خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس محیط زیست:

حفاظت مناسب از مناطق طبیعی کشور،۱۱ هزار محیط‌بان می‌خواهد

asdasd
کد خبر : ۲۸۹۹۳

گونه‌های زیادی از حیوانات ایرانی همچون گورخر، تمساح پوزه کوتاه، یوزپلنگ، انواع گربه‌های ایرانی، پلنگ و... در حال انقراض هستند و متاسفانه توجهی به این گونه‌های نادر نمی‌شود.

ایلنا: یک کار‌شناس محیط زیست گفت: جهت حفاظت مناسب از مناطق طبیعی نیازمند ۱۱ هزار محیط‌بان هستیم که با کمبود نیرو نمی‌توان محافظت را به نحو احسن انجام داد.

اسماعیل کهرم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با وضعیت مناطق طبیعی حفاظت شده در دنیا گفت: حدود ۱۱ درصد خاک هر کشوری به مناطق حافظت شده اختصاص یافته و به دور از توسعه انسانی به حیات طبیعی خود ادامه می‌دهد تا به عنوان نمونه‌ای از طبیعت بکر آن کشور معرفی شود که این اقدام برای نخستین بار، سال ۱۸۲۶ در دو پارک ملی آمریکا انجام شد.

این کار‌شناس محیط زیست در رابطه با مناطق طبیعی حفاظت شده کشور، اظهار داشت: در ایران به طور کلی ۸ درصد از اراضی کشور که زیبا‌ترین و بکر‌ترین مناطق ایران را شامل می‌شوند به عنوان مناطق حفاظت شده در نظر گرفته شده و تحت کنترل سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد.

وی ادامه داد: پارک‌های ملی به عنوان مهم‌ترین بخش از این مناطق محسوب می‌شوند که باید با بالا‌ترین درجه حفاظت کنترل شوند و هیچ گونه دخل و تصرفی را نباید در آن ایجاد کنیم در حالی که ما در جنگل گلستان به راهسازی، قطع درختان، شکار حیوانات، چرای دام‌ها و.... پرداخته‌ایم.

کهرم با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش میانکاله یکی از مناطق کم نظیر طبیعی در ایران است، بیان کرد: دومین دسته از مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست مناطقی هستند که پناهگاه حیات وحش خوانده می‌شوند و منطقه میانکاله با ۶۸ هزار هکتار وسعتی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه در همین منطقه مهم، کومه صیادی و بالغ بر ۲۸ آغل گوسفند و گاو و میش وجود دارد و اخیرا نیز در مجاورت این منطقه بی‌نظیر طبیعی شاهد ویلاسازی، احداث پالایشگاه و زراعت هستیم و و روزهای تعطیل نیز مورد استقبال موتور سواران جهت اوقات فراغت قرار می‌گیرد.

کهرم سومین گروه از مناطق تحت کنترل سازمان حفاظت از محیط زیست را مناطق حفاظت شده عنوان کرد و گفت: مناطق حفاظت شده بخش وسیعی از ۸ درصد خاک ایران را شامل می‌شوند که در این مناطق نیز انواع و اقسام شکار، رفت و آمد، صید حیوانات، رفتارهای توریستی غیرپایدار و... انجام می‌شود.

این کار‌شناس محیط زیست چهارمین گروه از مناطق حفاظت شده را حفاظت‌های موردی دانست و خاطرنشان کرد: حفاظت‌های موردی از بعضی درختان کهن سال و تنومند نمونهٔ بارزی این گونه حفاظت‌ها هستند و این حفاظت‌ها به جهت مراقبت از آثار طبیعی نمادین صورت می‌گیرد و این در حالی است که حفاظت‌های موردی به علت محدودیت در وسعت ماموریت به مراتب بهتر انجام می‌شود.

کهرم هدف اصلی حفاظت از محیط زیست را در سپردن مدیریت طبیعت به دست خودش عنوان کرد و افزود: نباید اجازه دخل و تصرف در این مناطق به کسی داده شود ولی متاسفانه تمام مناطق حفاظتی کشور ما از پارکهای ملی تا نمادهای طبیعی و ملی تحت تعرض قرار گرفته‌اند.

این کار‌شناس ادامه داد: البته احداث مناطق حفاظت شده تحت کنترل سازمان حفاظت از محیط زیست در شرایط ایده آل در نظر گرفته شده است و در سراسر دنیا مراقبت از این مناطق همواره با چالش مواجه بوده و مردم در این مناطق دست اندازی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه میزان دست اندازی در مناطق حفاظت شده در کشورهای مختلف متفاوت است، اظهار داشت: در آمریکا کمترین دست اندازی به مناطق حفاظت شده صورت می‌گیرد و در کشوری همچون ایران تعرض به این مناطق با وجود شهادت ۱۱۳ تن از جنگلبانان و محیطبان همچنان ادامه دارد.

کهرم ضمن انتقاد از رویکرد سازمان حفاظت از محیط زیست در حفاظت از مناطق طبیعی کشور، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از دل مردم برآمده است و اگر مردم در طبیعت دست اندازی می‌کنند، اقدامات سازمان نیز موفق نبوده است و همکاری و ارائه مجوز در جاده سازی، استخراج و اکتشاف معادن نیز نمونه‌هایی از عملکرد ضعیف سازمان به شمار می‌آید.

وی در رابطه با عدم توجه به حیوانات در حال انقراض ایران تصریح کرد: گونه‌های زیادی از حیوانات ایرانی همچون گورخر، تمساح پوزه کوتاه، یوزپلنگ، انواع گربه‌های ایرانی، پلنگ و... در حال انقراض هستند و متاسفانه توجهی به این گونه‌های نادر نمی‌شود.

کهرم ضمن اشاره به جریان ورود دو قلاده ببر سیبری به کشور، تاکید کرد: این اقدام سازمان با هدف عوام فریبی صورت گرفته است تا توجه مردم به این دو ببر معطوف شود و بتواند ۲۰۰ هکتار از زمینهای پارک ملی بمو را به وزارت نفت واگذار کند، واگذاری ۶۰۰ هکتار از اراضی کلاه قاضی واقع در استان اصفهان نیز نمونه‌ای از این اتفاقات است.

وی ضمن اشاره به عدم تامین امنیت حیوانات در مناطق حفاظت شده، گفت: شکار بی‌رویه موجب می‌شود که طعمه جانوران گوشت خوار از بین برود و در ‌‌‌نهایت این حیوان جهت تامین نیاز خوراکی خود به مناطق شهری روی بیاورد و خروج پلنگ در دماوند نمونهٔ بارزی از این معضل است.

کهرم ضمن اشاره به محدودیت امکانات و بودجه سازمان محافظت از محیط زیست افزود: جهت حفاظت مناسب از مناطق طبیعی نیازمند ۱۱ هزار محیط‌بان هستیم که با کمبود نیرو نمی‌توان محافظت را به نحو احسن انجام داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز