خبرگزاری کار ایران

رمضان پور در گفتگو با ایلنا:

ساخت شش شهرک مسکونی عامل افزایش موارد سالک در اردستان

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۷۹

برای ساخت شهرک‌ها از نخاله و خاک آلوده‌ استفاده شد که با خود موش و پشه آورد/ افزایش موارد سالک بیشتر مربوط به شهرک‌سازی‌ها بود/ از سال ۸۷ تا ۷۰ پشه‌گزیدگی سالک در اردستان تقریبا زیر ۴۰۰ مورد بود اما سال گذشته از ۶۰۰ مورد تجاوز کرد.

ایلنا: ‌کار‌شناس مسئول بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و سالک استان اصفهان گفت: افزایش موارد سالک در شهرستان اردستان مربوط به ساخت و ساز سه شهرک مسکونی در حاشیه این شهرستان بود.

ٌجواد رمضان‌پور در گفتگو با ایلنا درمورد پشه‌گزیدگی سالک در شهرستان اردستان، گفت: متاسفانه در شهرستان اردستان به جرات می‌توانم بگویم که مخزن سالک و نوع کانون‌های سالک در این شهرستان با سایر نقاط اصفهان فرق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین مشکل ما در شهرستان اردستان وجود باغات و کشتزارهای فراوان است که کشاورزان و باغداران اجازه نمی‌دهند نیروهای بهداشتی باغ‌هایشان را موش‌کشی کنند.

وی با بیان اینکه زمان مداخله نیروهای بهداشتی برای از بین بردن موش اواخر فروردین تا پایان شهریور ماه است، افزود: ‌ این باغ و کشتزار‌ها اکثرا نزدیک به منازل مسکونی مردم است و از همین رو اجازه ندادن باغداران برای موش کشی باغ‌هایشان مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرده است.

رمضان‌پور، وجود اماکن متروکه و مخروبه قدیمی خالی از سکنه را از دیگر مشکلات شهرستان اردستان عنوان کرد و افزود: ‌ این اماکن قدیمی یا به صورت بافت‌های مذهبی یا میراث فرهنگی هستند یا خانه‌های خالی از سکنه‌ای که مدت‌ها است رها شده است و متاسفانه تعداد زیادی از این نوع خانه‌ها در شهرستان وجود دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه شهرداری و فرمانداری اردستان تاکنون نتوانستند این‌ خانه‌ها را تعیین تکلیف یا خراب کنند، افزود: این اماکن مخروبه جای خیلی مناسبی برای پشه و موش است از همین رو زود‌تر باید تعیین تکلیف شوند.

وی تصریح کرد: استانداری و فرمانداری شهرستان اردستان باید مجوز قانونی صادر کند تا شهرداری بتواند این اماکن قدیمی و مخروبه را خراب یا تعیین تکلیف و بهسازی کند.

رمضان‌پور به مشکل دیگری در شهرستان اردستان برای مقابله با پشه سالک اشاره کرد و افزود: در باغ‌ها و کشتزارهای اردستان به جای دیوارهای گلی بیشتر از چوب‌ها و علف‌های خشک به عنوان دیوار و حفاظ باغشان استفاده می‌کنند که لابه لای آن‌ها لانه‌های موش وجود دارد. متاسفانه همکاران ما در زمان مداخله نمی‌توانند این چوب‌ها را جابجا کنند یا اینکه بسوزانند و از همین رو موش‌ها باقی می‌مانند و باعث بیماری می‌شوند.

رمضان‌پور، افزایش موارد گزیدگی سالک در شهرستان را مربوط به سال گذشته دانست و افزود: از سال ۸۸ تا ۹۰ توانستیم کنترل خوبی در این شهرستان داشته باشیم اما متاسفانه در سال ۹۱ به دلیل ساخت ۶ شهرک مسکونی در حاشیه جاده ترانزیت اردستان به سمت کاشان که از ابتدای سال ۹۱ فعالیت ساخت و سازشان تصویب شد، برای کنترل سالک به مشکل خوردیم.

وی ادامه داد: گروه سازنده برای ساخت شهرک‌ها نخاله دپو و خاکبرداری کردند و خاک را از جاهای آلوده‌ای آوردند. این خاک‌ها با خود موش و پشه آورد از همین رو متاسفانه افزایش موارد سالک اردستان سال گذشته بیشتر مربوط به این فعالیت شهرک سازی‌ها بود.

کار‌شناس مسئول بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و سالک استان اصفهان به ارائه آماری از موارد ابتلا به پشه‌گزیدگی سالک در اردستان اشاره کرد و افزود: از سال ۸۷ تا ۷۰ پشه‌گزیدگی سالک در اردستان تقریبا زیر ۴۰۰ مورد بود اما متاسفانه سال گذشته از ۶۰۰ مورد تجاوز کرد اما سریعا با اقداماتی که انجام شد و بازدید نماینده استانداری و همچنین مکاتبات ما و استانداری و ابلاغی که به فرماندارهای شهرستان اردستان شد، به علاوه سمپاشی توانستیم بیماری را مهار کنیم و اجازه ندهیم به بالای ۷۰۰ مورد برسد.

رمضان‌پور در مورد آمار پشه‌گزیدگی و سالک در اردستان در سال ۹۲ گفت: اگرچه دقیق نمی‌دانم اما آمار بسیار پایین است و هنوز به ۲۰ تا ۳۰ مورد هم نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه آمار ثبت شده پشه‌گزیدگی سالک در سال ۹۲ را نداریم، افزود: ‌ به ما شفا‌ها گفته شده است که مواردی از سال قبل همچنان وجود دارد که در حال درمان هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز