خبرگزاری کار ایران

محمود آموزگار در گفتگو با ایلنا:

کاغذ در اولویت‌های تخصیص ارز برای واردات نیست

asdasd

اسمی از کاغذ تحریر در میان لیست اعلام شدهٔ تخصیص ارز برای واردات نیست و این درحالی است که نام اقلامی مانند کاغذ سیگار، سیگار برگ و کاغذ دیواری در این لیست دیده می‌شود.

ایلنا: در پی آغاز به کار مرکز مبادلات ارزی به منظور تامین ارز واردات کالا‌ها، نام نبردن از کاغذ تحریر در بین کالاهای اولویت بندی شده موجب ایجاد نگرانی‌هایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود آموزگار؛ دبیر اتحادیهٔ ناشران و کتاب‌فروشان تهران در مورد اعلام اولویت‌های تخصیص ارز برای واردات کالا گفت: طبق این اولویت بندی جدید، همچنان به اولویت‌های ۱ و ۲ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی تعلق می‌گیرد و اولویت‌های ۳ تا ۵ این جدول هم از ارزی که ۲ درصد زیر قیمت بازار است، بهره‌مند خواهند شد و ظاهرآ اولویت‌های بعدی نیز به مرور مشمول این طرح خواهند شد.

او ادامه داد: در پی اعلام این قیمت ارز برای واردات، دیروز قیمت دلار از ۲۴۰۴ تومان شروع شد و با عکس‌العملی که بلافاصله بازار به این مساله نشان داد، شاهد ۵۰ تومان افزایش قیمت بودیم. امروز این قیمت به ۲۶۳۰ تومان رسید که نسبت به دیروز نزدیک به ۱۶۰ تومان گران‌تر شده است. با این وضعیت ما به سمت ارز ۳ نرخی پیش می‌رویم.

آموزگار در توضیح ۳ نرخی بودن قیمت ارز گفت: برای اولویت‌های ۱ و ۲‌‌‌ همان ارز مرجع وجود دارد. اولویت ۳ به بالا هم از دلار مصوب شدهٔ ۲ درصد زیر قیمت بازار استفاده می‌کنند. بقیهٔ استفاده کنندگان از ارز هم باید از ارز آزاد استفاده کنند و به این ترتیب ارز ما ۳ نرخی می‌شود.

دبیر اتحادیهٔ ناشران و کتاب‌فروشان تهران به نبودن کاغذ تحریر در لیست اعلام شده برای تخصیص ارز اشاره کرد و افزود: هر چند به نظر می‌رسد مصادیق عنوان شده در اولویت بندی‌های تخصیص ارز تمثیلی بوده و حصری نیست، اما مشخص نیست که کدام کالا در کدام اولویت قرار دارد. در هیچ کجای موارد اعلامی اسمی از کاغذ تحریر نیامده است و این در حالی است که در اولویت ۹ از کاغذ سیگار و در اولویت ۱۰ هم از کاغذ دیواری و سیگار برگ اسم برده شده است. این مساله با توجه به اهمیت و حساسیت بحث کاغذ تحریر که تاکید زیادی هم بر آن صورت گرفته و در وزارت ارشاد نیز کارگروهی برای آن تشکیل شده است، عجیب به نظر می‌رسد.

او افزود: کارگروه رسیدگی به مشکل کاغذ تاکنون دو جلسهٔ مهم داشته و در پی این است که به این وضعیت نظم دهد تا بازار کاغذ سر و سامان بگیرد. من همین‌جا از اعضای این کارگروه درخواست می‌کنم تا در جلساتی که با نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند، از آن‌ها بپرسند که مشخصآ کاغذ تحریر در اولویت چندم است؟ یکی از دوستان ما که به این وزارت‌خانه مراجعه کرده از یکی از قسمت‌ها شنیده که کاغذ تحریر در اولویت سوم است و در قسمت دیگری پنجم. این مساله به خصوص در مورد کاغذ و با توجه به اهمیت آن باید به صورت شفاف و روشن اعلام شود، نه به این شکل.

آموزگار در مورد تاثیر چند نرخی بودن قیمت ارز بر روی واردات کاغذ گفت: شنیده‌های ما از این مساله حکایت دارد که بعضی از بخش‌های خصوصی و دولتی از ارز مرجع برای واردات کاغذ استفاده کرده‌اند و مثلآ بخشی از واردات شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران هم با همین ارز است. این مساله در کنار واردات کاغذ با ارز آزاد باعث می‌شود که یا کاغذی که با نرخ آزاد وارد شده فروش نرود و به قول معروف روی دست وارد کننده بماند و یا کاغذ وارد شده با نرخ ارز مرجع به قیمتی بالا‌تر فروخته شود و نوعی رانت شکل بگیرد. مسلمآ تعیین اولویت کاغذ تحریر، اعلام رسمی آن و ایجاد وحدت رویه در تخصیص ارز واردات کاغذ، به تثبیت قیمت و کاهش التهاب بازار کمک خواهد رساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز