خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان سینمایی از فرصت‌ها و تهدیدهای سینمای ایران سخن گفت؛

تعطیلی سازمان سینمایی یعنی بازگشت دوباره به پیكان!

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۸۷

مدیران قبلی خانه‌سینما دو سال پیش باید اساسنامه را اصلاح می‌كردند/ سقف دستمزد برای اهالی سینما تعیین می‌شود/ سند توسعه سینمای ایران تدوین شده است/بعضی دوستان با نگاه‌های محدود از درون باهم متحد شدند و نگذاشتند ما به كارهای اصلی‌مان برسیم.

ایلنا: جواد شمقدری معتقد است؛ اگر كسی بخواهد سازمان سینمایی را بعد از رفتن وی تعطیل كند مانند آن است كه پژو را با پیكان عوض كند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس سازمان سینمایی در مراسم دیدار نوروزی با اهالی سینما گفت: سال 91 نقطه عطفی برای سینمای ایران است. علی رغم اینكه از درون و بیرون به سینمای ایران هجمه‌هایی شد كه بخشی از آن به حق و بخش بیشتر آن به ناحق بود، سینماگران ایرانی با صبوری و نجابت این حربه‌ها را به جان خریدند و سال جدید را آغاز كردند ضمن اینكه یادآور می‌شوم در جشنواره سی و یكم فیلم‌هایی از سینمای ایران عرضه شد كه حتی كسانی كه از مخالفین بودند به تمجید فیلم‌ها و تشویق سینماگران پرداختند.

شمقدری گفت: این امر نشانگر این است كه سینمای ایران راه و جایگاه خود را با نظام، انقلاب و مردم پیدا كرده است و آینده درخشانی خواهد داشت. واقعیت این است كه سینمای ایران در چشم جهانیان و در چشم همه كسانی كه در حسرت داشتن سینما دوران خود را طی می‌كنند، جایگاه بزرگ و ارزشمندی دارد و همانطور كه دوستان هم اشاره كردند سازمان سینمایی نقطه پرشی برای سینمای ایران بود و قطعا دوره جدیدی را رقم خواهد زد. بارها این سوال از من پرسیده شده كه آیا شما نگران نیستید كه اگر مدیر بعدی بیاید آن را تغییر دهد؟مثالی زدم و گفتم درست مانند این است كه شما پیكان را بگیرید و پ‍ژو پارس تحویل دهید. فكر نمی‌كنم كسی باشد كه ترجیح ندهد با پژ‍و پارس به مسافرت برود البته افرادی را سراغ دارم كه حاضر نیستند پیكان را با ماشین‌های روز عوض كنند.

وی ادامه داد: بهرحال در یك نوستالوژیی غیرقابل قبولی قرار داریم اما پرشی كه سینمای ایران پیدا كرده؛ پرشی بی‌نظیر است و هر مدیری كه بعدها بر سركار قرار گیرد باید از این ظرف و توان استفاده كند اما باید این نكته را یادآور شوم كه ما تا به امروز نتوانسته‌ایم از این توان استفاده كنیم زیرا همه تلاش‌های ما استقرار سازمان سینمایی بود تا مشكلات را رفع كنیم و بتوانیم مراحل قانونی را طی كنیم.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینكه سازمان سینمایی كارش را آغاز كرده است، گفت: می‌خواهم مروری بر شرایط سینمای ایران داشته باشم. امیدوارم همه كسانی كه دلسوز سینمای ایران هستند در هر جایگاه و مقامی اعم از فیلمسازان، منتقدان و رسانه‌ای‌ها كه دلشان برای سینمای ایران می‌تپد، این موارد را كه مجبورم فهرست‌وار به آنها بپردازم را به بحث بگذارند.

وی ادامه داد: فكر می‌كنم اگر در این روزها به ساماندهی خوبی برسیم كه زمان هم خواهد برد، قطعا سینمای ایران روند بسیار مطلوبی خواهد داشت. همانطور كه سینما یك پدیده زنده و پویا است این پدیده زنده رویش و ریزش دارد و از طرفی دائم با رویش و ریزش مواجهه خواهد بود و از طرفی دیگر مدام با تغییرات روبرو است. یك كودك را ببینید چگونه تغییر می‌كند تا بزرگ شود. این تغییرات ضرورت زنده بودن و به كمال بودن است در مورد سینما هم به همین شكل است.

شمقدری با بیان اینكه تولید فكر و محتوا اتفاقی است كه در سینمای ایران رخ می‌دهد، توضیح داد: در هنگام ساخت هر فیلم، یك فكر و محتوا تولید می‌شود كه این دغدغه را به همراه دارد تا برگردیم و بیاندیشیم كه چه چیزی را به عنوان خوراك فكری و محتوایی به مخاطب می‌دهیم. سینمای ایران در اكثر مواقع زمانی كه به موضوعی پرداخته به نوعی دغدغه عمومی شده است. به عنوان مثال، داستان جانبازان شیمیایی زمانی دغدغه مردم شد كه همه ما فیلم "كرخه تا راین" را دیدیم. آن جا بود كه متوجه شدم جانبازان شیمیایی هم وجود دارند و چه مشكلاتی دارند و عواطف مردم و به این سمت كشش پیدا كرد.

وی همچنین گفت: همه عناصری كه باعث بقاء سینمای ایران می‌شود را در هفت محور طبقه‌بندی كرده‌ام كه فهرست‌وار به آنها می‌پردازم: 1- مخاطب 2- سینماگر 3- سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها 4- ارزش‌های فنی و هنری 5- ارزش‌های محتوایی و اخلاقی 6- مدیریت فرهنگی7- شناخت سینما و ماهیت آن.

شمقدری در ادامه افزود: در حوزه مخاطب مهمترین مساله اكران عمومی است. بهرحال سال گذشته اكران عمومی دستمایه عده‌ای شد و رفتارهای فراعمومی باعث شد تا جنجال در سینمای ایران بوجود آید و مشكلاتی كه برای همه تلخ بود حتی برای كسانی كه مدعی و طراح این فرآیند بودند.

وی با بیان اینكه سالن سینما جایی است كه به عنوان زیرساخت به آن نیاز داریم، توضیح داد: در این مقوله با مشكل مواجهه هستیم. نمایش خانگی یكی از عناصر جدی است و به همان مقدار مشكلات آن نیز جدی است. شبكه‌های تلویزیونی كه لازم است فیلم‌های سینمای ایران در شبكه‌های جهانی و شبكه‌های تلویزیونی خودمان به نمایش درآید.

وی ادامه داد: از نكات مهم دیگر اكران بین‌المللی است كه در تمام این سال‌ها مورد غفلت واقع شده است و اندك فیلم‌هایی در سطح بین‌المللی اكران شده كه اگر آنها را استخراج كنیم می‌توانیم آنها را بشماریم درحالیكه حداقل یك پنجم فیلم‌های ایرانی می‌تواند در اكران‌های جهانی پخش شود.

شمقدری گفت: در حوزه سینماگر نیز نیاز به رویش، آموزش و تربیت نیرو چه از نظر آكادمیك و چه از نظر تجربی داریم ضمن اینكه داشتن كارگردان و فیلمساز مولف كه نیاز اساسی است. نمی‌توان با جمعی از سینماگران و كارگردانانی كه شرایط عادی و معمولی دارند سینما را اداره كرد. قطعا نیاز به كارگردان و سینماگر مولف و ستاره سینما به آن معنا كه بتوانند مردم را به سینما بكشانند تا فیلم‌ها برای مخاطب جذاب و ماندگار باشد، داریم.

وی با بیان اینكه در حوزه صنوف سینمایی مشكلات جدی داریم، گفت: در این زمینه گام‌هایی برداشته شده است و امیدواریم با كمك همه دوستان بتوانیم آن را سامان دهیم كه مهمترین نتیجه آن امنیت شغلی است. یكی از بازیگران در محوطه به من گفت من سال‌هاست بیكار هستم. این نكته مهمی است اگر حوزه بازیگری و ورودی‌ها را مدیریت كنیم تا براساس ویژگی‌ها و خلاقیت‌های افراد باشد قطعا بازیگرانی كه سال‌ها در سینمای ایران بودند یكباره محو نمی‌شوند. این ساماندهی ر ا باید در همه بخش‌های صنوف سینمایی داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی درمورد خانه سینما نیز توضیح داد: همانطور كه همه اطلاع دارید اساسنامه آن توسط كمیته هفت نفره اصلاح شده است و در ماده‌ای از آن آمده كه باید زیر نظر وزارت ار شاد اسلامی فعالیت كند، دوستان هفته گذشته اساسنامه را به وزارت ارشاد تحویل دادند و این اساسنامه مسیر خود را طی خواهد كرد و به احتمال زیاد به سازمان سینمایی ارائه خواهد شد با همكاری بدنه سینما و صنوف فرآیند بازگشایی خانه سینما هم تحقق پیدا كند. این اتفاق باید دو سال و نیم پیش رخ می‌داد. زمانی كه هیات مدیره آخر انتخاب شد، من با دوستان جلسه‌ای داشتم به آنها گفتم مهمترین كار شما این است كه اساسنامه را اصلاح كنید زیرا اشكالات اساسی دارد. بیایید باهم كمك كنیم تا اساسنامه اصلاح شود كه ظاهرا عزم آنها جدی نبود اما خوشبختانه بعداز دو سال و نیم تحقیق به این نقطه رسیدیم و امیدواریم ادامه مسیر را به خوبی طی كنیم.

وی گفت: نكته دیگر در رابطه با سینماگران است كه هشتاد درصد آنها را شامل می‌شود، خدمات رفاهی و بیمه‌ای است. همه ما باید شرمنده باشیم زمانی كه می‌بینیم سینماگران ما مشكلات جدی دارند. خدا را شكر می‌كنیم كه با همكاری و پیگیری دوستان در اتحادیه به خصوص آقای هاشمی توانستیم امتیاز و اعتبار این بیمه بسیار ارزشمند را از دولت بگیریم و انشالله همانطور كه قول دادم شرایط بسیار مطلوبی برای بیمه اتفاق افتاد.

شمقدری با بیان اینكه در حوزه زیرساخت‌ها هم مشكلات بسیاری داریم، ادامه داد: ابتدا باید چرخه صنعتی سینما را اصلاح كنیم. متاسفانه سینمای ایران علی رغم اینكه شرایط خوبی دارد و باید به عنوان یك صنعت از آن یاد شود اما واقعیت تلخ این است كه چرخه صنعتی آن معیوب است مثل كارخانه‌ای كه در مسیر تولید اتاق رنگ ندارد. طبیعی است كالای خروجی با مشكل مواجهه خواهد شد. در چرخه سینمای ایران نقاط مفقوده‌ای وجود دارد كه باید آنها را پیدا و در جهت درستی اصلاح و بازسازی كرد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینكه نكته مهم بعدی امنیت سرمایه‌گذاری است، توضیح داد: هرگاه یك سرمایه‌گذار بخش خصوصی پولی را برای سینما آورد، براساس فیلمی كه مجوز گرفته باید حداقل اصل سرمایه تامین شود. متاسفانه مواردی داریم كه بخش خصوصی سرمایه‌گذاری كرده و به خاك سیاه نشسته است بنابراین باید امنیت او بیمه شود و سرمایه‌گذاری او تضمین شده برگردد. این اتفاق بسیار مهمی است كه ما به دنبال آن هستیم. به همین دلیل میزان مشاركت بخش خصوصی برای تولید در سینمای ایران كاهش پیدا كرد و بنیاد سینمای فارابی مجبور شد در ساخت نیمی از فیلم‌ها مشاركت و سرمایه‌گذاری كند. البته برای فارابی كانال خوبی است كه نیمی از فیلم‌های ایران را سرمایه‌گذاری كند اما به دنبال این هستیم تا بخش خصوصی فعال شود.

وی در ادامه افزود: نكته بسیار مهم دیگر توازن منطقی بین دستمزدها و هزینه‌ها با درآمد و بازگشت سرمایه‌ای كه سینمای ایران دارد. درحال حاضر این توازن بسیارغیرمنطقی است و اصلاح آن برعهده صنوف است. همه صنوف باید كمك كنند. لزومی ندارد فیلمی كه یك میلیارد هزینه‌اش است سیصد میلیون دستمزد یك بازیگرش باشد البته من می‌گویم بازیگر باید سیصد میلیون تومان بگیرد و برایش راهكار ارائه می‌دهم. البته شاید یك شوك باشد اما قطعا به نفع سینما است. این است كه در هر رشته‌ای در سینما سقف دستمزد مشخص شود و از آن مبلغ بالاتر هرچقدر می‌خواهد با تهیه‌كننده به توافق برسد به عنوان سهام فیلم ثبت شود. اگر این امر اجرا شود اتفاق جدیدی می‌افتد. همه افراد برای اینكه فیلم به فروش برسد و پرمخاطب شود دغدغه‌مند می‌شوند. از طرفی تعادل در سرمایه و نقدینگی فیلم بوجود می‌آید. سینمای ایران امروز نیازمند ذهن‌های فعالی است كه راهكار ارائه دهند. اینكه دلخوش به شكست دیگران باشیم نه تنها اسلامی نیست بلكه انسانی هم نیست و برای جمع ما پسندیده نیست تا منتظر شكست دیگران باشیم تا دلخوشی برای ما ایجاد شود.

شمقدری با بیان اینكه نكته بعدی حمایت دولت است، گفت: این حمایت باید ساماندهی شود و نظام پیدا كند. جشنواره‌ها ركن سینمای ایران است و باید به آن توجه وی‍‍ژه شود. باید روی ارزش محتوایی و اخلاقی كار شود ضمن اینكه آرمانگرایی و اسطوره‌ها جزو نیاز ما است. شناخت دین، فرهنگ و تاریخ در این عرصه هم نیاز است. همكاری و تعامل با نخبگان جزء نیازهای اصلی در این عرصه است و تولید فكر كه مهمترین بخش است. در حوزه ارزش‌های فنی و هنری دستیابی به زبان تصویر متناسب با فرهنگ كه بخشی از آن رخ داده اما بازهم می‌توانیم تلاش‌های بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینكه حضور در جشنواره جهانی با مدیریت و تدبیر نیاز است، گفت: در طول سال‌های گذشته سعی كردیم هر فیلمی به جشنواره‌های خارجی نرود و در خارج از كشور هم سعی می‌كردند فیلم‌های فیلمسازانی كه خارج نشین هستند و برای خارج از ایران فیلم می‌سازند را به جشنواره‌های خارجی ببرند. تامین و تجهیزات و ابزارهای روز فیلمسازی نیاز روز می‌باشد. حوزه سینمای انیمیشن و مستند كوتاه بسیار مهم است تا روی آن كار كنیم و به ارتقاء سینمای ایران كمك كنیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت: در حوزه مدیریت فرهنگی هم آیتم‌های بسیار جدی وجود دارد كه در حوزه سیاستگذاری به خصوص بحث نظارت و هدایت كه دغدغه بسیاری از دوستان است باید بدانیم خط قرمزها كجاست و هركس با سلایق خود به صدور مجوزها بپردازد. دیگری بحث ساختار اجرایی است كه بتوانند سینمای ایران را مدیریت كند كه بخشی از آن انجام شده است. درحال حاضر به ساختار سازمان سینمایی رسیده‌ایم اما باید كارهای جدی‌تری صورت گیرد و در كنار آن قوانین و آیین‌نامه‌هاست. در این حوزه باید كارهای جدی صورت گیرد. در گام اول به جز اصلاح چند آیین‌نامه كار جدی كه صورت گرفت سند توسعه سینمای ایران است كه امیدواریم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد و بتوانیم به یك ساماندهی برسیم و از همه مهمتر برنامه‌ریزی است كه امیدواریم بتوانیم با برنامه‌هایی كه متاثر از همه اندیشه‌های دست‌اندركاران سینماست بتوانیم سینمای ایران را در یك مسیر ارتقاء قرار دهیم.

شمقدری با بیان اینكه شرایط من شرایطی بود كه می‌توانست به سینمای ایران كمك كند، گفت: آنچه در حوزه ساختار از معاونت به سازمان رسید؛ بسیاری از فرصت‌ها بود. بحث بیمه اتفاق بسیار بزرگی است كه رقم آن قابل توجه است. از این اتفاقات مثبت می‌شد خیلی بیشتر در عرصه سینما رخ دهد اما ظاهرا عده‌ای با اصل سینما مشكل دارند و متاسفانه بعضی دوستان با نگاه‌های محدود از درون باهم متحد شدند و نگذاشتند ما به كارهای اصلی‌مان برسیم و افسوس كه بخشی از انرژی خودم و دوستانم صرف حل و فصل موانع و سنگ‌اندازی‌ها شد و باعث شد از برنامه‌هایمان عقب بیافتیم. متاسفانه بخشی از انرژی من و همكارانم را به عرصه‌هایی بردند كه دودش به چشم همه ما رفت و سینمای ایران این فرصتی كه می‌شد ظرفیت‌های بالایی برای آن تعریف كنیم را از دست داد. نگاه من این بود كه در گام بعدی برای دیگر بخش‌های هنری هم كار كنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز