خبرگزاری کار ایران

نوازنده کمانچه گروه بازسازی شیدا:

گروه بازسازی اصالت موسیقی دستگاهی را حفظ می‌کند

asdasd
کد خبر : ۴۹۸۹۱

هدف گروه بازسازی شیدا حفظ اصالت‌های موسیقی دستگاهی برای آیندگان است.

ایلنا: رضا پرویز‌زاده، نوازنده کمانچه گروه بازسازی شیدا گفت: محور اصلی کنسرت بازسازی گروه شیدا که ۱۰ و ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود، اجرای دو تصنیف بازسازی شده از میرزا رضا قلی ظلی است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی – هنری آوای شیدا، وی هدف از گروه بازسازی شیدا را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: هر گروهی می‌توان تفسیر و نگاه خود را از آثار آهنگسازان مختلف داشته باشد و طی سالیان متمادی آن‌ها را اجرا کند. همچنین هدف عمده گروه بازسازی شیدا حفظ اصالت‌های موسیقی دستگاهی است.
این نوازنده کمانچه با اشار به اینکه گروه بازسازی شیدا از سال ۸۷ شکل گرفته است، ادامه داد: همانطور که برای ما بسیار جالب و مهم است که یک قطعه ۳۰۰ سال پیدا کنیم و بتوانیم آن را اجرا کنیم در موسیقی دستگاهی هم وضعیت بدین منوال است که بتوانیم سنوریته و سازبندی یک قطعه قدیمی را برای مردم اجرا کنیم.
پرویززاده درباره منبع اینگونه آثار خاطرنشان کرد: صفحات قدیمی صوتی، دست نوشته‌های اساتید و حافظه تاریخی استاد لطفی در این زمینه برای گروه بازسازی شیدا راهگشا است.
این هنرمند برنامه آینده گروه بازسازی شیدا را تصریح کرد و گفت: در برنامه آینده ردیف میرزا عبدا... با سه تار نوازی استاد لطفی اجرا خواهد شد.
رضا پرویززاده سال‌ها زیر نظر داریوش طلایی موسیقی کار کرده و بعد از آن به خدمت علی اکبر شکارچی رفته است. وی اکنون نزدیک به ۵ سال است که فقط در گروه بازسازی شیدا فعالیت دارد.
در این کنسرت قطعاتی مانند پیش درآمد شهنازی، چهار مضراب راجح (شهنازی)، تصانیف «سلسله موی دوست»، «نادیده رخت»، «بیا تازه نگار من» و «رنگ» اثر محمدرضا لطفی در بخش آواز بیات اصفهان اجرا می‌شود.
همچنین در بخش چهارگاه قطعاتی مانند رنگ لزگی، تصانیف «بتا بتا»، «نگارا»، «کمانداران ابرو»، «سه مضراب زابل (سماعی)» و رنگ حسین هنگ‌آفرین به اجرا در می‌آید.
در این کنسرت ماهیار تمسکنی (سنتور)، رضا پرویززاده (کمانچه)، محمدامین اکبرپور (تار)، محمد میرزایی (نی)، حسین حدت (عود)، سهیل‌الله دادیان (تمبک) به صحنه می‌روند و خواننده گروه، سجاد مهربانی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز