خبرگزاری کار ایران

مرتضی نبوی:

رییس‌جمهور با استفاده از تجربیات دولت‌های قبلی مانع از تكرار خطاهای گذشته شود

کد خبر : ۱۰۳۲۷۸

در دوره اول دولت احمدی‌نژاد بحث مشاغل زود بازده بوجود آمد که فقط موجب اتلاف وقت و هزینه و بالا رفتن قیمت مسکن و زمین و ایجاد تورم شد.

ایلنا:عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:نگاه احمدی‌نژاد یک نگاه مهندسی بود و چون نقشه راهی وجود نداشت کارها به صورت آنی انجام می‌گرفت

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمرتضی نبوی در جمع اصناف و بازاریان با بیان اینكه تمام جهان با حمله به سوریه مخالفند اما آمریکا بدون دلیل قانع‌کننده‌ای قصد حمله به سوریه را دارد،گفت: آمریکا به بهانه سلاح‌های کشتار جمعی وارد جنگ با عراق شد و درحال حاضر نیز علی‌رغم عدم همراهی بسیاری از کشورها همچون انگلستان باز هم درباره حمله به سوریه تأکید می‌کند.

مدیر مسئول روزنامه رسالت با اشاره به استقرار دولت تدبیر و امید گفت: خوشبختانه دولت جدید با سرعت مستقر شده و کار خود را آغاز کرده است اما باید از تجربیات دولت‌های پیشین درس بگیرد.

وی گفت: از دولتی که با عنوان تدبیر و امید و بر پایه عقلانیت کار خود را آغاز نموده می‌خواهیم كه از تجربیات استفاده کند تا خطاهای گذشته تکرار نشود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به افراط و تفریط‌ها در دوره‌های گذشته اشاره کرد و گفت: مشکلاتی در دولت‌های گذشته نمایان بود و دولت‌ها در مسائل اقتصادی کشور از یک نقشه راه مشخص برخوردار نبودند و با روزمرگی سعی در برطرف کردن مشکلات داشتند. در آن زمان نگاه به مسائل اقتصادی یک نگاه پروژه‌ای و مهندسی‌گونه بود و این نگاه سبب می‌شد که اثر مسائل اقتصادی بر روی مسائل اجتماعی و سیاسی دیده نشود.

سیدمرتضی نبوی به دولت 8 ساله آقای موسوی اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به مسائلی که در دوره ایشان وجود داشت لازم بود تا کالاهای اساسی به صورت کوپنی توزیع گردد و نرخ ارز ثابت باشد که این مورد موجب شد ارزش پول ملی پایین بیاید. در آن زمان دخالت دولت در هر مسئله‌ای به اسم عدالت موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در کشور می‌شد.

وی در ادامه به دولت آقای هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: در زمان ایشان تعدادی از مشکلات حل شد و نرخ ارز به قیمت اصلی رسید. ویرانه‌های جنگ باسازی شد و اما یکی از مهمترین مشکلات اصلی آن زمان استفاده از اعتبارات خارجی جهت فعال نمودن کارخانه‌های داخلی بود.

وی به وزیر صنایع که آن زمان نیز مقام وزارت را به عهده داشت اشاره کرد و گفت: ایشان بر این عقیده بودند که می‌توان با وارد کردن کالا از خارج کشور و بازپرداخت 3 تا 6 ماهه آن به بانک مرکزی مشكل کارخانه‌ها را حل کند و هرگاه از بازپرداخت وام‌ها سؤال می‌شد می‌گفتند که بعد از تولید کالاها صادر می‌شود و با بانک مرکزی تسویه می‌کنیم در صورتی که در عمل چنین چیزی محقق نشد.

نبوی به تلاش‌های مجلس چهارم و پنجم برای ساماندهی شرایط اقتصادی اشاره کرد و توضیح داد در دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی به دلیل عدم دقت در اعلام کوپن قیمت کالاهای اساسی بالا رفت تاحدی که آقای هاشمی از بازگشت به عقب در سیاست‌ها سخن گفتند و تورم در آن زمان به 51 درصد رسیده بود.

وی یکی از دلایل رأی نیاوردن ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری را به علت این می‌دانست که از نظر مردم ایشان ادامه دهنده راه آقای هاشمی بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: در ابتدای دولت اصلاحات این دولت اعلام کرد که توسعه اقتصادی در اولویت قرار ندارد و به بهانه توسعه سیاسی هر روز روزنامه‌ای جدید منتشر می‌شد.

مرتضی نبوی روزنامه‌های دوران اصلاحات را سناریوساز خواند و گفت: سناریوسازی‌های مختلف روزنامه‌ها موجب تظاهرات‌های فراوانی می‌شد و همان روزنامه‌ها هاشمی رفسنجانی را عالیجناب سرخ‌پوش می‌خواندند و آنچنان جوی را بر علیه ایشان به راه انداختند که ایشان از رفتن به مجلس انصراف دادند.

وی ادامه داد: در دوران اصلاحات از تریبون مجلس هر روز التهاب ایجاد می‌کردند و به نام توسعه سیاسی الگوهای سکولار را بوجود آوردند و البته این مسائل با اعتراضاتی که انجام شد در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی تعدیل شد.

وی در ادامه به بررسی دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد پرداخت و اظهار داشت: نگاه احمدی‌نژاد یک نگاه مهندسی بود و چون نقشه راهی وجود نداشت کارها به صورت آنی انجام می‌گرفت در دوره اول دولت ایشان بحث مشاغل زود بازده بوجود آمد که فقط موجب اتلاف وقت و هزینه و بالا رفتن قیمت مسکن و زمین و ایجاد تورم شد.

نبوی به حاشیه‌سازی‌های مسائل اعتقادی همچون امام زمان در دوره احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: دولت اعتدال تجربه‌های فراوانی از گذشته را در اختیار دارد و در تجربه به ما ثابت شده مستکبرین با پیشرفت ما مخالفند و اکنون نیز برای مقابله با ما به تحریم‌ها روی آوردند و دولت اعتدال باید با تدبیر با این موانع برخورد کند.

وی تأکید کرد: دولت فعلی نباید با مسائل پروژه‌ای برخورد کند و باید با دیدی جامع و همه ‌جانبه به مسائل نگاه کند.

مدیر مسئول روزنامه رسالت به اهمیت هماهنگی بین دولتیان اشاره کرد و گفت: در مجلس هفتم قیمت‌های حامل انرژی ثابت نگه داشته شد در نتیجه قاچاق کالا و مصرف سوخت شدت گرفت و این امر با کارت‌های سوخت حل شد. اما در دولت قبل و با تغییر قیمت ناگهانی ارز خاصیت خود را از دست داد و قاچاق و مصرف بی‌رویه ادامه پیدا کرد.

وی در پایان به نقد پیشنهاد دولت جدید برای استفاده از منابع صندوق توسعه برای درآمدهای جاری اشاره کرد و گفت: بعد از اندیشه و تجربه‌های فراوان صندوق توسعه برای استفاده بخش خصوصی بوجود آمد و اکنون اگر این صندوق برای مصارف جاری کشور استفاده شود باز هم شاهد بروز مشکلات جدی خواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز