خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

مشکل تملک زمین‌های سد گتوند پا برجاست

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۸۹

زمین‌های روستای گتوند علیا، منبع اصلی در‌آمد روستاییان است و ساکنان نمی‌توانند با فروش این زمین‌ها به قیمت نامناسب امرار معاش کنند.

ایلنا: سد گتوند که با وجود مخالفت‌های بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط زیست ساخته شد این روزها، مشکل تازه‌ای را برای روستائیان روستای گتوند ایجاد کرده است به طوری که با شور شدن آب سد و نفوذ آن به زمین‌های کشاورزی، عملا ساکنان روستا که شغل اصلیشان کشاورزی است بیکار شده اند و چاره جز فروش زمین‌های خود ندارد. گرچه وزارت نیرو مسئولیت خرید زمین‌ها را بر عهده گرفته اما ساکنان روستا معتقدند که قیمت پیشنهادی وزارت نیرو در برابر از دست دادن یگانه سرمایه زندگیشان غیر منصفانه است.

علی یوسفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با مشکلات اهالی روستا گتوند علیا گفت: با احداث سد گتوند در کنار این روستا با توجه به وجود صخره‌هایی نمکی در حاشیه رودخانه، آب رود، شور شده و خسارات قابل توجهی به زمین‌های کشاورزی وارد کرده است.

نماینده مردم این روستا ضمن اشاره به اعتراض روستاییان نسبت به احداث این سد تصریح کرد: آب سد تا حد زیادی بالا آمده است و علاوه بر تهدید کردن زمین روستاییان، باعث مسدود شدن راه‌های ارتباطی نیز شده به طوری كه مدارس این روستا تعطیل شده‌اند و خیلی از امكانات این روستا از بین رفته است.

وی ادامه داد: با وجود بروز این مشکلات بخشداری وعده رفع مشکلات را داده است اما این تلاش‌ها به جایی نرسیده است و تنها راهی که پیش‌پای روستاییان قرار داده‌اند، فروش زمین‌ روستاییان است و این در حالی است که این زمین ‌ها منبع اصلی در‌آمد روستاییان است و روستاییان نمی‌توانند با فروش این زمین‌ها به قیمت نامناسب امرار معاش کنند.

یوسفی در رابطه با تعداد ساکنان فعلی روستا خاطر نشان کرد: بسیاری از مردم نتوانستند در این شرایط به زندگی خود ادامه دهند و زمین‌های خودشان را واگذار کردند، این در حالی است که ساکنانی که مانده‌اند نمی‌توانند در این شرایط به زندگی خودشان ادامه دهند.

وی در رابطه با آبگرفتگی روستا افزود: آب تا حد زیادی وارد روستا شده و بسیاری از نیازهای روستاییان را مختل کرده است و این در حالی است که در طی جلسات متعددی که برگزار شده است قرار بر این بوده است که رضایت روستاییان جلب شود ولی تاکنون هیچ اتفاقی نیافتاده است.

فاضل سلامت بخشدار لالی نیز در رابطه با مشکلات روستاییان این منطقه به ایلنا گفت: بسیاری از زمین‌های اطراف این سد خریداری شده است ولی تعدادی از این زمین‌ها به علت اختلاف میان روستاییان و مسئولان در قیمت‌گذاری فرخته نشده است و این در حالی است که با عقب افتادن تملک زمین‌ها مشکلات بیشتری به وجود می‌آید.

وی در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری زمین‌ها تصریح کرد: یک تیم متشکل از کار‌شناس محلی و نماینده روستاییان و نماینده خریداران زمین‌های کشاورزی، زمین‌ها را قیمت گذاری می‌کنند و این در حالی است که این زمین‌ها توسط سد خریداری می‌شود.

سلامت در رابطه با قیمت گذاری زمین‌ روستاییان خاطرنشان کرد: روستاییان خواستار کمکهای مالی و قیمتگذاری مناسبی هستند لذا بهتر است برای قیمت گذاری این زمین‌ها یک نماینده از تهران یا حداقل خارج از منطقه حاضر شود چرا که متاسفانه یک بدبینی از جانب مسئولان سد و روستاییان در این زمینه بوجود آمده است و حضور یک فرد بی‌طرف بسیار مهم و کارساز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز