خبرگزاری کار ایران

در مراسم تجلیل از بزرگان عكاسی ایران مطرح شد:

بسیاری از هنرمندان می توانستند از كشور بروند اما نرفتند

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۲۹

عالمی: ما هشت هزار سال تاریخ استوار داریم و بخش زیادی از این استواری به خاطر هنرمندانی است که می‌توانستند بروند اما نرفتند و ماندند.

ایلنا: مراسم تجلیل از بزرگان عکاسی ایران شب گذشته(27 آذر) در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، افشین شاهرودی(عضو انجمن عکاسان ایران) که اجرای این برنامه را برعهده داشت، بااشاره به این مطلب که این برنامه بدون هیچ حامی مالی دولتی و خصوصی برگزار می‌شود، افزود: مراسم امروز می‌تواند به نوعی جشن استقلال عکاسی ایران دانست و این برنامه تجلیل از معلمان ما است و کسانی است که به ما عکاسی یاد دادند.
اکبر عالمی طی سخنانی با اشاره به تاریخچه عکاسی ایران گفت: از دوره ابراهیم خان عکاس باشی تا هادی شفاعیه و تا امروز کسانی در عرصه عکاسی ایران سلیقه دیدن و قاب کردن دنیای اطراف را به آموزش دادند،در هنر عکاسی مانند ستارگان سایر رشته‌ها همچون علم و ادب می‌درخشند.
وی با اشاره به تاثیر عکاسی بر سایر هنر‌ها گفت: عکس در یک لحظه می‌تواند فرصت بی‌اعتنایی را از مخاطب بگیرد و به همین دلیل است که آن را شکار لحظه می‌گویند اگر عکس نبود سینما نبود و اگر سینما نبود تلویزیون نیز نبود.
وی ادامه داد: درعکاسی نگاه و اندیشه و خرد بسیار مهم است و به همین دلیل نمی‌تواند کسی که عکاس است بگوید من به موسیقی، تئا‌تر، نقاشی و یا هنرهای دیگر کاری ندارم زیرا نمی‌توان بین هنر‌ها دیوار کشید.
عالمی نقش هنر عکاسی را در پیشبرد و رشد جامعه مهم دانست و افزود: ابتدا در دنیا فلاسفه مطرح بودند بعد دانشمندان آمدند و سپس هنرمندان مطرح شدند تصویر به عنوان یکی از شاخه‌های هنر موسیقی گسترده‌ای دارد و نشاط، دانایی و خردورزی را به جامعه عطا می‌کند اما ما باید برای درک یک اثر هنری الفبای آن را بدانیم.
عضو انجمن عکاسان ایران با اشاره به لزوم توجه به شخصیت‌های فرهنگی و هنری و همچنین تاریخ هنر گفت: امروز همه ما باید بدانیم که هیچ پدیده‌ای بدون تاریخ رخ نمی‌دهد و در تاریخ ما داشته‌هایی داریم که باید قدر آن‌ها را بدانیم زیرا اگر ما قبول داشته باشیم که یک جامعه استوار هستیم در یک جامعه استوار قدر داشته‌های خود را باید دانست.
وی ادامه داد: ما هشت هزار سال تاریخ استوار داریم و بخش زیادی از این استواری به خاطر هنرمندانی است که می‌توانستند بروند اما نرفتند وماندند.
عالمی لزوم توجه فراوان به آموزش در هنر را مورد تاکید قرار داد و افزود: معلم خوب کسی است که افرادی را آموزش دهد که از وی بالا‌تر باشند زیرا به قول نیچه بد‌ترین شاگرد کسی است که برای معلمش شاگرد باقی بماند خود من هرگز در هیچ کجا درباره هیچ فردی ادعا نکردم که وی امروز هنرمند بزرگی شده زمانی شاگرد من بوده است.
وی نقش عکس را در بیان مشکلات اجتماعی مهم دانست و افزود: عکس می‌تواند مشکلات را نشان دهد اما اینکه یک عکسی بد از کشور خود بگیریم و آن را به دیگران نشان دهیم درست نیست من از کسانی که این گونه عکس می‌گیرند تشکر می‌کنم اما می‌گویم عکستان بگیرید ولی آن را به کسانی نشاندهید که به دنبال رفع مشکلات هستند زیرا همسایه هرگز برای ما کاری نمی‌کنند.
عالمی تاکید کرد: عکاسی دو بال بینش و دانش دارد که با خرد و خلاقیت و نوآوری گره خورده است و وقتی این عوامل باهم باشد کار هنرمند در معرض دیدن قرار می‌گیرد.
در ادامه این مراسم از بهمن جلالی، نیکول فریدنی، کاوه گلستان، یحیی ذکا، قاسم فارسی به عنوان پیشکسوتان هنر عکاسی تجلیل شد.
محمد فرنود در زمان دریافت جایزه کاوه گلستان آن را با اجازه همسر گلستان به احسان رفعتی برگزار کننده مسابقه عکاسی دوربین دات نت اهدا کرد و با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی گلستان گفت¨کاوه گلستان معتقدبود که عکاس جنگ باید خطر کند اما نبایدکشته شود و باید زنده بماند تا عکس‌هایش را منتشر کند اما خود کاوه به این حرف عمل نکرد و کشته شد.
برادر یحیی ذکا نیز در هنگام دریافت جایزه اعلام کرد که جوایز این بخش را به خانه ذکا درتبریز اهدا می‌کند.
منوچهر زندی دبیر سابق انجمن نویسندگان و عکاسان ورزشی نیز درهنگام دریافت جایزه قاسم فارسی گفت: فارسی علم و دانش عکاسی را با علم و دانش ورزش به هم آمیخت و کاری که وی در عکاسی ورزشی انجام داد تخصصی گرفتن است.
همچنین در ادامه مراسم از هادی شفاعیه، فخرالدین فخرالدینی، مسعود معصومی، عباس کیارستمی، کامران عدل، علی قلم سیاه، سعید صادقی، عبدالحسین پرتوی، آلفرد یعقوب‌زاده به عنوان پیش گامان هنر عکاسی باحضور مریم زندی تجلیل شدند.
کامران عدل در هنگام دریافت تندیس خود گفت: امشب درباره گذشته حرف زدیم و فضا کمی غمگینانه بود به نظر من نباید این گونه باشد و به گذشته زیاد فکر کنیم زیرا وقتی عکاسی عکسی را می‌گیرد آن سوژه تمام شده و رفته است کار عکاسی رفتن رو به جلو است.
محمدحسین حیدری نیز درهنگام دریافت تندیس سعیدصادقی گفت: بزرگان زیادی در ایران عکاسی کردند و آثار خوبی را خلق کردند که اگر در خارج از کشور این آثار را خلق می‌کردند مانند یک اسطوره بودند امیدوارم ما قدر هنرمندان را پیش ازآنکه آن‌ها را از مقابل خانه هنرمندان تشییع کنیم بدانیم و یکی از این هنرمندان عزیز الله نعیمی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز