خبرگزاری کار ایران

استاد معماری دانشگاه یزد:

مسکن مهر، مصداق عدم تاثیرگذاری مطالعات در کشور است

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۷۶

عدم تاثیرگذاری مطالعات و یافته ها در بهبود مشکلات جامعه، مشکل اصلی کشور است./ وی در پایان سخنان خود پیشنهاد داد تا "هیات حامیان بافت های تاریخی کشور" برای حفظ علوم و فنون معماری سنتی ایران و صیانت از بافت های تاریخی در کشور ایجاد شود.

ایلنا-یزد: استاد معماری دانشگاه یزد گفت: مسکن مهر، مصداق عدم تاثیرگذاری "مطالعات" در کشور است.

به گزارش ایلنا از یزد، محمد رضا اولیاء در همایش "بحث و بررسی مطالعات معماری ایران" در دانشگاه شهید بهشتی گفت: واژه "مطالعات" ترجمه لغت انگلیسی study و لغت فرانسوی etude است.

وی افزود: اصطلاح اتود در معماری به معنای طرح اولیه است، بدان معنی که وجه ترسیمی آن بر وجه شناختی غلبه دارد در حالیکه واژه لاتین آن به معنای مطالعه و شناخت است.

اولیاء گفت: وقتی لغات بیگانه وارد کشور می شود و مبنای آموزش قرار می گیرد، دستگاه فکری ما تغییر پیدا می کند، تغییر تا آنجاکه معماری ایران را از منظر غربی می بینیم. وی افزود: شاید به همین دلیل، جنبه های آموزشی معماری ما به سمت ویژوال حرکت کرده، حرکتی که آفتی خطرناک برای معماری بشمار می آید.

این دکترای معماری با اشاره برگزاری همایش "معماری و شهرسازی اسلامی" در قم تصریح کرد: مطالعات از نگاه ما تنها ترسیم "خط و خطوط" نیست بلکه به "شناخت و معرفت عمیق" نسبت به کاری که انجام می شود، بر می گردد؛ در حالیکه روز قبل از برگزاری آن همایش، رئیس جمهور باحضور در قم قریب به 3 هزار واحد مسکونی مهر را افتتاح کرد.

وی در توضیح این مطلب گفت: نکته مغفول در این بین نحوه مصرف مطالعات است. مصرف مطالعات ما برای چیست؟ و کجاست؟ و این مطالعات اساساً چه تاثیری بر سرنوشت ما دارد؟ آیا اینگونه معلومات برای دلخوش کردن عده ای است؟

این استاد برجسته معماری گفت: طرح این مطلب برایم خوشایند نیست ولی باید گفت ما سرگرم تحقیق هستیم، همچنانکه برخی همین را دوست دارند تا نتایج این سرگرمی، انتشار مقالات باشد!

وی تصریح کرد: عدم تاثیرگذاری مطالعات و یافته ها در بهبود مشکلات جامعه، مشکل اصلی کشور است.

اولیاء در این رابطه به ذکر خاطره ای از استاد حاج حسن صادقیان پرداخت و گفت: ایشان می گفت انسان باید نان را بخورد تا سیر شود نه اینکه برای سیر شدن، آن را به پشت شکم ببند!

وی مسئله امروز کشور را مصادق این جمله دانست و گفت: عدم مصرف دانش مسئله امروز ماست.

محمد رضا اولیاء همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از "مدرک گرایی" در بین دانشجویان و دانش پژوهان جامعه گفت: این پدیده نامیمون نقش دانشگاه ها را "دکوراتیو" می کند. چراکه موجب می شود دانشگاه ها تنها برای ژست علمی موجود باشند.

مسکن مهر، مصداق عدم تاثیرگذاری مطالعات در کشور است

وی در پایان سخنان خود پیشنهاد داد تا "هیات حامیان بافت های تاریخی کشور" برای حفظ علوم و فنون معماری سنتی ایران و صیانت از بافت های تاریخی کشور ایجاد شود.

اساتید و دانشجویان حاضر در همایش نیز با امضای طوماری، موافقت خود را با تاسیس این هیات اعلام کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز