خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سمینار منطقه‌ای فرهنگ و جهانی شدن مطرح شد:

جهانی شدن با جهانی‌سازی تفاوت دارد

asdasd
کد خبر : ۴۴۷۵۵

تیموری: اگر بتوانیم احترام متقابل به ملل و فرهنگ‌ها داشته باشیم، می‌توان به جهانی شدن به معنای واقعی به شکل فرآیندی طبیعی نگاه کرد که متفاوت از جهانی سازی است.

ایلنا: نشست خبری «سمینار منطقه‌ای فرهنگ و جهانی شدن در آسیا» صبح امروز (چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه) در مرکز ملی مطالعات جهانی شدن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی تیموری (معاون امور بین‌الملل مرکز ملی مطالعات جهانی شدن و دبیر سمینار منطقه‌ای فرهنگ و جهانی شدن در آسیا) ضمن اشاره به دولتی بودن این سمینار گفت: برگزاری این سمینار در چهارچوب مجمع گفتگوی همکاری آسیا که ۳۲ عضو دارد برگزار خواهد شد. این سمینار با تصویب نهایی قرار است در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در ایران برگزار خواهد شد.

او افزود: موضوعی که انتخاب شده است، از نگاه و رویکرد کلان کشور ما برای جهانی شدن نشأت می‌گیرد. جهانی شدن زمانی رخ می‌دهد که به شکل همگرایی‌های چند جانبه و منطقه‌ای برسیم و ان اتفاق مسیر را برای همگرایی جهانی هموار می‌کند.

دبیر سمینار منطقه‌ای فرهنگ و جهانی شدن در آسیا شعار این سمینار را «همگرایی منطقه‌ای در سایه احترام به تنوع فرهنگی راهی به سوی همگرایی جهانی» عنوان کرد و افزود: این شعار به مفهوم و نوع نگاه ما به جهانی شدن بر می‌گردد. تعدادی از تئوری‌ها باعث می‌شود همگرایی به چالش خورد، اما نگاه جمهوری اسلامی این است که جهانی شدن یعنی زندگی مسالمت آمیز فرهنگ‌ها در کنار یکدیگر.

تیموری تاکید کرد: اگر بتوانیم احترام متقابل به ملل و فرهنگ‌ها داشته باشیم، می‌توان به جهانی شدن به معنای واقعی به شکل فرآیندی طبیعی نگاه کرد که متفاوت از جهانی سازی است.

او به دو نوع نگاه موجود به مقوله جهانی شدن اشاره کرد و گفت: یک نگاه بر این امر مبتنی است که این مسئله فرآیندی طبیعی. فطری و الهی است. در کنار این نگاه، نسخه مجعولی وجود دارد که فرایند جهانی شدن را با قدرت و ابزارهای خود به نفع جریان خودشان منحرف می‌کنند که ما به آن جهانی‌سازی می‌گوییم.

معاون امور بین‌الملل مرکز ملی مطالعات جهانی شدن به تشریح برنامه‌های این نشست پرداخت و گفت: روز ۲۴ بهمن ماه برنامه افتتاحیه این نشست برگزار می‌شود که تعدادی از مقامات کشور در آنجا صحبت خواهند کرد و ما پیشنهاد کرده‌ایم وزیر ارشاد و رئیس سازمان صدا و سیما به عنوان سخنران در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند.

او افزود: بعد از این دو یا سه سخنرانی علمی با موضوعات سمینار در نظر گرفته شده است. برنامه بعد از ظهر هم به گزارش بعضی از کشورهایی که در این کنفرانس حضور دارند اختصاص دارد و بخش دیگر به تجارب موفق منطقه‌ای در قالب گزارش‌های تهیه شده می‌پردازد.

تیموری برنامه‌های روز دوم این سمینار را این گونه تشریح کرد که کمیته کاری فرهنگ و هویت و هنر و کمیته رسانه‌ها و ارتباطات میان فرهنگی دو بخش روز دوم را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون امور بین الملل مرکز ملی مطالعات جهانی شدن افزود: مسئول کمیته اول دكتر کاووسی است و کمیته دوم را هم آقای خاکی سرپرستی می‌کند. در چهارچوب این دو کمیته کاری محورهایی پیش بینی شده که در آن روز طرح موضوع خواهند شد.

او تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که از این سمینار راهبردی برای جهانی شدن میان ۳۲ کشور عضو نتیجه‌ای به دست بیاوریم.

تیموری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره سطح نمایندگان حاضر در این سمینار گفت: اجلاس‌ها در ۳ سطح برگزار می‌شوند، سطح مقامات ارشد، سطح بالا‌تر در حد وزرا و سطح عالیترین مقام حکومتی. چون این اولین بار است که این سمینار برگزار می‌شود، شرکت کنندگان در رده کار‌شناسی هستند.

در ادامه اسماعیل کاووسی مسئول کمیته فرهنگ و ارتباطات مرکز مطالعات جهانی شدن و رئیس کمیته فرهنگ و هویت در سخنانی به مقوله فرهنگ در مساله جهانی شدن اشاره کرد و گفت: از روزی که انسان زندگی جمعی را شروع کرده با مقوله فرهنگ روبرو شده و این مساله در قالب زندگی جمعی معنا می‌گیرد.

او ادامه داد: در طول تاریخ هیچ دوره‌ای از زمان به اندازه دوره فعلی برای فرهنگ اهمیت قائل نبوده و بیش از ۹۰ درصد مسائلی که امروز در دنیا مطرح می‌شود ریشه فرهنگی دارد. در دوره‌های گذشته امکانات ارتباطی بسیار کم بود و اگر فرهنگی برای قومی شکل می‌گرفت در‌‌ همان قوم باقی می‌ماند، اما از زمانی که تکنولوژی‌های ارتباطی ایجاد شده است، سیر جهانی شدن فرهنگ بسیار سریع‌تر شده است.

کاووسی به تعریف فرهنگ اشاره کرد و آن را شیوه زیستن انسان‌ها نامید و گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که از جهانی شدن ناگزیر هستیم و منطق هم در این مساله حکم می‌کند امروز ظرفیت‌هایی که در کشوری وجود دارد و کشور دیگری کامل کننده آن‌ها است برگزاری چنین سمینارهایی برای هماهنگی این جریانات بستر سازی می‌کند.

در ادامه خاکی (کمیته رسانه‌ها و ارتباطات میان فرهنگی) در مورد مجموع فعالیت‌های کمیته رسانه توضیح داد و گفت: این کمیته در این سمینار با شش محور در حوزه فرهنگ فعالیت خواهد کرد:

۱-تاثیر رسانه‌ها برشکل گیری جنبش‌های مردمی در آسیا

۲-مهاجرت نخبگان در عصر جهانی شدن: تحولات و پیامدهای فرهنگی

۳-جهانی شدن و آینده رسانه‌های سنتی در آسیا

۴-شکل گیری شبکه‌های اجتماعی در عصر جهانی شدن در آسیا: تهدیدات و فرصت‌ها

۵-نقش و تاثیر فن آوری‌های ارتباطی، اطلاعاتی در شکل گیری جامعه شبکه‌ای در آسیا

۶-رسانه، اسطوره‌های فرهنگی آسیا و جهانی شدن.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز