خبرگزاری کار ایران

قالیباف در مسجد جامع سنندج:

مردم عدالت واقعی می خواهند، نه عدالت شعاری

کد خبر : ۷۳۰۷۸

در آینده موضوعاتی که در سطح شهرستان ها و استان ها وجود دارد حتما باید به خود استان ها واگذار شود تا نخبگان خودشان درباره مسائل استان و امورات جاری خود تصمیم بگیرند.

محمد باقر قالیباف صبح امروز در اجتماع پرشور مردم کردستان در مسجد جامع شهر سنندج سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا، کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کردستان را استان شهید پرور، مقاوم و بافرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خواند و گفت: از ویژگی های این فرهنگ اصیل ایرانی و بومی می‌توان به دانش افزایی در میان مردم استان و وفای به عهد در زندگی مردم اشاره کرد. مردمانی که از اصیل ترین فرهنگ ایرانی برخوردار هستند. توجه به خانواده از ویژگی‌های اصلی مردم کردستان است. توفیق بزرگی است که امروز در جمع شما عزیزان از روستاها تا شهرستان های دیگر کردستان حضور دارم. دیدار با شما برای من امیدبخش است و یادآور دوستان رزمنده و رشادت های مردم این مرز و بوم در دهه اول انقلاب و فرزندان برومند کردستان در دوران دفاع مقدس است.

دولت نباید دغدغه‌ای مهم‌تر از مردم داشته باشد

قالیباف ادامه داد: بارها این جمله را از من شنیده اید که در انتخابات پیش رو هرگز قصد تضعیف و یا مقابله با کسی را نداریم، قرار است با منطق و اخلاق به واقعیت های جامعه توجه کنیم و آن ها را با صراحت برای مردم بیان کنیم. دولت آینده باید درد مردم را به درستی و با همه وجود حس کند. دولت باید صدای مردم مخصوصا مستضعفان و محرومان و آن هایی که از مرکز کشور دور هستند را بشنود. دولت آینده باید هم گوش شنوا داشته باشد تا صدای مردم را بشنود و هم توان حل مشکلات مردم را داشته باشد. دولت آینده اگر بخواهد همچنان در مناقشات سیاسی و اختلافات به سر ببرد، به این معنی است که صدای مردم را نشنیده و یا دغدغه ای مهمتر از دغدغه داشته است. اولین نکته ای که باید مد نظر دولتمردان بعدی باشد، این است که بر اساس قانون اساسی در انتخابات ثبت نام کند و از همان روزی که در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد می‌کند، باید مکلف باشد که حقوق قانون اساسی که به عنوان میثاق دولت و مردم است را بدون هیچگونه تبعیض و تردیدی اجرایی کند. نباید این موضوع تکرار شود که پس از به قدرت رسیدن، به قانون اساسی بی توجهی شود و یا اینکه بندهایی از قانون را اجرا کنند و نسبت به بندهای دیگر همان قانون بی‌تفاوت باشند و آن را اجرایی نکنند.

مردم «عدالت واقعی» می‌خواهند، نه عدالت شعاری

وی ادامه داد: دولت آینده باید بداند که این مردم به «شعار عدالت» نیازمند نیستند. مردم این شعار را بارها و بارها شنیده اند. مردم تشنه خود عدالت هستند و باید این عدالت را در بعد مسائل اقتصادی و اجتماعی در زندگی خود حس کنند. در حوزه مسائل اقتصادی شاهد هستیم که چه مسائل و مشکلاتی وجود دارد و باید آن ها را حل و فصل کنیم. اما در کنار عدالت اقتصادی، نکته مهمتر عدالت اجتماعی است که همه آحاد مردم و جوانان با هر گرایش، قومیت، سلیقه، زبان، دین، مذهب و نژادی که هستند به آن نیاز دارند. مردم باید بدانند که فرصت های اجتماعی در کشور برای همه برابر است. اینگونه نیست که اگر از این قوم باشید، امکان خاصی برای شما فراهم باشد و اگر از این قوم نباشید این امکان از شما گرفته شود و یا اینکه دوری و نزدیکی از تهران نباید باعث حذف فرصت ها و ظرفیت ها شود. قانون اساسی یعنی در کنار عدالت اقتصادی باید عدالت اجتماعی و فرصت هایی که نسل جوان به آن نیاز دارند، به صورت یکسان برای همه فراهم شود. جوانان باید احساس کنند به اندازه ظرفیت و استعدادی که دارند می توانند از ظرفیت استان، شهر و کشورشان در همه بخش ها بهره ببرند.

کارنامه من گواه است که وعده‌ خلاف واقع نمی‌دهم

قالیباف ادامه داد: دولت آینده باید به این فضای بسته عرصه مدیریت و سیکل بسته مدیریتی که در چند دوره اتفاق افتاده پایان دهد و به یک تغییر جدی در حوزه مدیریت و تحقق قانون اساسی و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی گام بردارد. دولت آینده باید بداند سیاست زدگی باید از سر اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی دور شود. این مهمترین مشکلی است که امروز دامن ما را گرفته است.

قالیباف افزود: تا به امروز همه سعی و تلاش من بر این بوده که وعده خلاف واقع و قولی که در توانم نیست را ندهم. کارنامه من در طول 35 سال گذشته گواه بر این موضوع است. در این مکان مقدس در حضور شما مردم عزیز با شما عهد می بندم مطالبی که در اینجا بیان کردم را به فضل الهی و کمک شما مردم اجرایی خواهم کرد. اگر توفیق حضور در دولت آینده را داشتم براساس مطالب مطرح شده در این جلسه و پیمانی که در روز ثبت نام بیان کردم عمل خواهم کرد. این تعهد و وعده من به شماست.

وی گفت: کارنامه من نشان داده است که هر کجا توفیق خدمت داشته ام این مسائل را حوزه مسئولیتی خودم رعایت کرده ام. امروز اگر در شهرداری تهران در طول 8 سال گذشته به عدالت اقتصادی توجه کردم، اولین حرفم این بود که تلاش می کنیم فاصله بین جنوب و شمال تهران را از بین ببریم. تا قبل از مدیریت بنده در قبل و بعد از انقلاب هرچه تلاش کردند اما باز هم روز به روز فاصله شمال و جنوب تهران بیشتر شد، اما امروز به گواه مردم تهران شرایط جنوب تهران در بخش های مختلف کاملا به سمت رشد رفته و نه تنها فاصله جنوب و شمال زیاد نشده، بلکه این فاصله کم شده و تهران در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است.

شهردار تهران افزود: همچنین در زمینه توجه به عدالت اجتماعی اساس کار را از تمرکز زدایی دور کردم و اجازه دادم در همه محلات تهران مردم در زندگی خود تصمیم بگیرند. امروز 374 محله در تهران وجود دارد و در هر محله یک مدیر محله از سوی مردم انتخاب شده است. مردم خودشان درباره مسائل محله انتخاب و تصمیم گیری می کنند. امروز تهران یک ایران کوچک از همه اقوام، گروه ها، ادیان، مذاهب و زبان های مختلف است. بنده تلاش کردم در شهرداری تهران از همه اقوام و گروه ها استفاده کنم تا شایسته سالاری حاکم باشد و امکان استفاده تمامی گروه ها از فرصت خدمت گذاری فراهم شود.

قالیباف با تاکید بر انتخاب نیروهای انقلابی و کارآمد گفت: من هرگز نگاه نکردم فردی که در شهرداری کار می کند اهل خراسان، آذربایجان، فارس، شمال، جنوب و یا... کشور است. من گفتم آیا این قابلیت در افراد وجود دارد که بتوانند خدمتگذار مفیدی برای مردم باشند، معتقد به نظام اسلامی باشند، قانون اساسی را محترم بشمارند و زندگی سالمی داشته باشند. اگر این شرایط وجود داشته باشد، مدیران اهل هر استانی که باشند، فرصت خدمت رسانی پیدا می کنند. امروز در شهرداری تهران مدیران کرد زبانی از این استان حضور دارند. همچنین مدیرانی از اهل سنت در شهرداری حاضر هستند که در مسئولیت های مهم و حساس انجام وظیفه می کنند.

قالیباف تاکید کرد: شما مطمئن باشید اگر توفیق خدمت در دولت پیدا کنم در سطح ملی نیز همین اتفاق می افتد و این فرصت را برای همه اقشار، گروه ها، جوامع و اقوام فراهم خواهیم کرد. این خواست قانون اساسی است و به عدالت و انصاف نزدیک تر است. این موضوع تنها راه پیشرفت کشور است که همه دست به دست هم دهیم و پیشرفت کنیم. حتما تلاش ما بر این خواهد بود که تمرکززدایی که در کشور وجود دارد را در کشور اصلاح کنیم.

باید به نخبگان استانی اعتماد کنیم

قالیباف با انتقاد از وضع موجود گفت: ساختار اداری و اجرایی ما متمرکز است و کمتر اجازه می دهیم مسائلی که استانی و شهرستانی هستند توسط نیروهای استانی اداره شوند. اگرمسائلی در سطح استان هست باید اجازه دهیم نخبگان استان درباره‌اش تصمیم بگیرند. همانطور که بنده به عنوان شهردار تهران حق ندارم برای یک محله که مردم در آنجا زندگی می کنند به صورت مستقیم تصمیم گیری کنم. مردم محله اولویت های محله خود را می شناسند و در صورتی که اولویت آن ها پارک، کتابخانه، زمین ورزش، درمانگاه و... باشد خود آن ها تصمیم گیری می کنند و این ها را درست می کنند. اصلا به چه حقی بنده به عنوان شهردار تهران باید در کارکرد محله تصمیم بگیرم؟ اگر تهران در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است خاطر آن است که مردم احساس می کنند به آن ها احترام گذاشته می شود. همیشه نیز تصمیمات آن ها بهتر از بنده بوده است. البته موضوعاتی در شهر تهران است که مقیاس شهری، فراملی و ملی دارد، حتما در این زمینه باید مدیریت شهری بر اساس تجربه، علم و نحوه اداره جامعه تصمیم گیری کند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم در آینده موضوعاتی که در سطح شهرستان ها و استان ها وجود دارد حتما باید به خود استان ها واگذار شود تا نخبگان خودشان درباره مسائل استان و امورات جاری خود تصمیم بگیرند. مطمئنا نخبگان استان بهتر تصمیم خواهند گرفت و شما خواهید دید چه رشد و حرکتی پیش خواهد آمد.

وی تصریح کرد: امروز به شما می گویم به حول و قوه الهی و کمک اندیشمندان، نخبگان و مردم تلاش خواهیم کرد تا سیاست زدگی را از حوزه اقتصاد برطرف کرده و ظرف یک دوره 2 ساله ثبات و آرامش را در حوزه اقتصادی به جامعه برمی گردانیم تا لجام گسیختگی که در حوزه اقتصادی وجود دارد برطرف شود.

قالیباف در پایان گفت: مردم هم اکنون نمی دانند چه زمانی قیمت ها به ثبات می رسد. مخصوصا در حوزه تولید و به ویژه در بخش کشاورزی این مسئله وجود دارد. باید مشکلات آن ها را حل و فصل کرد. حتما تلاش خواهیم کرد تا نگرش های امنیتی از جنس تهدید محوری را دور کنیم و در نهایت به این سمت خواهیم رفت که در همه استان ها و شهرها یک امنیت پایدار ایجاد شود چرا که امنیت پایدار ریشه در پیشرفت، رشد اقتصادی و توسعه همه جانبه دارد مخصوصا در استان های مرزی باید امنیت پایدار را برقرار کنیم و این از اولویت های ماست تا نگرش امنیتی را به سمت نگرش توسعه پایدار در سطح استان ها تغییر دهیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز