خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی در گفت وگو با ایلنا:

نا آگاهی و تبلیغات غلط عامل گرایش جوانان به مواد محرک

کد خبر : ۲۲۲۶۱

مصرف موادی همچون کراک و شیشه که غالبا به خاطر عدم آگاهی فرد صورت می‌گیرد منجر به مرگ سلولهای سی‌ای ان و عصبی مغز می‌شود و به نوعی هوشیاری و عقلانیت فرد مصرف کننده را از بین می‌برد.

ایلنا: رییس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: در سالهای ابتدایی ورود مواد محرک به کشور بسیاری از جوانان کشور به علت عدم آگاهی، فریب تبلیغات غلط از جمله لاغری، افزایش تمرکز و قدرت جسمانی را خوردند و به سمت مصرف این مواد کشیده شدند.

کاظم نظم ده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با اقدامات سازمان بهزیستی در پیشگیری از اعتیاد نسل جوان گفت: سازمان بهزیستی در حال حاضر یکی از موفق‌ترین سازمان‌ها در امر پیشگیری از اعتیاد محسوب می‌شود و دامنه عملکرد این سازمان براساس الگو و کارایی‌های اجتماع محور بوده است.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اصل اول بهزیستی درخدمات رسانی به آسیب دیدگان پیشگیری قبل ابتلا به آسیب و درمان یا حل مشکلات است.

نظم ده در ارتباط با اقدامات سال گذشته تاکید کرد: در سال گذشته روند به نسبت قابل قبولی داشته‌ایم به طوری که شش میلیون و دویست هزار نفر در جامعه را نسبت به آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر به ویژه مواد محرک همچون شیشه و کراک آگاه کردیم.

وی ادامه داد: این آگاه سازی در حالی صورت گرفت که اکنون و به ویژه در سالهای ابتدایی ورود مواد محرک به کشور بسیاری از جوانان کشور به علت عدم آگاهی فریب تبلیغات غلط از جمله لاغری، افزایش تمرکز و قدرت جسمانی را خوردند و به سمت مصرف این مواد کشیده شدند.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در رابطه با بخشی از عوارض مصرف مواد محرک افیونی تصریح کرد: مصرف موادی همچون کراک و شیشه که غالبا به خاطر عدم آگاهی فرد صورت می‌گیرد منجر به مرگ سلولهای سی‌ای ان و عصبی مغز می‌شود و به نوعی هوشیاری و عقلانیت فرد مصرف کننده را از بین می‌برد.

نظم ده ضمن با تاکید بر اولویت پیشگیری بر درمان افزود: باید آگاهی بخشی جامعه به صورت اجتماع محور و با هدف پیشگیری از آسیب‌ها صورت بگیرد و هم چنین خود محلات و مناطق و انجمن‌های مردم نهاد نیز در این زمینه پیش قدم شوند و سازمان را در بحث پیشگیری از آسیب‌ها به ویژه اعتیاد یاری کنند.

وی در رابطه با فعالیت دانشگاه‌ها در آگاهی بخشی به دانشجویان نسبت به مواد مخدر و محرک اظهار کرد: خوشبختانه در دانشگاه‌ها در مقایسه با سالهای گذشته در بحث آگاهی بخشی به دانشجویان بسیار پیشرفت خوبی داشته است چرا که در سالهای اولیه ورود مواد محرک به کشور، بسیاری از دانشجویانی که آگاهی کافی در مورد مواد محرک نداشتند این مواد را با هدف افزایش تمرکز و رفع کم خوابی به ویژه در شب‌های امتحان مصرف می‌کردند.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تحقیقات انجام شده اثبات می‌کند که مصرف مواد مخدر و محرک جهت افزایش تمرکز برای یادگیری بهتر هیچ نتیجه‌ای مثبتی نداشته است و علاوه بر ناکامی دانشجوی مصرف کننده در عرصه تحصیل منجر به افول و نابودی زندگی خود شخص می‌شود.

وی در رابطه با گرایش نسل جوان به مواد محرک تاکید کرد: اعتیاد یک آسیب اجتماعی است و گرایش نسل جوان به مواد محرک از نظر اجتماعی و سیاسی به نوعی هدف گزاری شده است که اگر همهٔ مردم و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع جهت مقابله با این آسیب دست بکار نشوند قطعا سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند موفق عمل کند.

نظم ده همکاری سازمانهای مختلف را در امر پیش گیری از اعتیاد ضروری خواند و تاکید کرد: باید آگاهی سازی جامعه به صورت وسیع و به صورت جامع اطلاع رسانی صورت بگیرد لذا دستگاه‌های متفاوت از جمله وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت بهداشت، شورا‌ها و هم چنین انجمن‌های مردم نهاد باید همکاری‌های بیشتری با سازمان بهزیستی داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز