خبرگزاری کار ایران

علیرضا یکرنگیان در گفتگو با ایلنا:

در كنار مشكلات اقتصادی، مشكل مجوز كتاب را داریم

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۸۴

یكرنگیان: بحث عدم صدور مجوز برای کتاب‌ها مشکلی است که بسیاری از ناشران با آن دست به گریبان هستند و بر مشکلات اقتصادی اضافه شده است.

ایلنا: علیرضا یکرنگیان(مدیر انتشارات خجسته) معتقد است در صورت ادامهٔ روند کاهش قیمت کاغذ، قیمت کتاب هم کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکرنگیان ضمن اشاره به کاهش قیمت کاغذ در ماه اخیر به تاثیرات احتمالی آن اشاره کرد و گفت: مطمئنآ اگر این کاهش قیمت پایدار باقی بماند و ثبات در بازار احساس شود‏، قیمت کتاب‌ها هم پائین خواهد آمد. ناشران دوست ندارند کارهای خود را با قیمت بالا عرضه کنند، زیرا مخاطب اصلی کتاب طبقهٔ متوسط و دانشجویان هستند که توانایی پرداخت هزینه‌های زیاد را ندارند.

این ناشر ادامه داد: البته افزایش قیمت کتاب فقط به کاغذ ارتباط ندارد، تمام هزینه‌های مرتبط با تولید کتاب از جمله چاپ‏، صحافی، حروفچینی، فیلم و زینک و... بالا رفته است و این‌ها بر قیمت تمام شده تاثیر می‌گذراند. از طرف دیگر، شاهد سیر کلی افزایش قیمت تمام کالا‌ها در جامعه هستیم. این فقط مسالهٔ کتاب نیست و همه چیز به یکدیگر ارتباط دارند و تمام این مسائل در افزایش قیمت کتاب موثر بوده‌اند.

یکرنگیان مشکلات نشر را در ایران منحصر به مسائل اقتصادی ندانست و گفت: بحث عدم صدور مجوز برای کتاب‌ها مشکلی است که بسیاری از ناشران با آن دست به گریبان هستند و بر مشکلات اقتصادی اضافه شده است. تعدادی از کتاب‌های ما مدت‌هاست که در ارشاد مانده است. کار به جایی رسیده که سعی می‌کنیم دیگر کتاب را برای مجوز ندهیم، چون می‌دانیم که به مشکل می‌خورد و کتاب به قول معروف حیف و میل می‌شوند.

او افزود: وضعیت بررسی و صدور مجوز نسبت به قبل فرقی نکرده و منتظریم تا ببینیم شرایط چطور می‌شود. این مشکل بیشتر دربارهٔ ناشران عمومی وجود دارد و ناشران آموزشی و کمک درسی با چنین مشکلاتی مواجه نیستند.

یکرنگیان در این مورد که با توجه به مشکلات اقتصادی، حق‌التالیف نویسنده‌ها و مترجمان پائین آمده و یا احتمال چنین کاری وجود دارد؛ گفت: من به هیچ‌وجه چنین کاری نکرده‌ام و چنین چیزی هم نشنیده‌ام، ما ناشران ارتباط خاصی با نویسنده‌ها و مترجمان داریم عمری است با هم کار می‌کنیم و چنین چیزی امکان ندارد.

مدیر انتشارات خجسته در تشریح وضعیت کلی و همیشگی ناشران در ایران گفت: ناشران و کتاب‌فروشان همیشه با مشکلاتی روبرو بوده‌اند و وضعیت برای آن دسته از ناشرانی که چشم‌داشتی به رانت نداشته‌اند و روی پای خود ایستاده‌اند، از ابتدا همینطور بوده است. شرایط امروز هم چیزی نیست که جدید باشد و ناشران در ایران به این وضعیت آشنا هستند. ناشران قربانی عزا و عروسی هستند و در همهٔ شرایط با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

او در مورد آیندهٔ صنعت نشر ایران و اینکه احتمال دارد که این مشکلات و معضلات این صنعت را با مخاطره روبرو کند، توضیح داد: صنعت نشر ایرن مثل فولاد آبدیده شده است. ما شاهد دوره‌های بدتری هم برای این صنعت بوده‌ایم و نشر با سربلندی از همهٔ آن‌ها بیرون آمده است. به هیچ وجه نمی‌توان گفت که این صنعت از بین خواهد رفت، ما با مشکلات کنار می‌آییم. بحران فعلی هم می‌گذرد، ما دوره‌هایی را داشتیم که کاغذ پیدا نمی‌شد، دوره‌هایی را داشتیم که فیلم و زینک نبود، با این حال در برابر همهٔ آن‌ها مقاومت کردیم. گویی مقاومت در بین ناشران ژنتیکی است و به همهٔ ناشران منتقل می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز