خبرگزاری کار ایران

نظر هنرمندان درباره مخدوش شدن چهره تئاترشهر چیست؟

مسئول خرابی‌ها؛ شهرداری تهران است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۵۴

کوهستانی: بهترین زمان برای سوء استفاده کاسب‌کارانه از نوستالژیک‌ترین پیاده‌روی تهران، وقتی‌ست که صندلی آقای شهردارخالی‌ست/ همت: وظیفه سازمان زیباسازی زیباتر کردن چهره شهر است/ کوشکی: اگر برای تئاتر ارزش قائل نیستید و به آن رحم نمی‌کنید به بنای تئاترشهر رحم کنید/ امینی: جایگاه تئاتر تقلیل یافته طوری‌که هر نهادی می‌تواند آن‌ را تحت تاثیر قرار دهد.

ایلنا: هنرمندان معتقد هستند مسئولان شهری کوچکترین اهمیتی برای محیط فرهنگی همچون مجموعه تئاتر شهر قائل نیستند و عملکرد آن‌ها در اطراف مجموعه نشان از همین نکته دارد. رفتاری که در روزهای تغییر مدیران شهرداری تهران رنگ و بوی مشکوکی به خود گرفته است.

محمدرضا کوهستانی: تئاترشهر خوب، تئاترشهر مرده است

محمدرضا کوهستانی یکی از منتقدان جدی رفتار مسئولان شهرداری در محوطه تئاترشهر محسوب می‌شود، این هنرمند درباره مشکلات پیش آمده برای هنرمندان و بنای ثبت شده تئاترشهر طی روزهای گذشته اظهار کرد: واقعیت این است که برای خیلی‌ها، تئا‌تر شهر خوب، تئا‌تر شهر مرده است و بهترین راه برای جان به لب کردن این مجموعه، بستن راه نفس اوست، حالا زیاد فرقی نمی‌کند این راه نفس را یک پاساژ غول آسا بگیرد، یا دکه‌های ۴متری فروش کود طبیعی و فلافل خانگی و ترشی و زیتون پرورده!

وی ادامه داد: متاسفانه برای شهرداری تهران و طبیعتا شهردار منطقه ۱۱، حریم تئا‌تر شهر به عنوان یک فضای فرهنگی اساسا نه تعریف شده و نه اهمیت دارد و صد البته بهترین زمان برای سوء استفاده کاسبکارانه از نوستالژیک‌ترین پیاده روی تهران، وقتی است که صندلی آقای شهردار، خالی است!

این هنرمند تصریح کرد: جدا جای سوال است شهرداری تهران که هوا را به عنوان تراکم به قیمت متری چند ده میلیون می‌فروشد، چطور نمی‌تواند از چندر غاز درآمد اجاره دادان چند دکه بگذرد و برای آن کیسه ندوزد؟! شهرداری چگونه به خودش اجازه می‌دهد گوش خرده دستفروشان را به بهانه سد معبر بکشد، اما خودش در حریم یک فضای شناخته شده فرهنگی، به بد‌ترین شکل ممکن، این کار را انجام دهد؟!

کوهستانی به رفتار معنادار شهرداری تهران با پیرامون مجموعه تئاترشهر و مقایسه رفتار شهری با مجموعه خانه هنرمندان و ایرانشهر گفت: وقتی بیل و کلنگ و خاک و سیمان و میل‌گرد و ده‌ها دکه ریز و درشت بازارچه بدقواره پیاده روی ولی عصر را با محیط گل و بلبل و شاعرانه تماشاخانه ایرانشهر مقایسه می‌کنیم، ناخودآگاه احساس می‌شود این همه بی‌سلیقگی و کاسب‌کاری، از روی تعمد است! گویی آنجا برای شهرداری طفلی نازپرورده است و اینجا یک بچه بی‌صاحبِ سر راهی!

وی افزود: به تجربه ثابت شده است که متاسفانه پیگیری در این مورد خاص کلا بی‌فایده است، چه از طرف مرکز هنرهای نمایشی باشد، چه هنرمندان، چه خانه تئا‌تر، چه وزارتخانه و چه رسانه‌ها! ظاهرا در شهرداری و سایر سازمان‌های ذیربط، گوشی برای شنیدن و پاسخگویی به مشکلات پیش آمده برای این مجموعه وجود ندارد! ظاهرا اتفاقاتی از این دست، برای نماینده محترم تهران در مجلس شورای اسلامی، هرگز به اندازه کوتاهی یا بلندی لباس یک بازیگر در هنگام گرفتن جایزه، اهمیت نداشته و ندارد که به آن واکنشی نشان دهد... و ظاهرا این فقط پشت بام تئا‌تر شهر است که می‌تواند سازمان میراث فرهنگی را قلقلک دهد و به عکس العمل و قیل و قال وا دارد، نه حریم بیرونی آن!

این کارگردان در پایان اظهار امیدواری کرد:‌ ای کاش شهردار جدید، وزیر جدید و روسای جدید، یک‌بار برای همیشه، حریم این مجموعه ارزشمند ملی را تعریف کنند و با اقدامات به موقع و کافی، درک فرهنگی خود را به همگان نشان دهند و به رخ بسیار کسان کشند...!

اصغر همت: سازمان زیباسازی فقط نام است

اصغر همت از هنرمندان شناخته شده تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور در ارتباط با رفتار غیرمسئولانه با محوطه تئاترشهر اظهار کرد: شهرداری تهران نامی را یدک می‌کشد که متاسفانه نمونه‌ی تئاترشهر نشان می‌دهد کوچکترین تصوری از آنچه باید انجام دهد ندارد. وظیفه سازمان زیباسازی زیباتر کردن چهره شهر است، با توجه به آنچه این روزها در محوطه تئاترشهر جریان دارد پیشنهاد می‌کنم گروهی از هنرمندان کشور جلسه‌ای تشکیل دهند تا نظر آن‌ها را درباره زیبایی‌شناسی محوطه تئاترشهر جویا شویم، سپس اگر این گروه هنرمندان رای به زیبایی تیرک‌ها کار گذاشته شده و بازارچه پیاده‌رو و زیرگذر درحال احداث داد؛ من در تمام تئوری‌های زیبایی‌شناسی که مطالعه کرده‌ام تجدیدنظر می‌کنم و پیشنهاد زیابیی‌شناسی مسئولان شهری را مطالعه خواهم کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در مورد مجموعه تئاترشهر کم لطفی می‌کند، افزود: هنگامی که مترو چهارراه ولیعصر کلید خورد بحث نام‌گذاری این ایستگاه به تئاترشهر مطرح بود که متاسفانه چنین نشد، بعد هم ماجرای ساخت بنای پشت تئاترشهر پیش آمد که موجب ترک برداشتن دیوار سالن قشقایی تئاترشهر شد و ابراز نارضایتی‌ هنرمندان تئاتر هم هیچ تاثیری بر آقایان نداشت.

این هنرمند تصریح کرد: تئاترشهر تنها مظهر تئاترکشور محسوب می‌شود و دل هنرمندان تئاتر به این مجموعه خوش است. اما هرچه اعتراض می‌کنیم در میان مدیران گوش شنوایی نیست و هرکس کار خود را می‌کند. اصولا معتقد هستم تئاتر در برنامه‌های کلان کشور جایگاهی ندارد و اگر هم امروز شاهد حیات این هنر هستیم به این دلیل است که راهی برای حذف آن وجود ندارد.

بازگر نمایش «خرس» در پایان بیان کرد: امیدوارم تغییرات جدید شهرداری تهران منجر به جمع آوری این تیرک‌ها و بازارچه‌ای شود که چهره تئاترشهر را بسیار زشت کرده است.

مهدی کوشکی: تئاتر برای شما مهم نیست به بنایش رحم کنید

مهدی کوشکی بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن ابراز نارضایتی از فضای زشت پیرامون محوطه تئاترشهر که به واسطه دست‌اندازی‌ نهادهای شهری به وجود آمده بیان کرد: باور کنید این روزها هرگاه می‌خواهم از کنار مجموعه تئاترشهر عبور کنم با دیدن بازارچه پیاده رو و آنچه به دلیل احداث زیرگذر چهارراه ولیعصر در جریان است حال بدی به من دست می‌دهد که موجب می‌شود گاهی مسیر خود را تغییر دهم و از راه دیگری خود را به مجموعه برسانم.

وی با ارائه توصیه‌ای به مسئولان شهرداری تهران اضافه کرد: باید به مسئولان گفت حداقل اگر برای تئاتر ارزش قائل نیستید و به آن رحم نمی‌کنید به بنای تئاترشهر که ثبت میراث فرهنگی است رحم کنید. این روزها مردم حتی اگر با تاکسی هم از مقابل مجموعه تئاترشهر عبور کنند احساس ناخوشایندی به آن‌ها دست می‌دهد.

این هنرمند در پایان گفت: این روند تخریب و تغییر کاربری تئاترشهر موجب شده گروه‌های نوپا برای نزدیک شدن به این مجموعه تردید داشته باشند و هر روز به دنبال محل‌های دیگری برای اجرای نمایش هستند، اما در مجموع امیدوارم با تغییرات جدید در کشور و شهرداری تهران شاهد توجه بیشتر به بنای تئاترشهر باشیم.

رحمت امینی: تئاتر ما به رُم شهر بی‌دفاع می‌ماند

رحمت امینی، کارگردان، مدرس و مدیر مرکز تئاتر حوزه هنری در ارتباط با تصویر این روزهای مجموعه تئاترشهر که به واسطه بی‌مسئولینی شهرداری تهران رخ داده است، گفت: متاسفانه جایگاه تئاتر به طور کل تقلیل پیدا کرده به طوری که هر نهادی می‌تواند آن‌ را تحت تاثیر قرار دهد. طی سال‌های اخیر تئاتر کشور از هر جهت مورد هجوم قرار گرفت و متاسفانه مدافعانی هم نداشته است. نگاهی به آنچه بر سر مرکز تئاتر مولوی یا مجموعه تئاترشهر، اداره تئاتر و دیگر اماکن اجرای نمایش آمد نشان دهنده همین امر است که ما در این حوزه افرادی که از حقوق‌مان دفاع کنند را نداشتیم.

وی به نتیجه این بی‌توجهی‌ها و فرسوده شدن سالن‌های نمایش اشاره کرد و اظهار داشت: مجموعه فضایی که اطراف سالن‌های تئاتر به وجود آمده و فرسودگی آن‌ها موجب شد تا جوانان رو به تاسیس سالن‌های خصوصی بیاورند که متاسفانه استاندارد لازم برای اجرای نمایش را ندارد اما به هرحال با معضلات امروز دریافت سالن و حواشی آن مواجه نیست و بخشی از نیاز را برطرف می‌کند.

امینی در پایان اظهار نظر خود پیرامون آنچه توسط مسئولان شهری بر سر مجموعه تئاترشهر می‌آید، عنوان کرد: تئاتر کشور مانند رم شهر بی‌دفاع شده که امیدوارم طی روزهای آینده و پس از تغییرات مدیریتی، افرادی که بر مسند می‌نشینند راه حلی برای جلوگیری از این روند و بازگرداندن چهره اصلی مجموعه تئاترشهر که متاسفانه این روزها مخدوش شده است؛ پیدا کنند.

با توجه به رفتار مسئولان شهرداری تهران؛ بسیاری از هنرمندان وعلاقه‌مندان هنر نمایش چشم امید به تغییر شهردار تهران بسته‌اند بلکه در سایه حضور مدیری مدبر؛ بی‌مبالاتی‌های ساخت و ساز و آشفتگی مدیریتی این نهاد پر اهمیت شهری پایان یابد تا هر مدیری به خود اجازه ندهد برای کسب درآمد پیاده‌روهای تهران را به محل فروش کباب ترش، خیارشور و مربای خرما تبدیل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز