خبرگزاری کار ایران

لیلی گلستان:

سوژه‌های غازی، ایرانی و برای مردم ملموس‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۶۶۹۴

لیلی گلستان معتقد است: ترکیب‌بندی عناصر، رنگ و سوژه در آثار شمس‌الدین غازی به حدی ایرانی و ملموس است که کار‌هایش از‌‌ همان نمایشگاه اول به سرعت با مردم ارتباط برقرار کرد و مخاطبان خاص خود را یافت.

ایلنا: لیلی گلستان(مدیر گالری گلستان) در نشست خبری نمایشگاه نقاشی‌ها ومجسمه‌های شمس الدین غازی گفت: حدود پنج سال پیش برای نخستین بارنقاشی‌های شمس الدین غازی را دیدم و برایم نقاشی‌هایش ازجذابیت ویژه‌ای برخوردار بود و قابلیت این را داشت که با برپایی نمایشگاه‌اش یک هنرمند صاحب فکر و خوش ذوق را به جامعه هنری معرفی کنم.

وی افزود: نمایشگاه نخستین نقاشی‌ها و مجسمه‌های شمس الدین غازی بسیارمورد توجه بازدید کنندگان ومجموعه داران قرارگرفت و فروش بالای سومین نمایشگاه انفرادی او درگالری گلستان رکورد فروش گالری‌های کشور را نه درسال جاری بلکه برای سالیان سال زد واین اتفاق خوشایندی برای یک هنرمند است که دردورانی که وضیعت اقتصادی خوب همچنان آثارش به فروش می‌رسد.

نقاشی‌ها و مجسمه‌های شمس الدین غازی ازیک ملیون تا دو میلیون و ۲۰۰ هزارتومان قیمت گذاری شده بودند و او درسه روزنخست نمایشگاه‌اش ۳۳ اثربه فروش رساند که ازاین میان چهارمجسمه به فروش رفت.

وی درباره قیمت گذاری آثارشمس الدین غازی گفت: با اینکه شمس الدین غازی مخاطب خاص خودش را پیدا کرده و آثارش مشتری خاص خودش را دارد وهر روزهم به مخاطبین آثاراواضافه می‌شود اما من قصد ندارم که قیمت آثاراو را بالا ببرم و معتقدم که با قیمت گذاری مناسب می‌توان کاربیشتری فروخت و زمینه معرفی یک هنرمند و راه یابی آثاراو را به خانه‌های مردم فراهم کرد.

مدیرگالری گلستان گفت: سبک کارهای شمس الدین غازی به گونه‌ای است که به راحتی می‌تواند مخاطب را جذب کند و او درنقاشی‌هایش ازهرتکنیکی آگاهانه استفاده می‌کند وهمین موضوع موجب می‌شود که با اینکه سوژه‌های نقاشی‌های او تکراری هستند اما همچنان مخاطب را جذب کنند و برای او تازگی داشته باشند.

به گفته لیلی گلستان نقاشی‌های شمس الدین غازی ازترکیب بندی بسیارخوبی برخوردارهستند و رنگ‌ها یی که او درنقاشی‌هایش به کارمی برد برخلاف رنگ‌های کدروتیره تقاشان قوی وشفاف هستند وسوژه‌های آشنا وایرانی اوهم به خوبی مخاطب را جذب می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که با اینکه هنرمندان دیگری چون ترقی جاه و بهرام دبیری نیز خروس می‌کشند؛ اما خروس‌های شمس الدین غازی با سایر هنرمندانی که خروس می‌کشند، متفاوت است و کمپوزسیون رنگی که درآثاراوبه چشم می‌خورد را نمی‌توان درآثارسایرهنرمندان دید.

شمس الدین غازی درباره نقاشی‌هایش گفت: من چندین سال است بر روی سوژه‌های چون شیر، شیر و خورشید، خروس و المان‌های چون قوچ و نگاره‌های درخت زندگی کار می‌کنم و برای انتخاب و کار کردن این سوژه‌ها سال‌ها تحقیق بصری و تئوری کرده‌ام.

این هنرمند که دانش آموخته رشته گرافیک است درباره تاثیرگرافیک برآثارش گفت: هنگام اجرای سوژه‌های نقاشی‌هایم سعی کرده‌ام که از نگاه گرافیکی بهره بگیریم و با اینکه آثارم بسیار پرتکنیک هستند و در هر نقاشی حداقل پنج تا ۲۲ تکنیک به کار رفته است، از تمام تکنیک‌ها به جا و به ضرورت استفاده کرده‌ام.

وی درباره تفاوت آثاری که درنمایشگاه آتی‌اش با نمایشگاه‌های پیشین‌اش شاهد آن خواهیم بود گفت: در این نمایشگاه و نمایشگاه‌های پیشینم اندازه کار‌هایم کوچک بود اما درمجموعه جدیدی که مشغول کاربرروی آن هستم اندازه کار‌هایم بزرگتروبیشتر بر روی بوم خواهد بود وبا این همچنان سوژه‌هایم را دنبال خواهم کرد اما سوژه‌های جدیدی چون ناصرالدین شاه، اژد‌ها را در مجموعه جدید بیشتردنبال خواهم کرد.

غازی درباره اینکه تا چه زمانی خروس خواهد کشید گفت: من تاکنون تمام خروس‌هایی که کشیده‌ام را دوست دارم و تا زمانی که بتوانم نوع آوری دراین سوژه داشته باشم همچنان کشیدن خروس‌ها را ادامه خواهم داد.

یکی ازویژگی‌های بارزنقاشی‌های شمس الدین غازی استفاده خط ومهردرآثارش است اودراین خصوص گفت: خط همواره درآثارهنری ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و من درنقاشی‌هایم بسیارفکر شده ازخط فارسی بهره گرفته‌ام.

او درباره مجموعه جدیدی ازآثارش با تکنیک کولاژ پارچه روی پارچه گفت: حدود شش تابلوی کلاژ پارچه دارم که به شکل جدیدی تجربه شده است و به نوعی پرکار‌تر است و ادامه پیدا خواهد کرد.

غازی درباره فرم مجسمه‌ها که به آثار ژازه طباطبایی نزدیک است توضیح داد: درنقاشی و مجسمه ازهنرمندان سبک سقاخانه‌ای تأثیرگرفته‌ام و درمجسمه‌سازی با آهن نیزهم ازآثار ژازه طباطبایی وهم آثارمش اسماعیل استفاده کرده‌ام با این تفاوت که آثارژازه طباطبایی نوعی قراضه‌بندی و استفاده از فرم آهن قراضه‌ها برای رسیدن به یک مجسمه است بدون کمترین دخالت درفرم این آهن قراضه‌ها و آثارمش اسماعیل نیز با جوش‌کاری آهن‌ آلات به یک مجسمه تبدیل می‌شد و از فرم ساده آهن‌الات درآثاراستفاده نمی‌کرد بلکه با جوش کاری به فرم دلخواهش آن‌ها را تبدیل می‌کرد و من با ترکیب هر دو تکنیک، این مجسمه‌ها را ساختم که قطعات آهن را با جوشکاری با هم ترکیب کردم.

او افزود: درمجسمه‌های جدیدم سعی کرده‌ام که تحرک بیشتری ایجاد کنم و برای رسیدن به تحرک بیشتر از تکنیک جوشکاری بیشتر استفاده کرده‌ام.

شمس‌الدین غازی در زمینه موسیقی و ادبیات نیز فعال است و کتاب منطق ‌الطیر عطار را نیز تصویرسازی کرده است که هنوز به مرحله انتشار نرسیده است.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه‌های شمس الدین غازی تا ۲۲ آذرماه در گالری گلستان برپا است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز