خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضاییه در مراسم بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی:

استفاده از عقل ابزاری از ویژگی‌های دنیای متجدد است

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۹۹

آثار عالمان دینی ما خصوصاً علامه حسن‌زاده تفاوت فاحشی با آثار عالمانه دیگر دنیا دارد گویی آثار ایشان با حق و مقام حق‌ تعالی گره خورده است.

رئیس قوه قضاییه گفت: یکی از ویژگی‌های دنیای تجدد استفاده از عقل ابزاری است در حالیکه این برخلاف تصور قرآن از عقل است به این دلیل که قرآن صاحبان عقل را اولوالالباب ذکر می‌کنند یعنی کساین که دائماً مشغول ذکر خداوند هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه با حضور همایش بزرگداشت آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی داشت وی را یکی چهره‌های برجسته جهان معاصربرشمرد و عنوان کرد: انسان وقتی به مجموعه آثار ایشان توجه می‌کند حیرت می‌کند که غیر از عشق به خداوند در آثار ایشان چیزی یافت نمی‌شود و به واقع جای حیرت دارد که در تمام آثار ایشان توحید موج می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه آثار علامه حسن‌زاده آملی بدون کوچکترین تعلق دنیوی نوشته شده و به رشته تحریر در آمده است، گفت: آثار عالمان دینی ما خصوصاً علامه حسن‌زاده تفاوت فاحشی با آثار عالمانه دیگر دنیا دارد گویی آثار ایشان با حق و مقام حق‌ تعالی گره خورده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه 4 معرفت برای کسب چنین درجه‌ای لازم است، گفت: در معرفت اول از منظر قرآن دنیا محل زینت و مظهری از لهو و لعب است و زمانی که عالمان از این لهو و لعب دوری می‌کنند و به مظاهر دنیوی توجه نمی‌کنند به درجه اول معرفت رسیدند. بسیاری از حرکت‌های ما حرکت برای گذران زندگی، کسب مال، حب دنیا و تفاخر است.

آملی لاریجانی با بیان اینکه عقل امروز تبدیل به یک عقل ابزاری شده است، گفت: یکی از ویژگی‌های دنیای متجدد استفاده از عقل ابزاری است در حالیکه این برخلاف تصور قرآن از عقل است به این دلیل که قرآن صاحبان عقل را اولوالالباب ذکر می‌کنند یعنی کساین که دائماً مشغول ذکر خداوند هستند.

وی افزود: بنیاد هستی بر حقیقتی استوار است که همان حقیقت حق تعالی است. از نگاه قرآن همه دنیا مظهری از حق تعالی است. اگر انسان به این تلقی برسد که همه چیز در گرو یک حقیقت به نام حق تعالی است آن موقع مسیر حرکت انسان فرق می‌کند.

رئیس دستگاه قض ابا بیان اینکه مالکیت خداوند یک مالکیت حقیقی است، گفت: اگرعالم دینی تصویرش از دنیا این چنین باشد این تصویر در آثار وی و حرکات آن نیز نمود پیدا می‌کند.

آملی لاریجانی سومین معرفت را حقیقت کمال قرب الا‌الله خواند و تصریح کرد: انسان هدقی جز نزدیکی به قرب الهی ندارد و اگر اینگونه تصور کند که از رگ گردن به خداوند نزدیکتر است آنگاه به جز خدا نمی‌بیند و به جز رضای او قدم برنمی‌دارد.

رئیس قوه قضاییه در بیان معرفت چهارم به مسیر طولانی انسان برای رسیدن به حق تعالی اشاره کرد و گفت: در این مسیر عالمان علوم دینی به شرح صدری می‌رسند که آنها را در رسیدن به خداوند کمک می‌کند. البته این شرح صدر علاماتی دارد نظیر کاسته شدن از بار غرور افراد و اعتقاد راسخ به دار آخرت و همچنین دستیابی به استعداد برای رفتن از این دنیا.

وی با تاکید بر اینکه انسان برای بقاء آفریده شده، گفت: اگر به این حقیقت و هدف به طور واقعی اعتقاد پیدا کند آنگاه دنیا برای وی محلی می‌شود برای کسب توشه و محلی می‌شود برای کسب معرفت حق تعالی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز