خبرگزاری کار ایران

بازگشت نقاشی‌های شیشه‌ای شهوق‌ها در گالری مژده

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۸۱

نمایشگاه نقاشی‌های رامین شهوق عصر جمعه بیستم اردیبهشت ماه در گالری مژده افتتاح شد.

ایلنا: رامین شهوق با برپایی نخستین نمایشگاه انفرادیش یاد و خاطره پدرش زنده یاد «رامیز شهوق» را گرامی می‌دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «شهوق»‌ها رامیز و چنگیز، هنرمندان فقید صاحب سبک و نام در خانواده نقاشی ایران‌اند که رامیز در سال 1358 و برادرش چنگیز در سال 1375 به دیدار یار شتافتند اما اینک «رامین شهوق» (فرزند رامیز) با ارایه 13 نقاشی قصد دارد هم راه پدر را ادامه دهد هم بار دیگر نام این خانواده هنرمند را در یادها زنده نگاه دارد.

او در این 13 اثر از شیشه و رنگ‌های پخته بهره گرفته و همانند آثار پدرش با استفاده از تکنیک خاص و منحصر به فرد آثاری آبستره را در این نمایشگاه ارائه داده است، شهوق در این مورد گفت: پدرم در سن 33 سالگی فوت کردند و هنگامی که در اوج هنرشان بودند دیگر نتوانستند به فعالیت هنری خود ادامه دهند، من در این آثار سعی کردم تکنیک خاص پدرم در ارائه اثر هنری را ادامه دهم و احساس می‌کنم استفاده از شیشه در این نقاشی‌های آبستره انتخاب مناسب و جالبی است.

او در ادامه اضافه کرد: رنگهایی که در کوره بعمل می‌آید و شیشه‌هایی که خرد می‌شوند و استفاده از ضایعات خشن، زبر و زمخت نوعی نقاشی تلفیقی و انتزاعی را بوجود می‌آورد و بیانگر واقعیتی است که همه در آن مشارکت دارند و از آن می‌گریزند. ندیده و نشنیده اش می‌انگارند. شیشه نماد شفافیت و همانند دریایی آرام و صاف است که نارسایی‌های اجتماعی و مشکلات بسان سنگی بسوی آن پرتاب شده است و به ناچار بازده آن چیزی بجز دگرگونی و درهم شکستگی رنگ و فرم نمی‌تواند باشد. گویی مشت حوادث آنها را خرد کرده است.

او در کنار این 13 اثر دو اثر از نقاشی‌های پدرش را هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است، شهوق در مورد این دو اثر گفت: در این نمایشگاه تصمیم گرفتم دو اثر از10 اثری که از پدرم در دست من است را بر روی دیوار گالری بگذارم، این دو اثر مربوط به سال 1353 هستند و از آثارآبستره ای بشمار می‌روند که پدرم با شیشه‌هایی شکسته شده آنها را کار کرده است.

با آنکه او در سالهای کودکی پدرش را از دست داده است، اما نقاشی‌هایش تا اندازه زیادی ملهم از آثار پدرش هستند، شهوق در توضیح شباهت زیاد آثارش به نقاشی‌های پدرش گفت: درست است که من در سالهای کودکی پدرم را از دست دادم اما 36 سال است که با آثار پدرم بزرگ شده‌ام و با دوستان و آشنایان پدرم در مورد چگونگی تکنیک آثارش صحبت کرده ام. آنها متریال‌های مختلف را به من معرفی کردند و من در این 13 اثر به نوعی آزمون و خطا کردم و آنها را در این نمایشگاه ارائه دادم.

او در پاسخ به این سوال که چرا تا به حال آثارش را در نمایشگاهی ارائه نکرده است، گفت: این آثار از سال 1389 تا امروز خلق شده‌اند و برای نخستین باریست که آنها را به معرض تماشا می‌گذارم، قبل از این کارهای هنری ساده‌ای انجام می‌دادم اما پس از به تصویر کشیدن این نقاشی‌ها تصمیم گرفتم نمایشگاهی از این آثار برگزار کنم.

نقاشی‌های شهوق براق است، او پس از اتمام کار برای آنکه فورمت رنگهایی که  روی چوب کار شده‌اند تغییر نکند لایه‌ای از پلی استر بر روی آنها کشیده است.

مژده طباطبایی مدیر گالری مژده در مورد نمایشگاه رامین شهوق گفت: در روز افتتاحیه استقبال بی‌نظیری از این نمایشگاه شد و جمعیت زیادی از بازدیدکنندگان برای دیدار آثار او به نمایشگاه آمدند. این نمایشگاه بازدیدکنندگان متعدد خارجی هم داشت که اثری از نقاشی‌های او را خریداری کردند. فکر می‌کنم این موضوع نشان دهنده هنر بین‌المللی رامین شهوق است. او در اولین نمایشگاهی که برگزار کرد با آثاری که در این نمایشگاه ارائه داد توانست با یک غیرهموطن هم ارتباط برقرار کند، این موضوع گویای این نکته است که زبان هنر زبانی بین‌المللی است.

او افزود: من فکر می‌کنم باتوجه به استقبال مخاطبان از این نمایشگاه آینده روشنی پیش روی رامین شهوق است و او می‌تواند در آینده از این همه نزدیکی به هنر پدرش جدا شود و به مسیرهای تازه‌ای در هنر راه یابد و در زمینه‌های دیگری با هنر مینیمال خودش را معرفی کند.

نمایشگاه رامین شهوق تا سی ام اردیبهشت در گالری مژده واقع در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27 واحد یک دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 5 تا 8 بعد از ظهر از این آثار دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز