خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن صنفی کارگری دریانوردان خبر داد:

ادامهٔ ممانعت بانک‌ها از پرداخت دستمزد ارزی کارگران دریایی

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۴۳

این بار در شعبهٔ مرکزی بانک تجارت بندر انزلی از پرداخت دستمزد ارزی این کارگران دریانورد کشتیرانی جمهوری اسلامی ممانعت به عمل آمده است.

در حالی كه ایلنا پیش‌تر در خبری از عدم پرداخت دستمزد ارزی بیش از ۱۵۰۰ کارگر دریایی خبر داده بود، پس از گذشت یك ماه كارگران دریایی به ادامهٔ ممانعت بانک‌ها برای پرداخت دستمزد ارزی‌شان معترض‌اند. 

به گزارش ایلنا، در ادامهٔ این روند، این بار در شعبهٔ مرکزی بانک تجارت بندر انزلی از پرداخت دستمزد ارزی این کارگران دریانورد کشتیرانی جمهوری اسلامی ممانعت به عمل آمده است.

غلامرضا زنگی اهرمی عضو انجمن صنفی کارگری دریانوردان جمهوری اسلامی مرکز خلیج فارس با اشاره به رواج این رفتار از سوی بانک‌ها، اظهار كرد: اخیرا حسین نصرتی آبکنار که یکی از کارگران دریانورد کشتیرانی جمهوری اسلامی است برای دریافت دستمزد ارزی خود به شعبهٔ مرکزی بانک تجارت بندر انزلی مراجعه می‌کند که به وی می‌گویند دستمزد تو را به ریال و مطابق نرخ بانک مرکزی (هر دلار ۱۲۵۰۰ریال) پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اما شخص مراجعه کننده نسبت به این امر اعتراض می‌کند، زیر بار سخنان مسئولان بانک نمی‌رود و در ‌‌نهایت شکایت خود را به دادگاه می‌برد.

بر اساس این گزارش، شعبهٔ دوم دادگاه عمومی (حقوقی) دادگستری شهرستان بندر انزلی در دادنامه‌ای به تاریخ ۱۳۹۱/۰۹/۱۲ رای به محکومیت شعبهٔ مرکزی بانک تجارت بندر انزلی صادر می‌کند.

در رای دادگاه آمده است «خواهان مدعی است بنده آشپز کشتی هستم. بابت فوق العاده هزینهٔ سفر، مبلغ ۹۷۵ دلار به حساب من در بانک تجارت شعبه مرکزی واریز شده و در دفترچه بانکی قید گردیده است. بنده برای گرفتن ۹۷۵ دلار به بانک مراجعه کردم. بانک می‌گوید ما به شمار ریال می‌دهیم دلار پرداخت نمی‌کنیم. با توجه به مراتب فوق […] دادگاه خواسته خواهان را وارد تشخیص داده و با استناد به مواد ۵۱۹ و ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی حکم به الزام خوانده (شعبهٔ مرکزی بانک تجارت بندر انزلی) به پرداخت ۹۷۵ دلار مقید در دفترچه ارزی را به خواهان صادر و اعلام می‌دارد».

عضو انجمن صنفی کارگری دریانوردان جمهوری اسلامی مرکز خلیج فارس در پایان اظهار داشت: حق هر شهروندی نزد بانک ودیعه و سپرده است و امانت را باید به صاحب اصلی آن بازگرداند زیرا در غیر اینصورت خیانت در امانت محسوب می‌شود.

گفتنی است پیش‌تر دستمزد بیش از ۱۵۰۰ کارگر دریایی شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفتکش و شرکت کیش راه آبی که باید حقوق خود را به دلار دریافت می کردند نیز پرداخت نشده بود.

هنگامی که پرسنل این شرکت‌ها برای دریافت حقوق خود به بانك مراجعه می‌کنند به آن‌ها گفته می‌شود که چون دلار نداریم حقوق شما را به ریال و مطابق نرخ بانک مرکزی (هر دلار ۱۲۵۰۰ ریال) پرداخت می‌کنیم اما پرسنل از دریافت آن سر باز زده و به این موضوع اعتراض می‌کنند.

بعد از اعتراض کارگران، به آن‌ها پیشنهاد شده است تا حقوق خود را به ریال و با نرخ دلاری ۲۲۵۰۰ ریال دریافت کنند که باز هم کارگران درخواست مذکور را قبول نکرده و بر خواستهٔ خود مبنی بر دریافت دستمزدشان به دلار مصر هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز