خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی دادگستری در مجلس:

مرا از وزارت کشور بیرون کردند

asdasd
کد خبر : ۹۶۷۵۲

می‌خواهم از این موقعیت در جهت مبارزه با فساد استفاده کنم تا دولت عامل سلامت و عدالت و مبارزه با فساد و رانتخواری‌ها باشد/ من ناظر دولتی بودم که شما دوست شفیق آن دولت بودید. درصورتی که مدعی به بروز فساد و بی‌عدالتی و کوتاهی من برای مبارزه باشید؛ پس دولتی با فساد و بی‌عدالتی را تایید می‌کنید.

ایلنا: ‌حجت الاسلام پورمحمدی(وزیر پیشنهادی دادگستری) در سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس، پس از شنیدن اظهارات مخالفان و موافقان خود گفت: وقتی فضای مجلس و حساسیت‌ها، باور‌ها، آرمان‌ها و حفاظت از سرمایه‌ها و صیانت و دیانت مردم را از سوی نمایندگان مجلس شاهد هستم، آن را یک ارزش بزرگ می‌دانم.

وی افزود: ‌تمام انسان‌های امینی که امروز در مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کنند، نعمت بزرگی به شمار می‌روند که باید از تک تک آن‌ها سپاسگذار باشیم. اما در این محفل؛ سخنانی مطرح شد که فکر می‌کنم نیاز به پاسخگویی داشته باشد.

پورمحمدی اظهار داشت‌: به گفته‌ی یکی از دوستان که مدعی بود وزارت دادگستری اهمیت چندانی برای پرداختن به آن وجود ندارد، اما رسیدگی به رای اعتماد آن در جلسه‌ی امروز پر دردسر‌تر از آنچه فکر می‌کردیم، شد.

وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: ‌روزی که برای وزارت کشور در مجلس حضور پیدا کردم؛ آنقدر جنجال‌آفرینی نشد و حتی روزی هم که برای پرونده ۳ هزار میلیاردی به مجلس آمدم، دوستان نماینده مرا این‌قدر مورد عنایت خود قرار ندادند که امروز این کار را جبران کردند.

وی ادامه داد: فکر می‌کردم وزارت دادگستری و حضور در آن می‌تواند محل آرامتری برای من بعد از آن همه خدمت در وزارت کشور و سازمان بازرسی باشد.

پورمحمدی با ذکر خاطره‌ای یادآور شد: با سخنان امروز دوستان؛ یاد حادثه‌ای در ۱۵ اسفند سال ۵۹ افتادم. در آن روز سمینار قضات در میدان ارگ برگزار شد و شهید بهشتی هم رئیس وقت دیوان بود. من هم در سمینار دعوت داشتم و نوبت دیدار ما با شهید بهشتی در ۱۵ اسفند بود.

وزیر پیشنهادی دادگستری ضمن یادآور شدن اهمیت روز تاریخی ۱۴ اسفند سال ۵۹ گفت: در روز ۱۵ اسفند سال ۵۹ ما به همراه برخی دوستان قضات؛ خدمت شهید بهشتی حاضر شدیم اما در‌‌ همان هنگام در محوطه‌ی پایین ساختمان سر و صداهای بلندی شنیده می‌شد. صداهایی که در قالب مرگ بر بهشتی ساختمان را می‌لرزاند.

وی تصریح کرد: ‌شهید بهشتی مظهر اشرافیت و سرمایه‌داری بود؟ و یکی از حافظان اشرافیت بود؟ اما آن بزرگمرد سکوت کرد که حتی سکوتشان باعث سوال در برخی از آقایان شد. ایشان در پاسخ گفتند که خدا مدافع ماست. حال من خطاب به این آقایان که امروز به من نسبت حمایت از اشرافی‌گری را می‌زنند، می‌گویم که آیا ما در دولت فلان حافظ اشرافیت بودیم‌ ای عزیز؟

پورمحمدی در ادامه اظهاراتش گفت: ‌وقتی که این دوستان این مسائل را مطرح کردند، پیش خود گفتم چه می‌توانم بگویم. این دوستان همانند همان‌هایی بودند که علیه شهید بهشتی شعارهایی را داده‌اند و امروز آماده کننده‌ی مطالبی برای سایت‌های آن طرف آبی هستند. این افراد همان‌هایی هستند که امروز نقش سوپر انقلابی‌ها را بازی می‌کنند.

رئیس پیشنهادی دادگستری گفت: بعد از نطق دوست عزیزی که مرا به اشرافی‌گری متهم کرد از مجلس به دفتر خود در سازمان بازرسی رفته و بین نماز ظهر و عصر دو رکعت نماز برای وی خواندم و دعا کردم که هیچ یک از ما از راه غافل نشده و حرف‌هایی را نزنیم که وجود واقعی نداشته‌اند. البته باید بگویم که من نمی‌خواستم این مسائل را در افکار عمومی مطرح کنم اما با اظهاراتی که مطرح شد این امر نشدنی بود.

وی در ادامه گفت: یکی از دوستان مخالف؛ مدعی بود که در طول مدت سمت‌های مهم در کشور که هیچ کاری علیه فساد نکردم. حال من از این دوست می‌پرسم که بی‌عدالتی و فسادی که وی از آن سخن می‌گوید در کجا اتفاق افتاد؟ من ناظر دولتی بودم که شما دوست شفیق آن دولت بودید و درصورتی که مدعی به بروز فساد و بی‌عدالتی و کوتاهی از سوی من برای مبارزه با آن‌ها باشید؛ پس شما دولتی با فساد و بی‌عدالتی را تایید می‌کنید و اگر این گونه باشد من حرف شما را می‌پذیرم.

پورمحمدی یادآور شد: طرفدار عدالت و عدالتخواهی تاوان دارد. در این بین یکی از دوستان سوالی را مطرح کردند مبنی براینکه چرا وزارت کشور را ترک کردم درحالی که خودشان گفتند که مرا دولت بیرون کرد و حال می‌گویند که آن را‌‌ رها کرده‌ام. از سوی دیگر می‌پرسند اگر از وزارت کشور بیرون آمدم چرا به فکر ترک سازمان بازرسی هستم؟ که پاسخ آن را به ریاست مجلس آقای دکتر لاریجانی واگذار می‌کنم.

مصطفی پورمحمدی گفت: هنوز ده روز از اعلام کاندیداتوری من نگذشته بود که 50 شبکه تلویزیونی و روزنامه علیه من مطالبی را نوشتند و از رئیس جمهور خواستند که معرفی من به عنوان وزیر دادگستری را پس بگیرد. از شما نمایندگان نیز خواستند که به بنده رای ندهید. البته من نمی‌خواهم منتقدان امروز مجلس را به آن لیست مرتبط کنم اما متاسفم که امروز برای ده روز دیگر خوراک ماهواره‌ها آماده شده است.

وی افزود: افتخار می‌کنم که پورمحمدی پس از 33 سال مورد غضب دشمنان است و همچنان بر مواضع و آرمان‌های انقلاب ایستاده و مورد خشم دشمنان قرار گرفته است.

پورمحمدی با بیان اینکه جریان سالم انقلابی در دولت یازدهم حضور دارد که بر مواضع انقلابی ایستادگی می‌کند، گفت: من دوست نداشتم آنچه امروز به عنوان دفاع از ارزش‌ها، ضداشرافیت و فساد از برخی نمایندگان شنیده شد را در جمع آنها بشنوم.

وی درخصوص 500 میلیون تومانی که دپارتمان بازرسی از مجلس دریافت کرده است، گفت: این پول باید به خارج سازمان داده می‌شد اما چون پول نداشتیم مجلس گفت به ما کمک خواهد کرد. جهت اطلاع نمایندگان باید بگویم تنقیح قانون 40 سال است که مانده و این مجلس؛ مصونیت کمک آن را پذیرفت. امروز از 50 برنامه قانونی دوازده مورد آماده شده است که تقدیم مجلس خواهد شد.

پورمحمدی همچنین درخصوص دیگر پرونده‌ای که در صحبت مخالفان به آن اشاره شد، تصریح کرد: این پرونده‌ای بود که چون من جلوی آن ایستادم؛ 6 سال است به عنوان اهرم علیه من استفاده می‌شود. از ابتدای وقتی که به سازمان بازرسی رفتم از این طریق به من فشار می‌آورند حتی به من پیغام دادند که یا از مواضع خود کوتاه بیا یا چنین برخوردهایی خواهیم کرد. من هم گفتم بنده مسوولیت احقاق حق و عدالت را در کشور دارم؛ شما هم هر کاری که ازدستتان برمی‌آید، انجام دهید. امروز خوشحالم که در مواضع خود ایستادگی کرده‌ام.

وی افزود: وقتی این شائبه‌ها علیه من مطرح شد؛ به رئیس قوه قضاییه گفتم که یک مقام دولتی اعلام کرده علیه من شکایت دارد. لطفا آن را ارجاع دهید. رئیس قوه گفت: این شکایت نیست بلکه گزارش است. اما من خواستم همان هم به شعبه منتقل شود. به رئیس شعبه نیز گفتم که تحقیقات لازم از من صورت گیرد و برای همین کتبا درخواست تحقیق را نوشتم و در شعبه؛ بازجویی پس دادم نه مثل آنها که خط قرمز برای خود کشیدند و گفتند اجازه بازجویی به کسی را نمی‌دهم و برای همین پرونده‌های زیادی به دلیل این مسائل سیاسی هنوز مانده است. شاهدان زیادی برای این مطلب در مجلس وجود دارد.

وزیر پیشنهادی دادگستری ادامه داد: شعبه موردنظر پس از بررسی نظر دادستان را اینگونه اعلام کرد که اقدامات متشکی منطبق به قانون و در حوزه اختیارات او در تصدی وزیر کشور بوده لذا باتوجه به مراتب یاد شده اصولا جرمی واقع نگردیده است.

پورمحمدی خطاب به نمایندگان گفت: خواهش می‌کنم برای عدالت دقت بیشتری را مدنظر قرار دهید. دغدغه بزرگ همه ما عدالت است که با مسائل سیاسی آن را به حاشیه بردیم و به خاطر همین منافع کشور به حاشیه رفت. به دلیل همین مسائل سیاسی بسیاری از مشکلات کشور کنار گذاشته شد. بیاییم فضا را عوض کنیم و به مسائل کشور جدی‌تر فکر کنیم.

وی با بیان اینکه من می‌پذیرم که اختیارات وزیر دادگستری به شکل شفاف در قانون تدوین نشده است، تصریح کرد: حتما یکی از کارهایی که من با کمک شما انجام خواهم داد بررسی قانون وزارت دادگستری است. قضات شریف ما زحمات زیادی می‌کشند که ازنظر قانونی باید جایگاه پاسخگویی برای وزارت دادگستری تعریف شود چراکه حق نماینده سوال و وظیفه ما پاسخگویی است. من در دوران مسئولیت خود همواره این رویه را داشتم بنابراین از نمایندگان استدعا دارم راه قانونی را برای ما هموار کنند.

پورمحمدی افزود: احساس می‌کنم درصورتیکه رای بیاورم رسالت بزرگتری دارم و باید به عنوان وزیر عدالت در دولت باشم تا جلوی بروز فساد را در دولت را بگیریم. من می‌خواهم از این موقعیت در جهت مبارزه با فساد استفاده کنم تا دولت خود عامل سلامت و عدالت و مبارزه با فساد و رانتخواری‌ها باشد.

وی ادامه داد: درخصوص عملکرد قضایی نگرانی‌هایی وجود دارد که باید بگویم علی‌رغم تلاش قضات خروجی رضایتبخشی نیست. من این را درک می‌کنم و همت خود را وقف خواهم کرد. تا در سیستم قضایی قوانینی عادلانه با مطالعه و بدون پیچیدگی تصویب شود. من با عدالت قضایی و اقتصادی سیاسی و اجتماعی هرم عدالت را تشکیل می‌دهم.

پورمحمدی با بیان اینکه از 145 نماینده‌ای که برای موافقت با من ثبت نام کردند، تشکر می‌کنم، گفت: برای منتقدین‌ام دعا می‌کنم. امیدوارم این بحث‌ها به تعالی و خدمت بیشتر بینجامد.

وی در پایان درخصوص یکی از سوالات مطرح شده پیرامون قراردادی که وزارت کشور منعقد کرده است نیز عنوان کرد: فردی قراردادی با وزارت کشور بسته بود و به تعهد خود عمل نکرد. اموال وی ضبط و او دستگیر شد. اما برخی وارد ماجراجویی‌های سیاسی شدند. این پرونده همچنان درحال تعقیب است تا حقوق مربوطه به بیت‌المال برگردد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز