خبرگزاری کار ایران

حمید حاج اسماعیلی:

مكانیزم تعیین دستمزد ناكارآمد است

asdasd

تحریم‌ها و سیاست‌های نادرست اقتصادی چند سال اخیر، کشور را درگیر دو بحران تامین معیشت کارگران و تامین هزینه فعالیت کارفرمایان کرده است.

یک فعال کارگری بحران تامین معیشت کارگران را به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور عنوان کرد.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار داشت: تحریم‌ها و سیاست‌های نادرست اقتصادی چند سال اخیر، کشور را درگیر دو بحران تامین معیشت کارگران و تامین هزینه فعالیت کارفرمایان کرده است.

او ادامه داد: نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر وضعیت واحد‌های تولیدی دارد. زمانی که هزینه تهیه مواد اولیه کارگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند متعاقبا هزینه تولیدات این کارگاه‌ها نیز بالا می‌رود. قیمت برخی کالا‌ها اگر به تناسب مواد خام افزایش یابد مشتری آن را خریداری نمی‌کند. بعضی مواقع نیز با محدودیت‌هایی که دولت در بالا بردن قیمت کالا‌ها ایجاد می‌کند، واحدهای تولیدی به دردسر می‌افتند. در این مواقع معمول‌ترین و ساده‌ترین راه تعدیل کارگران است.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: بنابراین مهم‌ترین وظیفه دولت حفظ فرصت شغلی کارگران و در نتیجه تامین نقدینگی و سر پا نگه داشتن کارگاه‌هایی است که به مشکل برخورده‌اند.

این فعال کارگری در پایان با اشاره به دستمزد اندک کارگران در سطح کشور گفت: متاسفانه مکانیزم شورای عالی کار برای تعیین دستمزد ناکارامد است و نیاز به تجدید نظر در سازوکار خود دارد. در مرحله تعیین حداقل دستمزد باید مواردی همچون خط فقر، دستمزد منطقه‌ای، جغرافیایی و مسائل صنفی در نظر گرفته شود. البته در شرایط فعلی می‌توان یارانه‌هایی را در غالب بهداشت و درمان و یا وام‌های های مسکن در اختیار کارگران قرار داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز