خبرگزاری کار ایران

محسن رضایی:

توانستیم «ناتو» را در دوهزار کیلومتری مرز‌ها زمین‌گیر کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۶۵۲۳

متاسفانه از توسعه و پیشرفت متوازن غفلت شده است و زندگی و جامعه به اندازه سیاست و امنیت توسعه نیافته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سومین همایش بین المللی صنعت احداث گفت: تا وقتی معماری سیستم مدیریتی ایران بقا گونه باشد به جایی نمی‌رسیم لذا باید معماری نوینی در اقتصاد ایران اسلامی ایجاد شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، وی با بیان این مطلب افزود: واقعیت این است که ما رشد خوبی در بخش سیاسی و امنیتی داشته‌ایم و توانسته‌ایم در ۲۰۰۰ کیلومتری مرز‌ها، دشمن و ناتو را زمین گیر کنیم تا جایی که ممکن است در آینده تغییر لحن و سیاست آمریکا را در قبال ایران را شاهد باشیم اما متاسفانه در بخش اقتصاد، جامعه و خانواده عقب ماندگی تامل برانگیزی داریم.

دکتر رضایی افزود: متاسفانه از توسعه و پیشرفت متوازن غفلت شده است و زندگی و جامعه به اندازه سیاست و امنیت توسعه نیافته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شوروی سابق هم با پیشرفت فنی و علمی توانست در کره ماه فرود آید، اما از درون به زندگی و جامعه خود توجه نکرد اظهار داشت: اگر ما هم همین رویه خود یعنی عدم تناسب در پیشرفت و توسعه را ادامه دهیم در داخل با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی زندگی و اقتصاد از یک سو و سیاست و امنیت را از سوی دیگر دو بال پرواز هر جامعه برای توسعه دانست و گفت: ملت‌ها نمی‌توانند با یک بال به پرواز درآیند و باید هر دو بال متانسب باهم تقویت و رشد یابند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به چشم انداز ایران ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: سند چشم انداز ایران اسلامی برای متناسب سازی توسعه و پیشرفت در کشور ما تدوین شد، اما هنوز برنامه عملیاتی قوی در اجرای آن صورت نگرفته است.

دکتر محسن رضایی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران برای احیا مجد و عظمت و تمدن ایران اسلامی صورت گرفت و برای رسیدن به این خواسته فداکاری‌های زیادی انجام شده است. اکنون به بخشی از اهداف دست یافته یا نزدیک شده‌ایم اما در بخش دیگر که شامل زندگی و جامعه و اقتصاد می‌شود عقب هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌و‌گو را گمشده امروز جامعه ایران دانست و اظهار داشت: گفت‌و‌گو در تمامی سطوح از درون خانواده گرفته تا سطوح مدیریتی و تصمیم سازی و تصمیم گیری و سران کشور را باید جدی گرفت. البته زندگی فقط شامل گفت‌و‌گو نمی‌شود، اما فهم، اراده و خرد جمعی حاصل گفت‌و‌گو است. هرچند زندگی به گفت‌و‌گو محدود نمی‌شود. برای فرهنگ سازی و گفتگو باید تحمل پذیری در همه آحاد کشور و دولتمردان تقویت شده و همه باید نسبت به یکدیگر گوش شنوا داشته باشند.

دکتر رضایی افزود: اگر ۸ سال پیش حرف از اختلاف در سیاست‌ها و جهت گیری‌ها می‌زدند، می‌گفتند که مشکل از آنجاست که بخشی از مدیریت در دست اصولگرا‌ها و بخشی دیگر دردست اصلاح طلبان است اما اکنون که همه مدیریت‌ها در دست اصولگرایان است، چه پاسخی می‌توان به این سوال داد؟ چرا اختلاف در کشور است؟ علت این اختلاف‌ها این است که دولتمردان و فعالان سیاسی و جناح‌ها زندگی کردن با یکدیگر و با مردم را یاد نگرفته‌اند. ما بشدت نیازمند زندگی کردن با یکدیگر هستیم.

وی در ادامه گفت: اقتصاد و نظام اداری ایران با توجه به سیاست و امنیت شکل گرفته است در حالیکه باید از دریچه زندگی و اقتصاد به آن نگاه کرد و نظام اداری بر همین اساس بازآرایی شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تا پیش از رضا شاه مدیریت کشور فدرالی بوده و رضا شاه سیستم دولتی امروزی را برای ایران به ارمغان آورد. سیستم بروکراسی و نظام اداری از زاویه امنیت و سیاست طراحی شده و این سیستم کشور را از پویایی و تحرک انداخته است در حالیکه باید ظرفیت سازی شود و نخبگان را وارد عرصه مدیریتی کشور کرد.

دکتر رضایی افزود: هزاران نخبه و افراد توانمند در کشور وجود دارند که از توانایی‌های آن‌ها استفاده نمی‌شود و متاسفانه شماری از جوانان کشور بیکار هستند.

وی اظهار داشت: اگر نگاه به اقتصاد و پیشرفت از زاویه زندگی باشد تحولی بزرگ در کشور ایجاد خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تا وقتی معماری سیستم مدیریتی ایران بقاء گونه باشد به جایی نمی‌رسیم لذا باید معماری نوینی در اقتصاد و زندگی مردم ایجاد شود.

دکتر رضایی در ادامه به توسعه پایدار اشاره کرد و مولفه‌های آن را محیط زیست، عدالت بین نسلی و فرهنگ دانست و گفت: باید دید که صنعت احداث چه رابطه‌ای با محیط زیست، عدالت بین نسلی و فرهنگ دارد و آن ضوابط و معیار‌ها در صنعت احداث رعایت شود.

وی گفت: امروزعلت بخشی از خشکسالی دریاچه ارومیه ناشی از سدهای محیط اطراف آن است و همچینن زاینده رود بر اثر احداث صنایع آب بر، که باید در کنار دریا باشند تقریبا خشک شده است. بنابراین باید رابطه صنعت احداث را با محیط زیست بررسی و در برنامه ریزی‌ها لحاظ کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: احداث نمی‌تواند بدون ارتباط با هویت باشد لذا در کالبد‌ها باید هویت ایران اسلامی نمایان باشد. سی و چند سال از نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد ولی هنوز معماری آن شکل نگرفته است، لذا همانگونه که معماری قاجاریه و صفویه داریم می‌بایست معماری جمهوری اسلامی را داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز