خبرگزاری کار ایران

واکنش بهروز غریب‌پور به آشقتگی محوطه تئاترشهر؛

وظیفه سازمان زیباسازی حراست از چهره شهر است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۰۷

وقتی شما مظهر زشتی و خشونت را تبلیغ می‌کنید باید نتیجه آن را در مدارس و اجتماع خود شاهد باشید، آنچه در تئاترشهر اتفاق می‌افتد آثار مخرب اجتماعی به همراه خواهد داشت.

ایلنا: بی‌توجهی مسئولان شهرداری تهران و سازمان زیباسازی به وضعیت آشفته محوطه تئاترشهر هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند و بیش از پیش موجب نارضایتی هنرمندان به آشفتگی پیش‌آمده می‌شود. در آخرین واکنش تا این لحظه، بهروز غریب‌پور کارگردان برجسته اپرای عروسکی کشور نسبت به نا‌به‌سامانی به وجود آمده اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ بهروز غریب‌پور کارگردان شناخنه شده اپرای عروسکی کشور در ارتباط با راه‌اندازی بازارچه در پیاده‌روی چهارراه ولیعصر و مسائل پیش ‌آمده برای مجموعه تئاترشهر، گفت: شهرداری تهران طی این سال‌ها در تاسیس و راه‌اندازی بسیاری از نهادهای فرهنگی به عنوان حامی و کمک حال بوده و طبیعی است از چنین نهادی که تا امروز نشان داده جایگاه هنر را می‌داند بعید به نظر می‌رسید با بی‌مسئولیتی اجازه دهد هر اتفاقی در اطراف قدیمی‌ترین تماشاخانه تهران رخ دهد.

این هنرمند بی‌توجهی مدیران شهری به اعتراض‌ها را نمایش قدرت خواند و افزود: هنرمندان و رسانه‌ها در دوره‌های متفاوت مثل ساخت ایستگاه مترو یا بنای پشت مجموعه تئاترشهر که منجر به ترک برداشتن سالن قشقایی شد اعتراض خود را اعلام کردند، اما گویا مسئولان با عدم پاسخگویی قصد دارند این نکته را بیان کنند که هنرمندان توان عرض اندام در برابر آن‌ها را ندارند.

کارگردان اپرای عروسکی «حافظ» تصریح کرد: این درست که پروژه‌های عمرانی مانند احداث مترو، ساختمان تجاری و زیرگذر باید اجرا شود و هنرمندان هم توان ایستادگی در برابر آن را ندارند، اما مسئولان باید متوجه نتیجه عملکرد خود و تاثیر روانی ناشی از زشت شدن چهارراه ولیعصر و مجموعه تئاترشهر بر مردم و هنرمندان باشند.

وی به عملکرد سازمان زیباسازی اشاره کرد و اظهار داشت: اصولا کارکرد اداره کل زیباسازی همین است که توجه و دقت داشته باشد در صورت راه‌اندازی بازارچه، نصب تیرک و احداث زیرگذر حداقل سلیقه را به خرج بدهند و مراقب باشند تا به چهره اماکن عمومی شهر آن هم محلی مانند لطمه وارد نشود.

غریب پور بر این نکته که مسئولان شهرداری تهران و سازمان زیباسازی نسبت به امنیت روانی مردم بی‌توجهی کردند؛ تاکید کرد و گفت: هنگامی که مردم در میدان نقش جهان اصفهان حضور پیدا می‌کنند چنان احساس امنیت روانی و آسایشی به آن‌ها دست می‌دهد که موجب می‌شود حفظ و ادامه این رویه را غیر مستقیم آموزش ببینند و نسبت به پاکیزگی و حراست از امنیت دیگران توجه نشان دهند.

وی ادامه داد: وقتی مسئولان قصد اجرای طرحی را دارند باید هم‌زمان به این نکته نیز توجه کنند که آیا بر میزان دانش شهروندی و مدنیت مردم اضافه می‌شود یا نتیجه عمل کاهش این دانش است. مانند آنچه از میدان نقش جهان مثال زدم باید به شکلی عمل کنیم تا مخاطب به صورت غیرمستقیم آموزش زیبایی‌شناسی و رعایت قواعد شهروندی ببیند. هنگامی که چنین اتفاقی بیفتد آنچه آموخته را در دیگر مکان‌ها رعایت می‌کند و سلیقه و مسئولیت هم به خرج خواهد داد.

این هنرمند اضافه کرد: حراست از مجموعه تئاترشهر مانند حفظ میراث پدران و اجدادمان ارزش دارد و فکر می‌کنم برنامه‌های اجرا شده مثل بازارچه پیاده‌رو چهارراه ولیعصر نیاز به بازنگری مسئولان دارد. همچنین نیاز است که روانشناسان اجتماعی نیز در این زمینه اظهار نظر کنند تا ببینیم نتیجه چنین رویکردی در مردم چه خواهد بود.

غریب‌پور در پایان گفت: وقتی شما مظهر زشتی و خشونت را تبلیغ می‌کنید باید نتیجه آن را در مدارس و اجتماع خود شاهد باشید، آنچه در تئاترشهر اتفاق می‌افتد آثار مخرب اجتماعی به همراه خواهد داشت.

سازمان زیباسازی شهرداری تهران چندی قبل در تصمیمی غیرکارشناسی اقدام به حفر چاله‌ و نصب تیرک‌های پرژکتور برای نورپردازی در محوطه بنای تئاترشهر کرد که این تیرک‌ها گذشته از مخدوش کردن چهره مجموعه و بی‌بهره بودن از کمترین جلوه زیبایی به ستون زنجیر و قفل کردن موتور سیکلت‌ها تبدیل شده است. علاوه براین، اجرای چنین طرحی قطعا هزینه‌های مالی هنگفتی به همراه داشته که مشخص نیست چرا مسئولان باید بدون مشورت با مدیریت تئاترشهر و سازمان میراث فرهنگی به صورت ناگهانی و در روزهای پایانی فعالیت شهردار فعلی تهران اقدام به چنین کاری کنند.

همچنین تصمیم مسئولان شهرداری تهران برای راه‌اندازی بازارچه فروش انواع اقسام کالا (ترشی، لواشک، فلافل، کباب ترش و...) در پیادوه رو چهارراه ولیعصر و مقابل مجموعه تئاترشهر موجب مخدوش شدن چهره این محل فرهنگی شده که با توجه به آشفتگی این روزهای شهرداری تهران گویا عظمی برای برچیدن این بازار وجود ندارد. طبق پی‌گیری‌های خبرنگار ایلنا مسئولان شهرداری منطقه یازده تهران و معاون طرح‌های شهری سازمان زیباسازی تلفن‌های همراه خود را خاموش کرده و پاسخ نمی‌دهند. این دو نهاد همچنین از زمان انتشار این اخبار تا امروز واکنشی نسبت به نارضایتی شهروندان نشان نداده‌اند، اما پی‌گیری‌ها ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز