خبرگزاری کار ایران

فرزاد اژدری:

جشنواره نباید محلی برای سهم‌خواهی باشد

کد خبر : ۳۱۵۳۹

متاسفانه این اختلافات ریشه سیاسی دارد و ربطی به سینما ندارد. به هر حال جشنواره فجر به نام دوران انقلاب نام‌گذاری شده و شاید این شائبه را به وجود آورد که حتما سیاسی است.

ایلنا: «فرزاد اژدری» کارگردان جوان سینمای ایران درخصوص جشنواره فجر با اشاره به اختلافات پیش آمده در سینمای ایران بیان داشت: برگزاری جشنواره اگر رنگ سیاسی به خود نگیرد، قطعا می‌تواند به وفاق و آشتی در سینما بیانجامد.

 به گزارش ایلنا، متاسفانه این اختلافات ریشه سیاسی دارد و ربطی به سینما ندارد. به هر حال جشنواره فجر به نام دوران انقلاب نام‌گذاری شده و شاید این شائبه را به وجود آورد که حتما سیاسی است، در حالی که این چنین نیست. جشنواره فجر جشن سینمای ایران است.

وی افزود: نباید جشنواره فجر تبدیل به محلی برای سهم‌خواهی شود و هر گروهی خود را صاحب سینما بداند. جشنواره فجر عید سینمای ایران است به مانند نوروز که همه دور سفره هفت‌سین می‌نشینند و کدورت‌ها را کنار می‌گذارند، امید است در جشنواره فجر هم دوستان سینمایی به دور از کدورت‌ها دور هم جمع شوند. چون به نفع خانواده سینماست.

کارگردان «عملیات مهد کودک» در خصوص بخش بین‌الملل جشنواره فجر بیان داشت: برای یک جشنواره چه فجر باشد یا جشنواره‌ای دیگر، نمایش فیلم‌های روز جهان نشان‌دهنده اعتبار جشنواره است و نشان می‌دهد که برگزار‌کنندگان آن جشنواره نگاه ویژه‌ای به سینمای روز جهان دارند.

وی در ادامه افزود: نمایش فیلم‌های روز جهان این امکان را به دست‌اندرکاران سینمای ایران می‌دهد که فیلم‌ها را بر پرده سینما ببینند، چون هر چه هم که دی‌وی‌دی فیلم‌های روز جهان وارد شود نمی‌تواند جای اکران روی پرده سینما را بگیرد. در سال‌های اخیر شاهد نمایش فیلم‌های خوبی در جشنواره فجر بوده‌ایم و امیدوارم که امسال نیز به مانند چند سال اخیربه فیلم‌های روز جهان توجه شود.

این کارگردان سینما در خصوص بازار جشنواره فجر بیان داشت: من اطلاع چندانی از بازار جشنواره فیلم فجر ندارم، چون تا به حال در این بازار شرکت نکرده‌ام، اما می‌دانم که با توجه به بازارهای اندک فیلم در خاورمیانه بازار فیلم جشنواره فجر فرصت بسیار خوبی نه تنها برای ما بلکه برای کشورهای منطقه است و باید سعی کنیم که این بازار را حداقل در منطقه بیشتر مطرح کنیم. خصوصا امسال که دچار تحریم هستیم باید تبلیغات بر روی این بازار گسترده‌تر شود تا نتیجه بخش باشد.

وی افزود: بخش مهم جشنواره به نظرم فیلم اولی‌ها هستند، زیرا حضور این همه فیلم اولی هم خوب است و هم نگران‌کننده. اینکه فیلمسازی تازه‌کار به جمع سینما اضافه شود خوب است، چون گاهی فیلمسازان تازه‌کار بهتر از فیلمسازان پیشکسوت فیلم می‌سازند،اما ورود فیلمسازان تازه‌کار یک هشدار و یک نگرانی هم هست. این نگرانی است که این نیروهای جدید که وارد سینما م‌ شوند باید حمایت شوند نه اینکه پس از فیلم اول فراموش شوند.

وی ساخت تعداد زیاد فیلم را مستلزم برنامه‌ریزی دانست و گفت: باید برنامه‌ریزی برای اکران فیلم‌ها باشد زیرا بدون برنامه‌ریزی ممکن است خیلی از فیلم‌ها نتوانند اکران مناسبی داشته باشند. به طور مثال همین اتفاق برای فیلم من «سلام بر فرشتگان»افتاد و نتوانست که اکران خوبی داشته باشد و این می‌تواند برای یک فیلمساز مرگ‌آور باشد و انگیزه فیلمساز را از بین می‌برد.

این کارگردان سینما از اکران دیجتالی فیلم‌ها استقبال کرد و بیان داشت: اکران دیجیتالی فیلم‌ها از لحاظ تئوری بسیار خوب است،زیرا امکان تکثیر غیرمجاز فیلم‌ها را به حداقل می‌رساند و در عین حال باعث نمایش با کیفیت فیلم ها می‌شود، اما چون در ایران دسترسی کامل به این فناوری وجود ندارد، مجبور هستیم از معادلش استفاده کنیم.

وی اکران فیلم‌ها در شهرستان را منوط به شرایطی دانست وگفت: اگر قرار است که اکران در شهرستان‌ها باشد، باید در آنجا هم امکانات نمایش فیلم‌ها به صورت دیجیتال باشد. امیدوارم که مسئولین فکری برای این قضیه کرده باشند. همچنین برنامه‌ریزی برای اکران در شهرستان بسیار مهم است و امیدوارم در شهرستان‌ها هم همه فیلم‌ها بتوانند سر موقع و با برنامه‌ریزی اکران شوند.

فرزاد اژدری بااستقبال از بخش مواد تبلیغی جشنواره فجر بیان داشت: برگزاری بخش مواد تبلیغی برای جشنواره فجر اتفاق خوبی است اما مهم این است که خروجی داشته باشد و تنها محدود به یک نمایشگاه عکس هم زمان با نمایش فیلم‌ها آن هم در سینمای رسانه نشود.

وی در پایان گفت: خوب است که پوستر فیلم‌ها و عکس‌هایشان در نمایشگاه‌های متعدد در تهران و شهرستان‌ها به معرض دید عموم گذاشته شود. به طور مثال من پوستر اکثر فیلم‌ها را در کاتالوگ‌ها می‌بینم، همچنین آنونس فیلم‌هاهمباید به نمایش درآید. چون در جشنواره‌های گذشته این اتفاق نیافتاده است. در واقع در معرض دید قرار گرفتن محصولات تبلیغاتی می‌تواند شرایطی را برای قضاوت بهتر مخاطبان فراهم کند.

سازمان سینمایی کشور، مقارن با سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را در قالب مسابقه سینمای ایران و جهان از تاریخ 12 لغایت 22 بهمن ماه 1391 به دبیری محمدرضا عباسیان برگزار می‏نماید.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز