علوم عملی با ۲۸۰/۱۷۳/۱ نسخه، موضوع کمک درسی با ۶۷۰/۹۴۳/۲ نسخه و موضوع علوم اجتماعی با ۳۰۰/۴۷۵/۲ در مراحل بعدی قرار دارند.

وی افزود: در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲ نسبت به سال گذشته بیشترین کاهش شمارگان در موضوع علوم طبیعی و ریاضیات بوده است. شمارگان کل کتابهای این رده ۳۹ درصد و میانگین شمارگان کتابهای رده علوم طبیعی و ریاضیات ۴۲ درصد و فلسفه نیز ۲۸ درصد کاهش داشته است.

معاون امورفرهنگی با اشاره به اینکه بیش از ۹ هزار مؤلف و ۲ هزار مترجم در سه ماه نخست سال جاری دست به قلم شدند گفت: از ۹۲۹۰ نفر مؤلف به ترتیب ۷۴۶۶ نفر مؤلف مرد و ۱۸۲۴ نفر مؤلف زن می‌باشد همچنین از ۲۳۳۶ نفر مترجم ۱۶۲۹ نفر مترجم مرد و ۷۱۵ نفر مترجم زن است.

اسماعیلی در بخش دیگر از سخنانش گزارشی از آمار کتابهای منتشر شده در خرداد ماه سال جاری ارائه کرد و گفت: در خرداد ماه سال جاری ۴۶۹۹ عنوان کتاب توسط ۱۰۸۷ ناشر منتشر شده است.

استانهای تهران، قم و خراسان رضوی رتبه اول تا سوم چاپ کتاب در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲

معاون امور فرهنگی با اشاره به این گزارش در پایان افزود: استانهای تهران با انتشار ۹۰۵۹ عنوان، قم ۱۳۵۷ عنوان و خراسان رضوی با انتشار ۱۱۴۶ عنوان کتاب به ترتیب رتبه اول تا سوم چاپ کتاب در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲ را به خود اختصاص داده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز