خبرگزاری کار ایران

آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی:

شخصیت پیامبر اسلام با اینگونه‌ توهین‌ها ذره‌ای خدشه‌دار نخواهد شد

asdasd

ملت‌های مسلمان و نخبگان و بویژه دولت‌های اسلامی باید با اعتراض یکپارچه نسبت به اقدام موهن اخیر نشان دهند که هزینه چنین توهین‌هایی برای اهانت‌کنندگان و حامیان آن‌ها بسیار سنگین خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه خواستار اعتراض یکپارچه کشور‌ها و دولت‌های اسلامی نسبت به حادثه اهانت به ساحت پیامبر اسلام (ص) شد و گفت: ملت‌های مسلمان و نخبگان و بویژه دولت‌های اسلامی باید با اعتراض یکپارچه نسبت به اقدام موهن اخیر نشان دهند که هزینه چنین توهین‌هایی برای اهانت‌کنندگان و حامیان آن‌ها بسیار سنگین خواهد بود.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی، اهانت به ساحت پیامبر عظیم‌الشان اسلام را حادثه‌ای جانگداز دانست و با تاکید بر این‌که در پشت صحنه این اقدام، حمایت‌ها و تلاش‌هایی برای توطئه علیه ادیان و نزاع میان ادیان وجود دارد، گفت: ‌ متاسفیم که در جوامع مدعی آزادی بیان به مقدس‌ترین مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان توهین می‌شود اما هیچ‌گونه پیگرد قضایی صورت نمی‌گیرد و بلکه به بهانه آزادی بیان از توهین‌کنندگان حمایت نیز می‌شود.

وی ادعاهای آزادی‌خواهی، دموکراسی و آزادی بیان غرب را ادعاهایی واهی دانست و ادامه داد: بسیار عجیب و البته تاسف‌آور است که در چنین جوامعی توهین به اشخاص به صورت فردی پیگرد قضایی دارد و اگر شخصی به شخص دیگر توهین کرد تحت تعقیب قرار می‌گیرد اما اهانت به مقدسات دینی هیچگونه پیگرد قضایی ندارد.

آملی لاریجانی با تاکید بر این‌که غرب در عمل و نظر دارای تعارض و تناقض‌های فراوان در زمینه ادعاهای حقوق‌بشری و دموکراسی است، تصریح کرد: ‌ در حالی که در غرب سریالی از توهین‌های مختلف علیه مقدسات دینی و بویژه مسلمانان به راه افتاده است و کوچک‌ترین واکنشی از سوی دولت‌های غربی صورت نمی‌گیرد اما با مورخ آزاده‌ای که درباره هولوکاست مطالبی مطرح و در اصل آن تشکیک کرده است، برخورد می‌شود و این مسئله نمونه‌ای از تناقض‌ ادعاهای غربیان است.

رئیس قوه قضاییه پیامبر اسلام را نور الهی و شخصیتی معنوی و مورد احترام مسلمانان و حتی افراد غیرمسلمان دانست و با تاکید بر این‌که این‌گونه توهین‌ها حتی از روزهای نخست آغاز رسالت پیامبر بزرگ اسلام نسبت به ایشان وجود داشته و ادامه دارد، گفت: شخصیت معنوی و مقدس پیامبر بزرگ اسلام با اینگونه‌ توهین‌ها ذره‌ای خدشه‌دار نخواهد شد کما این‌که این توهین‌ها از‌‌ همان روزهای نخست آغاز رسالت نیز وجود داشت اما به اراده الهی، انوار دین مبین اسلام سراسر جهان را گرفت.

آملی لاریجانی اظهار کرد: متاسفانه کشورهای غربی همواره به دنبال آتش‌افروزی علیه کشورهای دیگر و بویژه مسلمانان هستند و هر روز قالب و شکل این آتش‌افروزی به گونه‌ای می‌شود، روزی با لشکرکشی و کشتار مسلمانان و روزی هم از طریق چنین اهانت‌هایی به دنبال آتش‌افروزی هستند.

رئیس قوه قضاییه توهین اخیر را آزمایشی بزرگ برای تمام مسلمانان و بویژه دولت‌های اسلامی برشمرد و افزود: مسلمانان جهان باید با اعتراض یکپارچه به افراد مغرض و دشمنان نشان دهند که هزینه‌های چنین توهین‌هایی چقدر برای آنان سنگین خواهد بود تا دیگر جرات چنین اقدامات شرم‌آوری علیه مسلمانان در کسی یافت نشود و اگر این اعتراض‌ها صورت نگیرد چه‌بسا تازیانه‌های سنگینی در آینده بر دولت‌های کشورهای اسلامی وارد خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به آیین‌نامه ماده دو قانون محکومیت‌های مالی خطاب به قضات سراسر کشور گفت: ‌ در اصلاحیه صورت‌گرفته در این ماده مقرر شده است افرادی که اعسار یا عدم اعسار آنان در امور مالی از سوی قاضی محرز نشده، محکوم به زندان نشوند اما این توضیح لازم است که در دعواهای مالی که مسبوق به اخذ یا رد و بدل شدن مالی است در صورت شک به استناد استصحاب اصل بر بقای مال بوده و باید حسب ظاهر ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی عمل شده و به ادعای اعسار وی هم رسیدگی شود.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: استصحاب بقای مال چیز روشنی است که آن را باید قضات محترم تشخیص دهند. این موارد اساسا از بحث موضوع آیین‌نامه خارج است چون ماده ۱۸ آیین‌نامه در جایی است که محکوم‌علیه ادعا کند من مالی ندارم که بدهم و قاضی نیز ملائت وی را احراز نکند. استصحاب بقای مال برای محکوم علیه در واقع احراز ملائت اوست.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، مسئولان عالی قضایی پس از پایان سخنان رئیس قوه قضاییه همچون جلسات گذشته به ادامه بررسی آیین‌نامه نظارت بر رفتار قضات پرداختند و مواد دیگری از آن را به تصویب رساندند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز