خبرگزاری کار ایران

غفوری‌فرد در نشست جامعه اسلامی اصناف و بازار:

برخی معتقدند اصرار بر مذاکره با آمریکا از نشانه های تغییرات احمدی نژاد است

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۹۷

گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران با حضور حسن غفوری فرد دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکاران و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی برگزار گردید.

دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکارن در ابتدا با توجه به مذاکرات اخیر گروه 1+5 و ایران در رابطه با مسئله هسته ای اظهار داشت:در روزهای اخیر بحث توقف فعالیت هسته ای ایران در خصوص تعلیق غنی سازی اورانیوم 20% در برابر برداشتن برخی تحریمها بر علیه ایران است.

به گزارش ایلنا، حسن غفوری فرد در نشست هفتگی این تشکل گفت: قبل از شروع بحث لازم میدانم پیشنیه ای از تشکیل گروه 1+5 خدمت حضار عرض نمایم. این گروه چند سال قبل و با همکاری 3 کشور آلمان،انگلستان و فرانسه تشکیل گردید و بعد کشورهای آمریکا،چین و روسیه نیز به این گروه پیوستند. در اصل این گروه تشکیل گردیده است از 5 قدرت اصلی که حق وتو را در سازمان ملل دارند به اضافه کشور آلمان.

 وی افزود:95 ٪ تسلیحات هسته ای دنیا در اختیار کشورهای تشکیل دهنده این گروه است و مطلب جالب اینکه هیچگاه در 50 سال اخیر سابقه نداشته است که این کشورها بر سر مسئله ای متحد باشند جز مسئله هسته ای ایران.

 غفوری فرد ادامه داد: مواضع این کشورها را در برابر مسائل دیگر ببینید. همیشه غربیها در یک طرف و بلوک شرق در طرف دیگر بودند.حتی در مسائل اخیر سوریه نیز شاهد هستیم آمریکا و متحدان غربی از تروریستها حمایت می کنند و روسیه و چین از دولت بشار اسد حمایت می نمایند.

 دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکاران اضافه کرد:مسئله اتحاد این قدرتها در برابر ایران نشان دهنده اینست که نظام اسلامی ایران توانسته است تحولی شگرف در دنیا ایجاد نماید که اینچنین در برابر آن موضع گیری انجام می شود،در زمانی که شوروی فروپاشید،تعدای از نیروگاهها و تاسیسات هسته ای آن در کشور اوکراین بود.در زمانی که بنده معاون آیت ا... هاشمی و رئیس سازمان تربیت بدنی بودم،رئیس جمهور اوکراین به ایران آمد و با آقای هاشمی دیدار کردند. زمانی این دیدار انجام شد که اوکراین اعلام کرده بود تمام تاسیسات هسته ای خود را از بین خواهد برد. آقای هاشمی وقتی در این مورد با رئیس جمهور اوکراین صحبت کردند، ایشان اعلام نمودند که ما مقداری از اینها را نگه می داریم و این مقدار برای منفجر کردن کره زمین به تعداد 20 بار کافی است. این بدان معنی است که این قدرت بسیار زیاد در دست یکسری کشور محدود است که هیچ قانونی را رعایت نیز نمی کنند و فقط در حال تهدید و تحریم کشورهای دیگر هستند.

 غفوری فرد در ادامه عنوان کرد: سه نوع غنی‌سازی اورانیوم در جهان مرسوم است: غنی سازی 3 الی 15 درصد برای مصرف در نیروگاهها،غنی سازی 20 تا 90 درصد برای مصارف پزشکی و غنی سازی بالای 90 درصد برای ساخت تسلیحات هسته ‌ای.تا چند سال قبل،غربیها این فشار را بر ایران می آوردند که نباید هیچ غنی سازی در ایران صورت پذیرد، ولی امروز آنها با غنی سازی 20% با شرط و شروط موافقت می کنند.در مذاکرات اخیر دو دیدگاه اصلی در میان است:برخی بر این عقیده اند که ایران می خواهد در برابر لغو برخی تحریمها امتیاز بدهد و از بخشی از حقوق خود بگذرد البته با موافقت تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی و برخی دیگر بر این عقیده‌اند که رئیس جمهور ایران بررغم مخالفت رهبری با اینگونه اقدامات،به تنهایی تصمیم بر پذیرش برخی شروط گرفته است.

 وی افزود:در اخبار رسانه های غربی داریم که همزمان با توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیم تحریمها لغو خواهد شد و دلیل موافقت ایران را نیز بر اساس جلسه ای که در 2 هفته آینده انجام خواهد شد می دانند. زیرا قبلا فاصله جلسات ماهها طول می کشید.اما سوال اصلی اینست که توافق صورت گرفته تصمیم کل نظام است و یا شخص رئیس جمهور؟ اگر تصمیم کل نظام است،این شرایط اعلام شده دارای پشتوانه است اما در صورتی که مطلب به طریق دیگری پذیرفته شده باشد از پشتیبانی کافی برخوردار نخواهد بود.

 غفوری فرد با اشاره به برخی تحلیلها گفت:بر این عقیده استوار است که رئیس جمهور ایران که در دوره قبل صحبت از عدم ترمز قطار هسته ایران می نمود،تنها شش ماه بعد از انتخابات سال 88 به سمت تعادل در رابطه با مسئله هسته ای ایران پیشرفته و سرسختی گذشته را کنار گذاشته است و این نشان اصلی از اثرگذاریهای تحریمهای اعلام شده بر علیه ایران است.

وی ادامه داد: در یکی از مذاکرات سالهای اخیر قرار بر این شد که ایران اوارنیوم با غنی سازی 3 درصد را به روسیه بفرستد و 20 درصد تحویل بگیرد که این مورد با بینش و تدبیر عمیق رهبری، مخالفت شد وگرنه شاید صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد می شد.ایران هم به پشتوانه توانایی نیروی انسانی وعلمی نشان داد که می تواند اورانیوم با غنی سازی بالاتر را تولید نماید بطوریکه رهبری در یکی از بیانات خود فرمودند:ساخت بمب هسته ای را خلاف شرع و حرام می دانیم ولی اگر بخواهیم و تصمیم بگیریم،می توانیم آنرا تولید نماییم و کسی هم به هیچ طریقی نمی تواند جلوی اینکار را بگیرد.

 وی با اشاره به رفتار های رییس جمهور در این موضوع تصریح کرد:متاسفانه تنها مسئله ای اکنون در میان است سیاستهای دوگانه رئیس جمهور است. از طرفی رهبری در سخنان خود در 19 بهمن امسال اعلام می دارند فکر کردن به رابطه با آمریکا بسیار ساده لوحانه است. اما آقای احمدی نژاد در 22 بهمن و در سخنرانی عمومی اعلام میدارند که آنها جلو بیایند بنده هم تصمیم گیری می‌کنم.این صحبتها موجب شد در رسانه های دنیا تحلیلهای گوناگونی صورت پذیرد بصورتیکه اعلام می کنند یکی از مهمترین نشانه های تغییرات رئیس جمهوری ایران در برابر مسئله هسته ای،اصرار و پافشاری کم سابقه برای مذاکره با آمریکاست.و بازهم بحث اثرگذاری تحریمها مطرح می شود. در ادامه این تحلیلها داریم که اقتصاد ایران در شرایط ناموفق است.

 غفوری فرد ادامه داد:در جای دیگر آقای محمود بهمنی ریاست بانک مرکزی در آذرماه 90 شرایط جامعه را طوری اعلام مینمایند که در شعب ابی طالب گرفتار شده ایم. البته رهبری در مقابل و در دی ماه همان سال بصورت غیر مستقیم فرمودند:کسانی که تصور می کنند نظام در شعب ابی طالب گرفتار شده،عده ای روسیاه هستند و رئیس جمهور در برابر سخنان رئیس مجلس که تحریمها را بی اثر می داند می گوید لابد تصمیمات ایشان اثر دارد اگر تحریمها اثر ندارد،ایشان مگر در جریان فروش نفت نیستند.

 وی تصریح کرد: اینها همه نشان از رفتار خلاف جهت دولت در برابر نظام ورهبری دارد.

 وی در ادامه افزود: تحلیل غرب بر این مدعاست که آقای احمدی نژادی که تحریمها را کاغذ پاره ای بیش نمی دانست،بعد از انتخابات سال 88 به این نتیجه رسیده است که باید برای مسئله هسته ای منحصرا با آمریکا معامله کند.

 غفوری فرد با اشاره به دلایل عملکرد  آقای احمدی نژاد گفت: دلایل این رفتار را می توان این گونه برشمرد،

1- متقاعد شدن حکومت به ناتوانی در پیشبرد مسئله هسته ای که این مسئله برای نظام بسیار خطرناک است.حتی در دوران اصلاحات نیز چنین نظری داده نشد. اما عملکرد آقای احمدی نژاد موجب شده چنین تحلیلی صورت پذیرد.

2- تلاش برای جلب نظر رای دهندگان در انتخابات بعدی و استفاده از طرح پوتین و مدودف،زیرا ایشان بارها اعلام نمودند که افتخار می کنند معاون آقای مشایی باشند.

3-تلاش برای معرفی خود بعنوان یک فرد معتدل در جامعه اسلامی ایران و جامعه جهانی

4- پرش از قطار هسته ایران به بیرون و درامان ماندن از گزند دشمنان نظام.

 

دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکاران در پایان افزود:بطور خلاصه در جلسه گروه 1+5 و ایران با توجه به بسته پیشنهادی ایران که در 9 گام تدوین شده است، تا 6 ماه آینده شروطی رعایت شود، بطوریکه آقای جلیلی از موفقیت آمیز بودن مذاکرات سخن گفتند. این درحالی است که خانم اشتون از ارائه توضیحات به خبرنگاران سرباز زدند.این توافقات موجب خواهد شد برخی تحریمها لغو گردد. البته تحلیل جهان غرب بر اینست ایران غنی سازی 20 درصد را تعلیق خواهد کرد و فعالیتهای غنی سازی ایران محدود به همان 3% خواهد بود که باید در نیروگاهها استفاده گردد. تنها نیروگاهی هم که ایران میتواند از این مورد استفاده نماید نیروگاه نیمه تعطیل بوشهر است.البته روسیه در این مورد هم شروطی را تعیین نموده که سوخت این نیروگاه باید از کشور روسیه تامین گردد.

 

وی ادامه داد:مطمئنا،بر خلاف نظر رئیس جمهور،اگر ما از غنی سازی هم کوتاه بیاییم،غرب دست از سر ما بر نمی دارد زیرا مشکل ما با غرب،اسلام مبتنی بر ولایت فقیه است.آنها با اسلام عربستان،قطر و... مشکلی ندارند حتی با اسلام اخوان المسلمین و مصر هم مشکلی ندارند بلکه با اسلامی مشکل دارند که مبتنی بر اصل ولایت فقیه و نهضت عاشورایی است. شیعه در اسلام یک مبحث جداست زیرا شیعه از عاشورا سرچشمه میگیرد و داشتن تفکر عاشورایی یعنی ایستادن در برابر ظلم و ستم که بنده امیدوارم این پایداری و ایستادگی موجب گردد اسلام مبتنی بر اصل ولایت فقیه در همه جهان فراگیر گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز