خبرگزاری کار ایران

حامد میرزابابایی در گفتگو با ایلنا:

احتمال حضور ناشران خارجی در نمایشگاه كتاب تهران؛ صفر است

asdasd
کد خبر : ۳۱۵۷۴

طبیعی است که ناشران خارجی در این دوره شرکت نخواهند کرد، یعنی در بخش ارزی احتمال حضور ناشران در حد صفر است و در بخش ریالی هم قطعآ تاثیر منفی می‌گذارد.

ایلنا: بدهی‌های وزارت ارشاد به ناشران خارجی از دو دوره‌ی قبلی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (دوره ۲۴ و ۲۵) هنوز تصویه نشده است. این بدهی در مجموع در حدود ۱۰ میلیون دلار است که ۲ میلیون دلار آن مربوط به دوره‌ی ۲۴ و بقیه دوره‌ی ۲۵ این نمایشگاه است. این مساله حضور این ناشران را در دوره‌های بعدی نمایشگاه، در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. عدم حضور ناشران خارجی در این نمایشگاه، علاوه بر اینکه ماهیت بین‌المللی آن را تا حدود زیادی زیر سوال می‌برد، باعث محرومیت مخاطبان آثار خارجی به خصوص در حوزه‌ی علوم و فناوری و همچنین آثار هنری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حامد میرزابابایی» (عضو انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایران) در پاسخ به این سوال که در صورت عدم پرداخت این بدهی، وضعیت حضور این ناشران در دوره‌های بعدی به چه صورت است، جواب داد: طبیعی است که ناشران در این دوره شرکت نخواهند کرد، یعنی در بخش ارزی که احتمال حضور ناشران در حد صفر است و در بخش ریالی هم قطعآ تاثیر منفی می‌گذارد. در شرایطی که مساله‌ی تحریم خود به خود بر روابط اقتصادی اثر گذاشته و حجم همکاری‌ها را کاهش داده، این مساله مزید بر علت شده و تا حد زیادی مشکلات را تشدید کرده است.

او توضیح داد: بعضی از ناشران به صورت کلی و بدون اینکه از ایران طلبی هم داشته باشند، از مراودات مالی با ایران خوف دارند. دلیل این مساله تحریم‌های بانکی است که ممکن است شامل حال خود آن‌ها شود و در کشور خود، با مشکل روبرو شوند. حال درنظر بگیرید در چنین وضعیتی اگر آن ناشر از ایران طلب وصول نشده‌ای هم نداشته باشد، وضعیت به چه شکل می‌شود.

میرزابابایی در مورد دلایل عدم تسویه‌ی بدهی‌ها گفت: در راه پرداخت بدهی‌ها دو مشکل وجود دارد، یکی وجود مشکل برای جابجایی‌های ارزی و از آن مهم‌تر نبودن بودجه است. در جلسه‌ای که پیش از برگزاری نمایشگاه ۲۵ با وزیر ارشاد داشتیم، بر مساله‌ی تامین ارز برای این نمایشگاه تاکید شد. در افتتاحیه‌ی نمایشگاه هم وزیر ارشاد نامه‌ای را در همین رابطه به رئیس جمهوری دادند که شخص رئیس جمهوری هم صراحتآ به بانک مرکزی دستور داد که برای تامین ارز اقدام کند.

عضو انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایران ادامه داد: رئیس بانک مرکزی هم این دستور را اجرا کرد و آن را به کارگروه تامین ارز ارجاع داد. متاسفانه در این قسمت کار، با کارشکنی دو کارمند جزء در بانک مرکزی، تامین ارز با مشکل روبرو شد، یعنی به جای تخصیص ارز واقعی، به بانک ملت نامه‌ای نوشتند که این ارز را به ارشاد اختصاص بدهند. پس بانک مرکزی مدعی است که این ارز را اختصاص داده، اما بانک ملت هم به درستی می‌گوید که این دستور که برای ما ارز نمی‌شود، ما نیاز به ارز واقعی داشتیم تا به ارشاد بدهیم. به هر حال اگر در آن زمان این کارشکنی صورت نمی‌گرفت، هیچ کدام از مشکلات امروز پیش نمی‌آمد. این بدهی بر گردن وزارت ارشاد باقی مانده و باید به نحوی پرداخت شود.

او در مورد وضعیت کلی کتاب‌های خارجی هم در ایران گفت: به طور کلی وضعیت کتاب‌های خارجی وخیم است. بدهی‌های از پیش مانده، افزایش چشمگیر قیمت‌ها و... چندین پارامتر منفی است که با در نظر گرفتن آن‌ها نمی‌توان گفت شرایط باید خوب باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز