خبرگزاری کار ایران

کشتی تحقیقات اقیانوس‌شناسی، در بندر بوشهر پهلو گرفت

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۶۲

نخستین مرحله از گشت تحقیقاتی اقیانوس‎شناسی خلیج‎فارس، تنگه هرمز و دریای عمان که از 26 آبان ماه در آب‎های خلیج‎فارس حدفاصل بندرعباس و بوشهر توسط کشتی نایبند آغاز شده بود، امروز روز شنبه 11 آذرماه در شهرستان بوشهر با پهلو گرفتن کشتی پایان یافت.

نخستین مرحله از گشت تحقیقاتی اقیانوس‎شناسی خلیج‎فارس، تنگه هرمز و دریای عمان که از 26 آبان ماه در آب‎های خلیج‎فارس حدفاصل بندرعباس و بوشهر توسط کشتی نایبند آغاز شده بود، امروز روز شنبه 11 آذرماه در شهرستان بوشهر با پهلو گرفتن کشتی پایان یافت.

به گزارش ایلنا، در این مرحله از گشت تحقیقاتی اقیانوس‎شناسی که 16 روز به طول انجامید، 11 نفر از اعضای هیات علمی و متخصصان موسسه ملی اقیانوس‎شناسی در چهار رشته مختلف دریایی شامل فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین‎شناسی دریا و زیست‎شناسی دریا، اندازه­ گیری پارامترهای مختلف اقیانوس‌­شناسی و تحقیقات میدانی خود را انجام دادند که نمونه‎ها و داده‎های به دست آمده برای ارزیابی و تحلیل به آزمایشگاه‎های ایستگاه اقیانوس‎شناسی بوشهر منتقل می‌شود.

استقبال رسمی از کشتی نایبند در اسکله بوشهر

سید طالب حسینی، سرپرست ایستگاه پژوهشی بوشهر مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا اظهار داشت: مراسم استقبال از کشتی نایبند، پیش از ظهر شنبه با حضور جمعی از مسوولان در اسکله نیروی دریایی در بوشهر برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله از گشت تحقیقاتی، مطالعات اقیانوس شناسی در حوزه فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست شناسی و زمین شناسی دریا در نیمه شرقی خلیج فارس در محدوده تنگه هرمز تا بندر دیر با موئفقیت انجام شد.

حسینی تصریح کرد: طی یک سال برگزاری گشت تحقیقاتی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، چهار، پنج مرحله داده برداری و مطالعه در این محدوده انجام خواهد شد.

گشت اقیانوس‌شناسی خلیج فارس /آغاز مرحله دوم گشت تحقیقاتی از 20 آذر

سرپرست ایستگاه پژوهشی بوشهر مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی با اشاره به این که در این گشت تحقیقاتی که بزرگترین گشت تحقیقاتی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است تمام این پهنه آبی از آب‌های ساحلی ایران تا مرز بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: مرحله بعدی گشت تحقیقاتی با حضور تیم دیگری از متخصصان موسسه از 20 آذرماه از بندر دیر آغاز می شود که نیمه غربی خلیج فارس تا محدوده بندر ماهشهر را در بر می‌گیرد. این مرحله از گشت هم در صورت مساعد شدن شرایط دریا حدود دو هفته به طوئل می‌انجامد.

انجام تمام نمونه‌برداری‌های برنامه ریزی شده در مرحله اول گشت

دکتر حمید رضایی مارنانی که در نخستین مرحله از گشت تحقیقاتی اقیانوس‎شناسی مدیریت این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد هم اظهار داشت: گروه طبق زمان­بندی تعیین شده، اندازه‎گیری‎های میدانی را یکی پس از دیگری انجام داده و با استعانت به الطاف باری‎تعالی و همت و تلاش متخصصان، در این بخش بدون هیچ‎ مشکلی تمام اندازه‎گیری‎های میدانی و نمونه‎برداری‎ها مطابق برنامه‎ریزی با موفقیت انجام شده است.

وی با بیان این‎که در این مرحله از گشت یک گروه سه نفره مستقر در ایستگاه پژوهشی بندرعباس موسسه ملی اقیانوس‎شناسی خدمات پشتیبانی را به ­عهده داشتند، اظهار داشت: تمام متخصصان این تیم دارای توانایی بالای فیزیکی، مجرب در عملیات‎ و اندازه‎گیری‎های میدانی‎ و نمونه‎برداری‎ در دریا هستند و همچنین از روحیه و انگیزه بالا برخوردار هستند.

مطالعات اقیانوس شناسی در شش شاخه مختلف گشت اقیانوس‌شناسی خلیج فارس

دکتر وحید چگینی، رییس موسسه ملی اقیانوس‎شناسی نیز در این زمینه اظهار داشت: طی این گشت تحقیقاتی که طی مدت یک سال انجام خواهد شد، مطالعات اقیانوس‌­شناسی در شش شاخه مختلف انجام می‎شود و در برخی نقاط راهبردی دستگاه‌های ثابتی نصب و هر سه ماه یکبار اطلاعات اقیانوس‌­شناسی از آن‎ها جمع‌آوری می‌شود. پارامترهای قابل اندازه­ گیری در این گشت شامل اندازه­ گیری­‌های ثابت از جمله ویژگی­‌های سرعت وجهت جریان، پارامترهای موج و ویژگی­‌های فیزیکی ستون آب، اندازه­ گیری پارامترهای دما، شوری، کدری، pH، کلروفیل a، اکسیژن محلول، نمونه ­برداری از رسوبات بستر، رسوبات زیر بستر، نمونه‌برداری آب در عمق‌­های مختلف، نمونه­ برداری‌­های زیستی شامل پلانکتون‌­ها و کف­زیان است و در پایان اجرای مدل‌های عددی فرآیند فیزیکی دریا و بررسی تغییرات فصلی دما انجام می‌شود.

سابقه 10 ساله گشت‌های تحقیقاتی موسسه ملی اقیانوس شناسی

به گفته دکتر علیزاده، عضو هیات علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی از عمر گشت‌های تحقیقاتی که توسط موسسه انجام می‌شود، 10 سال می‌گذرد. در طول این مدت تجهیزات دریایی مورد نیاز با حمایت وزارت علوم تهیه شده است. این گشت‌ها در خلیج فارس، دریاهای عمان و خزر و برخی دریاچه‌های داخلی صورت می‌گیرند و از ایستگاه‌های بوشهر، بندرعباس، چابهار پشتیبانی می‌شوند.

به گفته وی،‌ شناورهایی که در این گشت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب استیجاری‌ هستند، اما تجهیزات تحقیقاتی و اندازه‌گیری میدانی همه متعلق به موسسه ملی اقیانوس‌شناسی هستند که در طول 10 سال گذشته در سطح استانداردهای جهانی به روز شدند.

علیزاده خاطرنشان کرد: دو گشت تحقیقاتی در خلیج فارس و دریای خزر در چارچوب کمیته‌ی ملی اقیانوس‌شناسی و با همکاری برخی سازمان‌های عضو برگزار شده است ولی مهمترین تفاوت گشت بزرگ خلیج فارس و دریای عمان که از روز پنجشنبه رسما آغاز شد نسبت به سایر گشت‌ها پوشش جغرافیایی وسیع‌تر و گستره‌ی زمانی پیوسته و طولانی‌تر است.

بزرگترین گشت اقیانوس

وی تصریح کرد: طی 100 سال گذشته گشت‌های زیادی در خلیج فارس و دریای عمان برگزار شده که برخی منطقه‌ای و با مشارکت ایران و برخی نیز از سوی کشورهای انگلیس و آمریکا برگزار شده است. در این گشت تحقیقاتی یکساله توان تخصصی و تجهیزات منحصرا ایرانی به کار گرفته می‌شود و در آن افراد داوطلب از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی شش رشته تخصصی هواشناسی دریایی، فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست دریا، زمین‌شناسی دریا و محیط زیست دریایی را در تمام فصل‌های سال مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهند. علاوه بر این افراد شرکت کننده در گشت بر روی کشتی آموزش‌های لازم را می‌بینند تا بتوانند توانمندی‌های کشف شده‌شان را در محل کارشان نیز توسعه دهند.

وی تصریح کرد: این گشت تحقیقاتی تمرینی برای ورود تیم‌های تحقیقاتی ما به دریاها و اقیانوس‌های باز با کشتی اقیانوس پیمایی است که در حال حاضر در دست ساخت است. علاوه بر این خروجی‌های علمی این گشت کاربردهای مهم اقتصادی خواهند داشت.

علیزاده خاطرنشان کرد: در هر نوبت گشت حداقل 12 محقق روی شناور حضور دارند و محققان در گشت‌های مختلف در طی سال تغییر خواهند کرد. به طور کلی حدود 50 محقق به طور مستقیم در فعالیت‌های روی کشتی مشارکت دارند و 30 نفر هم پشتیبانی‌های آزمایشگاهی در ستاد و ایستگاه‌های بوشهر، بندرعباس و چابهار را به عهده خواهند داشت.

وی گفت: از آنجا که کشتی‌ها وظایفی از قبل تعیین شده‌ای دارند یافتن و اجاره کردن کشتی که بتواند به طور مستمر در طول یکسال در اختیار طرح باشد، آسان نبود. با وجود این موسسه ملی اقیانوس‌شناسی توانست با رایزنی با نیروی دریایی ارتش کشتی نایبند را که قبلا تجربه پشتیبانی‌های پژوهشی را داشته برای انجام این گشت تحقیقاتی اجاره کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز