خبرگزاری کار ایران

بیانیه روز «کارگران و امنیت شغلی»:

تنگنای معیشتی امروز كارگران، شایسته مقام انسان نیست

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۵۳

«جوانی که با هزاران آرزو و امید در میدان کار حاضر می‌شوند نباید سرنوشتشان قرارداد موقت کار و مشاغل پیمانکاری باشد/ آیا تعبیر ما از حقوق انسان و حقوق کار در این خلاصه می‌شود که چگونه کارگر سربر آستان بندگی کارفرما بساید.»

ستاد مرکزی گرامیداشت هفته کارگر به مناسبت سومین روز هفته كارگر كه به عنوان «کارگران و امنیت شغلی» نامگذاری شده است بیانیه‌ای صادر كرد.

به گزارش ایلنا، در این بیانیه آمده است: تعجب و شگفتی ما از این است که چرا و چگونه این کارگر با این همه ارج و قرب، که پیامبر گرامی اسلام بوسه بر دستان او را افتخار خود می‌داند، امروز در عرصه معیشتی و حقوق کار در تنگنایی واقع شده است که به جرات می‌توانیم بگوییم، شایسته مقام انسان و انسانیت نیست؛ بیراه نگفته‌ایم.

در این بیانیه ضمن تاكید بر اینكه «جوانی که با هزاران آرزو و امید در میدان کار حاضر می‌شوند نباید سرنوشتشان قرارداد موقت کار و مشاغل پیمانکاری باشد»،  آمده است: آیا تعبیر ما از حقوق انسان و حقوق کار در این خلاصه می‌شود که چگونه کارگر سربر آستان بندگی کارفرما بساید و چگونه او را درگیر بند قراردادهای موقت کار به اسیری و بردگی بکشیم که مدیر کارفرما در منظر او رب النوع، جلوه نماید و از ابراز و اعلام هر حقی، برای آنکه چند ساعت امنیت شغلی او باقی باشد و کارش را از دست ندهد، لب فرو بنده و از این رو اگر قراردادهای موقت را عامل جمود و رکود حقوق انسانی نیروی کار بدانیم عین حقیقت را نوشته‌ایم.

ستاد مرکزی گرامیداشت هفته کارگر در بیانیه خود با اشاره به نام سومین روز از هفته كار، آورده است: اینک در روزی که به کارگران و امنیت شغلی تخصیص یافته است از همه آنهایی که امنیت شغلی را دوست دارند و انرا برای خود و همگان می‌پسندند می‌خواهیم که در مراسماتی که در اعتراض به قراردادهای موقت و در صیانت از حقوق کار و کارگر  همت و تلاش خود را بذل راه رهایی این بندیان قراردادهای موقت و ناامنی شغلی نمایند.

متن كامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

هیچ ارزشی را نمی‌توان بزرگ‌تر از کار و گرامی‌تر از کار دانست. از اینرو امام عزیزمان کار را جلوه حق تعالی دانستند و هر حرکتی را که هر یک از ما بنام کار را انجام می‌دهیم بارقه‌ای از لطف الهی به شمار آورده است. این چنین بود که از منظر او خداوند عالم هم کارگر بود.
اینک تعجب و شگفتی ما از این است که چرا و چگونه این کارگر با این همه ارج و قرب، که پیامبر گرامی اسلام بوسه بر دستان او را افتخار خود می‌داند، امروز در عرصه معیشتی و حقوق کار در تنگنایی واقع شده است که به جرات می‌توانیم بگوییم، شایسته مقام انسان و انسانیت نیست؛ بیراه نگفته‌ایم.
جوانی که با هزاران آرزو و امید در میدان کار حاضر می‌شوند نباید سرنوشتشان قرارداد موقت کار و مشاغل پیمانکاری باشد. آیا تعبیر ما از حقوق انسان و حقوق کار در این خلاصه می‌شود که چگونه کارگر سربر آستان بندگی کارفرما بساید و چگونه او را درگیر بند قراردادهای موقت کار به اسیری و بردگی بکشیم که مدیر کارفرما در منظر او رب النوع، جلوه نماید و از ابراز و اعلام هر حقی، برای آنکه چند ساعت امنیت شغلی او باقی باشد و کارش را از دست ندهد، لب فرو بنده و از این رو اگر قراردادهای موقت را عامل جمود و رکود حقوق انسانی نیروی کار بدانیم عین حقیقت را نوشته‌ایم.
اینک در روزی که به کارگران و امنیت شغلی تخصیص یافته است از همه آنهایی که امنیت شغلی را دوست دارند و انرا برای خود و همگان می‌پسندند می‌خواهیم که در مراسماتی که در اعتراض به قراردادهای موقت و در صیانت از حقوق کار و کارگر آنگونه که اماممان آنرا بدان خواندند همت و تلاش خود را بذل راه رهایی این بندیان قراردادهای موقت و ناامنی شغلی نمایند.
اگر ریاست جمهوری اسلامی ایران دستور انحلال شرکت‌های پیمانکار را در سازمان‌های دولتی صادر نموده‌اند، اگر قرار بر استخدام نیروی کار برای کارگران با ماهیت شغلی دائم وجود دارد. پس چرا مصوبات مجلس و دولت اجرا نمی‌شود. اگر کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی وکلای جوانان این مرز و بوم‌اند جوانانی که بجز امنیت شغلی خود چیز دیگری نمی‌خواهند؛ پس چرا مجلس محترم ۵ مرتبه طرح بهسازی قراردادهای موقت کار را رد می‌کند آیا این بدان معنا نیست که هنوز شعارهای روزهای نخست و پیش از شروع خدمت مسئولان به عمل اصلا نزدیک نشده است. حماسه اقتصادی که مقام معظم رهبری با آن صراحت بر آن نموده‌اند، هنوز عملی نشده است این عملیاتی شدن جز با تولید ملی و بی‌نیازی و استقلال امکان پذیر نیست. تولیدی که به سرمایه ایرانی یعنی کارگر ایرانی وابسته است و کارگر ایرانی بی‌آرامش خاطر یعنی هیچ.
هنوز بیشترین تبلیغات برای کالاهای خارجی در کشورمان صورت می‌گیرد و این یعنی سراشیبی تولید ملی و معنی آن عدم امنیت شغلی کارگرانی است که قراردادهای موقت و یا حضور در شرکت‌های پیمانکار آفت جان و زندگی آنان شده است. امیدواریم این هفته «هفته کارگر» آغاز راهی باشد که تولید ملی، کارگر ایرانی و امنیت شغل این کارگر برای حفظ و دوام تولید ملی و سرمایه ایرانی سرلوحه تمام مسئولان باشد و این یعنی درک درست و هوشمنداله پیام نوروزی مقام معظم رهبری.
استوار و برقرار باد امنیت شغلی کارگران.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز