خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در گفت‌وگو با ایلنا:

دوره درمانِ مشمول کرونایی غیبت محسوب نمی‌شود/ کرونا در کاهش مدت زمان خدمت سربازی بی‌تاثیر است/ مراجعه بیش از ۹۵ درصد مشمولان پزشکی برای حضور در بیمارستان‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۵۶۵

رئیس سازمان وظیفه عمومی با اشاره به اینکه کرونا در کاهش مدت خدمت سربازی تاثیری نداشته است، گفت: برای مشمولانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، مدت زمان درمان بیماری‌شان غیبت محسوب نمی‌شود.

«سردار تقی مهری» رئیس سازمان وظیفه عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت مشمولان دارای معافیت تحصیلی که خارج از کشور بودند و به دلیل لغو پرواز‌ها نتوانستند به کشور مراجعه کنند، گفت: با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا به صورت گسترده، مشمولان دارای معافیت تحصیلی خارج از کشور و یا مقیم خارج از کشور که به دلیل لغو پروازهای خارجی و قرنطینه‌های صورت گرفته از سوی برخی کشورها با مشکل مواجه شده‌اند، می توانند از تسهیلات مصوب ستاد کل نیروهای مسلح برخوردار شوند.

وی ادامه داد: مشمولان ایرانی غایب و غیرغایب خارج از کشور که با هماهنگی وزارتخانه‌های امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم وارد کشور شده‌اند و تا تاریخ ۱۵ مهر ماه سال جاری مجوز یک بار خروج برای آنان صادر شده و همچنان شرایط بازگشت آنان به کشور محل اقامت به علت بیماری کرونا مقدور نیست، می‌توانند تا پایان سال ۱۳۹۹ پس از تایید وزارت امور خارجه از مجوز یک بار خروج بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی همچنین درباره وضعیت سربازانی که دارای بیماران زمینه‌ای هستند، تصریح کرد: این مشمولان در هنگام اعزام به پزشک مراجعه کرده و چنانچه پزشک تشخیص دهد به خدمت اعزام نخواهند شد. براساس آیین‌نامه اگر کسی دارای مشکلات تنفسی یا قلبی است و بیماری آنها در کمیسیون سلامت مشخص شود، پزشک معاین آن‌ها را به متخصص ارجاع می‌دهد و براساس آیین‌نامه برای آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

سردار مهری همچنین درباره افرادی که اقدام به جعل کارت‌های پایان خدمت می‌کنند، خاطرنشان کرد: برخورد با جاعل از نوع برخورد قضایی است که اگر کشف و مسجل شود، قطعا با آن برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از جعل تصریح کرد: هوشمند شدن کارت‌های پایان خدمت یک روش برای جلوگیری از جعل کارت پایان خدمت است. هر کسی می‌خواهد گذرنامه بگیرد و از کشور خارج شود یا وام دریافت کند با توجه به اینکه در سامانه‌های ما مشخص است که این فرد کارت پایان خدمت دریافت کرده‌است یا خیر و این سامانه‌ها بهم مرتبط است و از طریق سیستم اطلاعات در اختیار دیگر دستگاه‌ها نیز قرار می‌گیرد، امکان جعل وجود ندارد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی درباره وضعیت کرونا در مراکز آموزشی گفت: وضعیت کرونا در مراکز آموزشی توسط یگان‌ها و ستاد کل بررسی می‌شود، اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعزام مشمولان به مراکز آموزشی صورت می‌گیرد و براساس گزارش‌هایی که داشته‌ایم، تاکنون مورد فوتی به علت کرونا در بین سربازانی که در حال خدمت سربازی هستند، گزارش نشده است.

سردار مهری همچنین درباره مدت زمان دوره آموزشی گفت: براساس برنامه یگان‌ها دوره‌های آموزشی در یگان‌ها مختلف است، اما در اکثر یگان‌ها مدت دوره آموزشی دوماهه بوده که با توجه به شیوع کرونا یک ماه از دوره آموزشی کاسته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کرونا در کاهش مدت زمان خدمت سربازی تاثیری داشته است، گفت: خیر، کرونا تاثیری در این زمینه نداشته است.مدت خدمت کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی درگیر و جزایر طرح نازعات به ۱۷ ماه کاهش یافته است. همچنین طول مدت خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی غیردرگیر، محروم و بد آب و هوا، مرزی و سایر جزایر خلیج فارس نیز ۱۸ ماه کاهش یافته است. همچنین طول مدت خدمت سربازی برای سربازان غیربومی در مناطق عادی نیز ۲۱ ماه خواهد بود.

سردار مهری خاطرنشان کرد: همچنین مدت خدمت کارکنان وظیفه بومی نیز در مناطق امنیتی درگیر و جزایر طرح نازعات به مدت ۱۷ ماه، در مناطق عملیاتی و امنیتی و غیردرگیر، محروم و بد آب و هوا، مرزی و سایر جزایر خلیج‌فارس ۲۱ ماه و در مناطق عادی ۲۴ ماه خواهد بود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی درباره برخورد با مشمولان غایب گفت: اگر مشمول غایبی خودش برای اعزام به سربازی مراجعه کند، موارد تشویقی برای او در نظر گرفته می شود، در غیر اینصورت برای افراد مشمول غایب محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی در نظر گرفته شده است و آنها نمی‌توانند گذرنامه یا وام دریافت کنند و یا از دیگر تسهیلات استفاده کنند. همچنین شرکت‌های دولتی و خصوصی که از این مشمولان غایب بهره می‌گیرند برابر قانون جریمه می‌شوند. بنابراین برای کارفرمایانی که از مشمول غایب استفاده می‌کنند، جرائمی در نظر گرفته شده است. دستگاه‌های دولتی هم که مشمولان غایب را استخدام نمی‌کنند.

سردار مهری درباره مشمولانی که دچار بیماری کرونا می‌شوند، گفت: مشمولی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شود، مدارک پزشکی خود را باید حتما ارائه دهد و زمانی که برای درمان بیماری استراحت می‌کند، غیبت محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما وقتی در فروردین ماه فراخوان زدیم تا پزشکان، پیراپزشکان و بهیاران مشمول به علت بیماری کرونا برای کمک به کادر درمان مراجعه کنند، افرادی که هنوز زمان اعزام‌شان نیز نرسیده بود در فروردین ماه داوطلبانه حضور پیدا کردند و اگرچه می‌دانستند باید در شرایط کرونا در بیمارستان‌های نیروهای مسلح باشند، اما بیش از ۹۵ درصد از جوانانی که دارای تحصیلات پزشکی، پیراپزشکی و بهیار و مشمول بودند آمدند و مانند ۸ سال دفاع مقدس حضور پیدا کردند. برخی از این افراد نیز به عنوان پیام‌آوران بهداشت به وزارت بهداشت اعزام شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز