خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس بیمه‌های اجتماعی:

سازمان یا صندوق تامین اجتماعی تفاوتی ندارند

asdasd
کد خبر : ۳۹۱۸۱

تصور بر این است که استفاده از پیشوند «سازمان» به جای پیشوند «صندوق» می‌تواند به نفع کارگران بیمه شده باشد و این درحالی است که هیچ کس تاکنون به مسئله تاکید قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی بر رعایت استقلال اداری سازمان تامین اجتماعی بطور جدی توجه نکرده است.

در روزی كه برخی تشكل‌های رسمی با صدور بیانیه‌ای و معرفی خود به عنوان «نماینده خانواده بزرگ ۳۵ میلیون نفری تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی» به تلاش نمایندگان مجلس برای تغییر نام این سازمان به صندوق اعتراض كرده بودند، یک کار‌شناس بیمه‌های اجتماعی گفت: مادامی که در اساسنامه سازمان تامین اجتماعی، «استقلال اداری» به رسمیت شناخته نشود استفاده از عناوین «سازمان» یا «صندوق» تفاوتی ندارد.

فرشید یزدانی با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: به موجب تغییرات غیر قانونی‌ که در سال ۹۰ در اساسنامه سازمان تامین اجتماعی به وجود آمد این سازمان استقلال اداری خود را از دست داد و زیر نظر دولت قرار گرفته است.

وی در خصوص غیر قانونی بودن این تغییر ایجاد شده یادآور شد: به موجب قانون جامع نظام رفاه و تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی یک موسسه عمومی غیر دولتی با استقلال مالی و اداری است.

این کار‌شناس حوزه کار و تامین اجتماعی با بیان اینکه مطابق قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، دولت به عنوان ضامن فعالیت موسسات بیمه‌های اجتماعی، مدیریت اجرایی این موسسات را برعهده دارد، گفت: به همین دلیل است که از بدو تاسیس سازمان تامین اجتماعی مسئولیت اداره این سازمان با رعایت اصول سه جانبه گرایی به عهده دولت محول شده است.

یزدانی با یادآوری اینکه در سالهای ۸۷ و ۸۸ که اساسنامه سازمان تامین اجتماعی در هیات دولت مورد بازنگری قرار گرفت همواره استقلال مالی و اداری سازمان به رسمیت شناخته شده بود، گفت: به موجب تغییراتی که آخرین بار در سال ۹۰ در اساسنامه سازمان تامین اجتماعی ایجاد شد و به تصویب هیات دولت نیز رسید، سازمان استقلال اداری خود را از دست داد و به شخصیت حقوقی که تنها داری استقلال مالی است مبدل شد.

یزدانی در خصوص دعوای حقوقی اخیری که میان مجلس شورای اسلامی و دولت بر سر تغییر عنوان صندوق تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی وجود دارد گفت: مادامی که در این دعوای حقوقی به تکلیف استقلال اداری سازمان روشن نشود، استفاده از عنوان سازمان یا صندوق هیچ تفاوتی ندارد.

وی با بیان اینکه اصل اختلاف میان مجلس و دولت بر سر حضور مدیرعامل کنونی تامین است، گفت: در پی بالا گرفتن اعتراضات در مجلس و همچنین ورود دیوان عدالت اداری به ماجرای ابقای مدیرعامل فعلی، دولت برای پاپان دادن به وضع موجود طی مصوبه‌ای از یکسو پیشوند «صندوق» را به «سازمان» تغییر داد و از سوی دیگر شرایط انتخاب مدیرعامل تامین اجتماعی را عوض کرد و از نو برای مدیرعامل کنونی حکم انتصاب صادر کرد.

یزدانی گفت: تصور بر این است که استفاده از  پیشوند «سازمان» به جای پیشوند «صندوق» می‌تواند به نفع کارگران بیمه شده تامین اجتماعی باشد و این درحالی است که هیچ کس تاکنون به مسئله تاکید قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی بر رعایت استقلال اداری سازمان تامین اجتماعی بطور جدی توجه نکرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز