خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

نهم دی مصداق بارز به جلوه نشستن تفکر اسلام ولایی بود

asdasd
کد خبر : ۳۲۳۷۶

هر روز با فتنه‌های پیچیده‌تری روبرو هستیم/اگر به رکن وثیق تمسک نکنیم، فتنه همه را درمی نوردد/ قرار نبود بعد از نهم دی همانند قبل از نهم دی زندگی کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این نکته که رخداد نهم دی ماه ۱۳۸۸ یک اتفاق ویژه بود گفت: «نهم دی مصداق بارز به جلوه نشستن تفکر اسلام ولایی بود.»

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در جمع طلاب حوزه علمیه مروی در محل مسجد مروی تهران با اشاره به این نکته که همیشه باید در برابر فتنه‌ها هوشیار بود گفت: «این یک اصل اساسی است که هر چقدر بر وزن انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی بر معادلات افزوده می‌شود، فتنه‌ها پیچیده‌تر می‌شود. چرا که اگر معتقدیم انقلاب اسلامی گام مهمی را برداشته است و ظرفیت بالایی را ایجاد کرده است، باید بدانیم که فتنه‌های بزرگی در پیش دارد. باید هوشیار و متوجه باشیم که اگر انقلاب اسلامی کار مهمی کرده است، دشمنان مهم و بزرگی نیز دارد و اگر کسی فکر کند که طی طریق در مسیر انقلاب اسلامی بدون خطر است، خوش خیالی کرده است.»


* هر روز با فتنه‌های پیچیده‌تری روبرو هستیم


پورمحمدی با تأکید بر این نکته که هر روز با فتنه‌های بزرگ‌تری از سوی دشمنان انقلاب اسلامی روبرو هستیم گفت: «هر چقدر بر ظرفیت سازی‌های جمهوری اسلامی افزوده شود، طراحی‌های دشمن نیز عمیق‌تر خواهد شد و اگر چه اکنون توان عظیم و اثربخشی وسیعی داریم، اما دشمن نیز برای زمین‌گیر کردن ما سازوبرگ‌های بیشتری را به میان آورده است.»

وی با بیان این‌که هر چقدر جمهوری اسلامی رشد پیدا کند، خطرات بیشتری از سوی دشمنان انقلاب اسلامی آن را تهدید می‌کند افزود: «ما باید بدانیم که در چه موقعیتی قرار داریم. باید بدانیم که چه عواملی در این میدان اثرگذار هستند؟ باید بدانیم که خطرات برای کسی که در قله ایستاده است، بیشتر از کسی است که در دامنه ایستاده است و چون امروزه جمهوری اسلامی در موقعیت بالاتری نسبت به گذشته ایستاده است، حجم دشمنی‌ها علیه آن نیز بیشتر شده و خطرات بیشتری ما را تهدید می‌کند.»

وی در ادامه گفت: «در این فضا اشتباهات ما نیز پیامدهای حساستری به دنبال خواهد داشت و امروزه سربازان انقلاب اسلامی باید بدانند که با یک معادله ساده در یک میدان عمل واضح روبرو نیستند، بلکه با معادلات پیچیده در یک میدان مبهم روبرو هستند و در این شرایط فتنه‌های پیچیده‌ای طراحی می‌شود که باید با بصیرت بر آن‌ها غلبه کرد.»


* اگر به رکن وثیق تمسک نکنیم، فتنه همه را درمی نوردد


رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به آیه‌ای از سوره انفال گفت: «خداوند کریم در قرآن می‌فرماید که از فتنه‌هایی باید ترسید که آتش آن، تنها دامن برپاکنندگانش را در بر نمی‌گیرد، بلکه آتش آن دامان همه مردم را در برمی گیرد. در تفسیر صافی آمده است که این فتنه در ارتباط با انجام ندادن امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد اختلاف و ظهور بدعت‌ها است. علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان، اختلاف کلمه و در واقع فتنه اختلافات را بزرگ‌ترین فتنه‌ای می‌داند که آتش آن دامان همه را می‌گیرد. چرا که فتنه اختلاف یک پیامد دارد و آن هم این است که کسی که در فضای فتنه غلبه پیدا می‌کند، حق دار جلوه داده می‌شود.»

وی با مدرن خواندن تفسیر علامه طباطبایی از این آیه از سوره انفال و تبدیل غلبه بالسیف به غلبه مفهومی افزود: «مرحوم علامه از فلسفه تغلب، تفسیری فرامدرن به دست می‌دهند و می‌گویند اگر در گذشته حق با کسی بود که با شمشیر غلبه پیدا می‌کرد، امروز می‌تواند این غلبه بالسیف تبدیل به غلبه مفهومی شود و عده‌ای حرف، سخن و مفهوم باطل خود را با سوء استفاده از فضای فتنه، حق نشان داده و حاکم گردانند. این نکته علامه طباطبایی که ۵۰ سال پیش بیان شده است، به وضوح در مدیریت فضای مجازی توسط فتنه گران قابل رویت است.»

پورمحمدی با اذعان به این نکته که نباید در فضای شکلی و سطحی فتنه ماند و از پی بردن به لایه‌های عمیق فتنه درماند گفت: «اگر به رکن وثیق تمسک نکنیم، فتنه همه را درمی نوردد و در این بین خواص و عوام نیز نمی‌شناسد.»


* ملت ایران در نهم دی ماه به بصیرت جمعی رسید


حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با بیان این نکته که رخداد نهم دی ماه ۱۳۸۸ یک اتفاق ویژه بود گفت: «نهم دی مصداق بارز به جلوه نشستن تفکر اسلام ولایی بود. اسلامی که برخاسته از فرهنگ اهل بیت و همچنین نشأت گرفته از فرهنگ عاشورایی بود. ملت ایران در نهم دی ماه به یک بصیرت جمعی رسیدند که باید با دفاع همه جانبه و جانانه از اسلام ولایی، کمر فتنه گران را در آن مقطع زمانی بشکنند و انصافاً هم شکستند.»

وی با اشاره به ایستادگی ملت ایران در برابر بی‌احترامی به فرهنگ عاشورایی توسط فتنه گران و بلوغ بصیرتی مردم در مواجهه با این بی‌احترامی در تظاهرات نهم دی افزود: «تجربه سال ۱۳۸۸ به ما نشان داد که تنها با نخبگان حکومتی و یا ابزارهای حاکمیتی نمی‌توان به جنگ تمام عیار با فتنه رفت، بلکه در این کارزار باید به آحاد مردم توجه نشان داد و عموم شهروندان را در برابر خطرات فتنه آگاه کرد و آن‌ها را در صحنه فعال ساخت.»


* مردم در نهم دی ماه سربازان بی‌شمار فرهنگ عاشورایی شدند


پورمحمدی با نقد دیدگاه‌هایی که تعاریفی از ولایت و عصمت به دست می‌دهند که در آن به نقش مردم اهمیت داده نمی‌شود گفت: «برخی‌ها از نقش مهم مردم غافل می‌شوند. این در حالی است که هر راهکار و ایدئولوژی خوبی باید مردمی شود و هر راه صوابی باید در بستر اجتماعی تحقق یابد و فرا‌تر از آن هر امری بدون این‌که بازتولید اجتماعی نداشته باشد، توان اثرگذاری نخواهد داشت. به همین دلیل است که اگر مردم در نهم دی ماه ۱۳۸۸ به خیابان‌ها نمی‌آمدند، به راحتی نمی‌شد این فتنه را جمع کرد. البته حکومت ما در برخورد با شورش و هرج و مرج بسیار قوی است و دشمنان به این نکته آگاهی دارند، اما این مردم بودند که در نهم دی، سربازان بی‌شمار فرهنگ عاشورایی شدند.»


* مردم با بصیرت عاشورایی خود، بازتعریفی انقلابی و ولایی از نقش رهبری کردند


رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این نکته که مردم با بصیرت عاشورایی خود، بازتعریفی انقلابی و ولایی از نقش رهبری کردند و با تمسک به مقام معظم رهبری به عنوان نماد ایستادگی در برابر فتنه‌ها و انحرافات، حماسه نهم دی را آفریدند گفت: «در راهپیمایی نهم دی ماه در سراسر کشور چیزی جز عمق باور مردم به رهبری دیده نمی‌شد و باور عمومی به رهبری نظام به عنوان نقطه اتکا در برابر تهدیدات از دستاوردهای این حرکت عظیم بود.»

وی با ذکر این نکته که در فتنه ۸۸ دشمنان خارجی، فریب خوردگان داخلی و گروهی که دلبسته انقلاب نبودند و امروزه با اسامی جریان‌های مختلف شناخته می‌شوند در کنار یکدیگر بودند گفت: «برای رویارویی با این اتحاد منحوس باید انسجام عمومی را تقویت کرد و از نسخه‌هایی که در فضای اختلافی طرح می‌شوند، دوری جست و در فضای وحدت و همدلی امور کشور را به پیش برد.»


* قرار نبود بعد از نهم دی همانند قبل از نهم دی زندگی کنیم


پورمحمدی در پایان با اذعان به این نکته که مردم ثمره و میوه شیرین نهم دی را نچشیدند گفت: «قرار نبود بعد از نهم دی همانند قبل از نهم دی زندگی کنیم. ما آنچنان که باید مردم را از ثمره نهم دی بهره‌مند نکردیم. اگر چه تا حد زیادی دشمن را زمین‌گیر کردیم، اما خط توسعه و پیشرفت اقتصادی را دنبال نکردیم و در گاهی اوقات حرف‌هایی زدیم که طمع دشمن را برانگیختیم.»

وی با بیان این‌که باید مدل‌های جدیدی از فتنه را محاسبه کنیم چرا که خطوط جدیدی از فتنه پیگیری می‌شود افزود: «باید رمز فتنه شکنی را دریابیم و این رمز را که همانا دوری از اختلاف است، پیوسته به کار بریم»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز