خبرگزاری کار ایران

رئیس بیمارستان امام خمینی در گفت‌وگو با ایلنا:

بدون رضایت بیماران، کارآزمایی بالینی انجام نمی‌شود/ بیمار به رغم اعلام موافقت می‌تواند در هر زمانی قطع همکاری کند

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۵۰۰

رئیس بیمارستان امام خمینی در رابطه با کارآزمایی بالینی در بیمارستان‌ گفت: بدون اخذ رضایت از بیمار و آگاهی کامل وی از پروسه‌ اصلا کاری انجام نمی‌شود، بعد از شروع پژوهش هم بیمار می‌تواند علی‌رغم اعلام قبلی، موافقت خود را منتفی کند و بدون هیچ تأخیری از پژوهش خارج شود و همکاری خود را ادامه ندهد.

«خسرو صادق نیت» رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به علائم بالینی بیماری کرونا بیان کرد: با توجه به علایم بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان امام خمینی، علائم گوارشی بیشتر از قبل در بیماران مشاهده می‌شود، ولی همچنان علائمی مثل تب و لرز، ضعف و بی‌حالی، سرفه و تنگی نفس جزو علائم اصلی این بیماری محسوب می‌شود، اما علائم گوارشی و علائم درگیری سیستم عصبی هم جزو نشانه‌هایی است که بین بیماران کرونایی بیش از گذشته دیده می‌شود.

وی در مورد ابتلای کادر درمان، ادامه داد: وقتی بیماری در جامعه شیوع‌ بیشتری پیدا می‌کند، پرسنل بیمارستانی هم با احتمال بیشتری مبتلا می‌شوند، همچنین به نظر می‌رسد، قدرت واگیری ویروس نیز افزایش یافته است.البته مراقبت از بیماران در موج سوم نیز باعث شده‌ تا تعداد بیشتری از پرسنل بیمارستانی به ویروس مبتلا شوند، در این چند ماه گذشته متاسفانه شاهد بودیم که اقوام درجه یک پرسنل نیر درگیر بیماری شدند و بعضا جانشان را از دست دادند و این موضوع بسیار برای پرسنل ما سخت بوده و مجبور بودند، فشار روحی آن را در کنار دیگر استرس‌های  کاری تحمل کنند.

صادق‌نیت افزود: در رابطه با تاثیر محدودیت‌ها بر میزان ابتلای جامعه گفت: هر چه محدودیت‌ها بر اساس اصول علمی و شناخت دقیق اماکن و مشاغل با تاثیر بیشتر بر شیوع و انتقال ویروس اعمال شود و البته با همکاری مردم همراه باشد، موثرتر خواهد بود، همانطور که در موج اول شاهد همراهی مردم و رعایت اصول بهداشتی در درصد بالایی از گروه‌های مختلف جامعه بودیم و در کنترل انتشار ویروس بسیار موثر واقع شد و حتی در صورت تداوم می‌توانست در کاهش بیماری و حتی کنترل کامل آن موثر باشد.

رئیس بیمارستان امام خمینی افزود: اما بعد از مدتی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها و احساس امنیت و تصور اینکه بیماری کنترل شده، باعث بروز موج دوم و سوم شد.

صادق نیت با اشاره به کارآزمایی‌های بالینی بیان کرد: کارآزمایی‌های بالینی ما بعد از طی مراحل بسیار سخت و کسب  تاییدیه‌های علمی و رعایت اصول اخلاق پژوهش انجام می‌شود، بنابراین محققان مراحل سختی را طی می‌کنند تا اجازه داده شود، کارآزمایی بالینی انجام شود، نتایجش هم بر اساس بررسی مجدد توسط محققان و دانشمندان آن حوزه مورد داوری قرار گرفته و سپس منتشر شده و به اطلاع عموم می‌رسد. در رابطه با داروهای مختلف مطالعات خوبی داشتیم که بعضی از آنها کار مشترک بین‌المللی یا ملی بوده است.

وی ادامه داد: بدون اخذ رضایت‌نامه از بیمار و آگاهی کامل وی از پروسه‌ی کاری اصلا انجام نمی‌شود، بعد از شروع پژوهش هم بیمار می‌تواند علی‌رغم اعلام قبلی، موافقت خود را منتفی کند و بدون هیچ تأخیری از پژوهش خارج شود و همکاری خود را ادامه ندهد.

صادق نیت افزود: غیر از بیماران کرونایی، بیماران غیرکرونایی هم بسیار مهم هستند، چون خیلی از آنها در صورت عدم توجه به درمان به موقع دچار افزایش مخاطرات ناشی از بیماری خود می‌شوند و متاسفانه مکرر شاهد بودیم در این مدت خیلی از بیماران از ترس ابتلا به کرونا، بیماری‌های مزمن و خطرناک‌شان را دنبال نکردند و زمانی مراجعه کردند که خیلی دیر بوده و یا اینکه خیلی درمان کم اثری شده است.

وی در پایان گفت:  توصیه اکید می‌کنیم که بیماران اگر نمی‌توانند به صورت حضوری برای درمان مراجعه کنند، از طریق کلینیک های مجازی، درمان خود را دنبال کنند تا درمانشان به تاخیر نیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز