خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فناوری اطلاعات:

دنبال قطع اینترنت نیستیم

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۰۷

قرار نیست دسترسی به اینترنت قطع شود بلکه ما تنها به دنبال استفاده از تولید ملی،افزایش امنیت و ایمنی بالاتر هستیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: قطعی اینترنت برای ما هیچ سودی ندارد لذا ما اصلا به دنبال قطع آن نیستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی حکیم جوادی رییس سازمان فناوری اطلاعات در همایش تفاهم‌نامه این سازمان با وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه توسعه اقتصاد الكترونیكی در كشور با اشاره به دومین نمایشگاه تخصصی تجارت اقتصاد الکترونیکی گفت: از اهداف ما در برگزاری چنین نمایشگاهی توسعه تجارت الكترونیكی در كشور در راستای توسعه اقتصادی است كه در حال حاضر در همه جهان از فناوری اطلاعات به عنوان ابزار این بحش استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: تا تیرماه سال ۹۰ حدود ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی به تجارت الکترونیک مربوط می‌شد که این آمار در سال‌های پس از آن همچنان رشد کرده و با این وجود هنوز هم جای رشد دارد و تلاش می‌شود ظرف پنج سال آینده ۸۰ درصد مبادلات مالی کشور به شکل الکترونیکی انجام شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره شبکه ملی اطلاعات و قطع شدن دسترسی به اینترنت در كشور طی چند هفته گذشته، افزود: اخیرا رسانه‌های خارجی تبلیغاتی را علیه‌ ما شروع کرده‌اند و دایم هم تكرار می‌كنند که شبکه ملی اطلاعات قرار است راهی برای كاهش دسترسی به اینترنت جهانی باشد، اما اصلا این طور نیست و ما تنها به دنبال استفاده از تولید ملی و امنیت و ایمنی بالاتر هستیم.

وی خاطرنشان كرد: طی سال‌های گذشته بسیاری از سایت‌های داخلی ما در خارج از کشور میزبانی شده‌اند و حتی برخی شرکت‌ها حاضر بوده‌اند که با دریافت مبلغی بسیار اندک و حتی نزدیک به صفر میزبانی سایت‌های ایرانی را قبول کنند چرا که در حال حاضر بهره‌مندی از اطلاعات و چرخش اطلاعات خود می‌تواند درآمدزایی بسیار بالایی داشته باشد و امنیت اطلاعات را نیز به مخاطره اندازد.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر این‌که لزومی بر قطع اینترنت وجود ندارد گفت: بحث اصلی ما استفاده بهینه از شبکه ملی اطلاعات است و درباره این شبکه نیز همه چیز به صراحت در برنامه پنجم توسعه مورد اشاره قرار گرفته است.

رتبه ۱۰۱ ایران در زمینه آمادگی الکترونیک
حکیم جوادی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۱۴۰ تا ۱۴۲ میلیون کارت بانکی در دست افراد قرار دارد، گفت: میانگین بهره‌مندی افراد از کارت‌های بانکی به ۱.۸ رسیده است. در حالی که اگر به چند سال گذشته برگردیم، می‌بینیم که بسیاری از تعاملاتی که امروزه از طریق این کارت‌ها صورت می‌گیرد، آن زمان وجود نداشت و اکنون دسترسی به این سرویس‌ها مرهون زیرساخت‌های مختلف و فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته است.

حکیم جوادی در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره اختلالاتی موجود در شبکه بانکی کشور گفت: با توجه به نیاز و اضطراری که پیش از این وجود داشت در مقطعی از زمان توسعه زیرساخت‌ها برای ما اولویت بیشتری پیدا می‌کرد و شاید به همین دلیل از مسایل کیفی گذشته و یا آنها را در اولویت دوم قرار می‌دادیم اما در کنار این موضوع اکنون توقع مردم از خدمات بالا رفته است. لذا خدمات بیشتری را می‌طلبند ما هم درصددیم كه این مشكلات را به حداقل برسانیم.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی که درباره پایین بودن شاخص‌های ایران در زمینه فناوری اطلاعات در دنیا و منطقه مطرح شده بود خاطرنشان کرد: شاخص‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که آمارهای متعددی را به وجود می‌آورند اما یکی از مسائلی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد آن است که در بحث انتقال اطلاعات کشور لازم است نوعی تجمیع صورت گیرد چرا که تاکنون اطلاعات مربوط به کشور از طریق بخش‌های مختلفی به سازمان‌های جهانی ارائه می‌شده است که همین موضوع گاه باعث شده است تا شاخص‌های ما نسبت به آنچه واقعیت دارد در رتبه‌های پایین‌تری قرار گیرد.

وی درباره جایگاه ایران از نظر الکترونیک گفت: طبق آمارها جایگاه ایران در منطقه پایین نیست اما این جایگاه راضی کننده هم نیست. به خصوص در منطقه غرب آسیا ما جایگاه خوبی داریم اما شاید جایگاه ما آنی نباشد که واقعی است. در حال حاضر در زمینه آمادگی الکترونیک ایران در دنیا در رتبه ۱۰۱ و در سطح منطقه در رتبه‌های هشت یا ۹ قرار دارد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود به پیشرفت‌های ایران نیز اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته تعداد دامنه‌های.ir که ثبت رسیده‌اند شاید آن قدر زیاد بود که شاید با هیچ کشوری قابل قیاس نباشد. اکنون ما از نظر تعداد سایت‌های.ir رتبه هجدهم دنیا را داریم و طی دو سال گذشته در این حوزه رشد خوبی رخ داده است.

حکیم جوادی همچنین عنوان کرد: سال گذشته دامنه‌های.com حتی یک درصد کاهش داشته‌اند اما دامنه‌های.ir با یک درصد رشد همراه بودند که این نشان می‌دهد حتی از نظر تعداد دامنه‌های.ir بیش از دامنه‌های.com ثبت شده‌اند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال یادآور شد: در حال حاضر ۳۶۴ هزار دامنه.ir درکشور به ثبت رسیده که از این میان حدود صد هزار دامنه در سال گذشته راه‌اندازی شده‌اند.

وی یادآور شد: اکنون از میان این تعداد سایت شاید حدود نیمی از آنها در خارج از کشور میزبانی می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز