خبرگزاری کار ایران

انتقادهای رییس سازمان كشتیرانی از وزارت نفت و بانك مركزی؛

درآمد کشتیرانی یک میلیارد دلار كاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۶۹

متاسفانه نفت ایران تحریم شده است، بنابراین بانکرینگ در ایران تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است./درحال حاضر كشورهای اروپایی مانع از پهلو گیری كشتی های ایرانی در بنادر آن كشورها می شوند و تنها كشورهایی مانند هند و چین كه با آنها تجارت داریم برای پهلو گیری كشی های ایرانی مانع نمی شوند.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد: درآمد کشتیرانی از 2 میلیارد دلار به زیر یک میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین داجمر در نشستی خبری به مناسبت بیست و یکمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی اظهار داشت: در سالهای گذشته درصد بانکرینگ ایران در منطقه صفر بود که این موضوع بسیار زننده و غیرقابل قبول بود که کشتی ها از ایران نفت‌خیز امکان سوخت گیری نداشتند.

وی افزود: در حال حاضر امکان سوخت گیری در بندرعباس فراهم شده است ولی الان با وزارت نفت برای تامین سوخت کشتی‌ها مشكل داریم.

به گفته وی، امکانات بخش خصوصی در زمینه بانکرینگ در این سالها رشد زیادی داشته است،اما با وجودی كه مجلس در برنامه پنجم تعیین کرده که وزارت نفت باید یک پلان برای بانکرینگ ارائه کند،هنوز این طرح به مجلس ارائه نشده است.

داجمر سیاست‌های وزارت نفت را به صورت مقطعی و دائم در حال تغییر توصیف كرد و گفت: به طور حتم انتظار می‌رود که انحصار بانکرینگ در اختیار هیچ نهادی نباشد، زیرا انحصار رشد را متوقف خواهد کرد، بنابراین باید اقداماتی را انجام دهیم که سوخت رسانی در اختیار شرکت‌های متعدد باشد تا رقابت پذیری بوجود بیاید.

وی با اشاره به اینکه تحریمها در سالهای اخیر اجازه توسعه سهم ایران در بانکرینگ منطقه را نداده است، گفت: متاسفانه نفت ایران تحریم شده است، بنابراین بانکرینگ در ایران تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص آمار کنونی بانکرینگ در ایران نیز گفت: در حال حاضر نمی‌توان درصد مشخصی برای بانکرینگ ارائه داد اما به نظر می رسد که سهم ما در منطقه کمتر از 10 درصد باشد.

داجمر در مورد اختلاف سهم بانکرینگ ایران در آمارهای رسمی اظهار داشت: ممکن است در آمارهای ارائه شده سهم کاربو هم در نظر گرفته شده باشد ولی اگر بخواهیم سوخت رسانی کشتی ها را محاسبه کنیم، کمتر از 10 درصد است.

او با اشاره به برگزاری همایش هماهنگی ارگان های دریایی، افزود: از سال 68 ضرورت هماهنگی میان ارگان‌های دریایی حفظ شد و تاکنون 52 ارگان در این همایش حضور فعال داشتند.

وی با انتقاد از سیستم پرداخت ارز آزاد به جای ارز دولتی در تعرفه های کشتیرانی، اظهار داشت: متاسفانه این سیستم غلط  بانکی حل نشده است، استدلال اشتباهی دارند که برای ارز تعریف ایرانی و خارجی می کنند در صورتی که ما ارز را از منشأ خارجی دریافت می کنیم و نمی توانیم آن را به قیمت بازار آزاد برسانیم.

داجمر با بیان اینکه به ما اعلام کردند نرخ ارز باید بر مبنای ارز آزاد محاسبه شود و این ظلم بزرگی است، گفت: حق ماموریت کارکنانمان را به دلار 1226 تومان واریز می کنند و اینگونه حق آنها ضایع می شود.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تشریح دلایل کاهش عملکرد کشتیرانی در سالهای اخیر خاطرنشان كرد: علاوه بر مسائل تحریم، مشکلات بحران اقتصادی جهان هم تاثیر زیادی در تجارت جهانی گذاشت که آثار آن در کشتیرانی جمهوری اسلامی هم به خوبی مشاهده می‌شود.

به گفته وی مجموع مشکلات منجر شد که درآمد کشتیرانی ایران از دو میلیارد دلار به زیر یک میلیارد دلار برسد.

تاثیر تحریم ها بركشتیرانی

داجمر با تاکید بر اینکه در حال حاضر هم کشورهای غربی در حال تشدید تحریمها هستند، تصریح کرد: بحران اقتصادی جهانی سرمایه گذاری زیادی برای تولید کشتی های جدید در کشورهای مختلف انجام شد که همین امر منجر به افزایش تعداد ناوگان جهانی شده است.

او ادامه داد:البته ما هم سفارشاتی در این زمینه داشتیم اما به دلیل تحریم شرکت کشتی سازی کره ای به سفارش ما عمل نکرد اما چین کشتی ها را به ما تحویل داد.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی کشور با بیان اینکه سه فروند کشتی به سازنده ایرانی سفارش شده بود، گفت: تاکنون دو فروند از این کشتی ها تحویل گرفته شده و امیدواریم که امسال یک فروند دیگر را تحویل بگیریم.

داجمر در خصوص استفاده از پرچم کشورهای دیگر برای کشتی های ایرانی، گفت: فشار کشورهای غربی اجازه تردد با پرچم را به ما نمی دهد، بنابراین برخی کشورها با پرچمهای مصلحتی و برخی با پرچمهای جمهوری اسلامی تردد می‌کنند.

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا با تاكید بر كاهش ترانزیت های نفتی از ایران به كشورهای خارجی اظهارداشت:درحال حاضر كشورهای اروپایی مانع از پهلو گیری كشتی های ایرانی در بنادر آن كشورها می شوند و تنها كشورهایی مانند هند و چین كه با آنها تجارت داریم مانعی برای پهلو گیری كشی های ایرانی نمی شوند.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی کشور با بیان اینکه 164 فروند ناوگان کشتیرانی داریم که با ظرفیت 5.8 میلیون تن فعالیت می کنند، گفت: ما به دلیل تحریم در هیچ یک از کشورهای اروپایی امکان فعالیت ندادیم در حالی که اولین خط کشتیرانی ما در بدو تاسیس خلیج فارس اروپا بود.

وی با اشاره به تشدید تحریمها در پنج سال گذشته و تاثیر آن در کشتیرانی ایران، اظهار داشت: تهاجم آنها به این بخش نشان می دهد چه تاثیر زیادی بر تجارت کشور دارد، اما خوشبختانه در این پنج ساله کشتیرانی ایران سربلند بیرون آمد.

مدیرعامل سازمان کشتیرانی با اشاره به اینکه تحریمها منجر به خروج خارجی ها و حضور بخش خصوصی ایران شده است، گفت: تحریم باعث شد که شرکتهای خارجی از ایران خارج شوند و فرصت برای بخش خصوصی ایران فراهم شود تا در بخشهای مختلف آغاز به کار کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز