خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مترو تهران در گفت‏‌وگو با ایلنا:

تهران به ۱۵۰۰ واگن نیاز دارد/ توسعه کامل شبکه مترو ۱۲.۵ میلیارد دلار بودجه می‌خواهد

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۹۷۰

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: برای تکمیل شبکه مترو تهران ۲۵۰ کیلومتر دیگر نیز باید ساخته شود؛ در نتیجه برای توسعه کامل شبکه مترو تهران در حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار بودجه لازم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متروی تهران یکی از بخش‌هایی است که تاثیر مستقیم تحریم را لمس کرده است؛ از ناتوانی در تامین قطعات یدکی واگن‌ها گرفته تا مشکل واردات تجهیزات کارگاهی مشکلاتی است که توسعه شهر زیرزمینی را با چالش‌های اساسی روبرو کرده است. 

"محسن هاشمی" رئیس شورای شهر تهران در مراسم کلنگ‌زنی خط ده متروی تهران نسبت به وجود مشکلات در تامین قطعات مترو و فرسودگی واگن‌ها هشدار داده و گفته بود، عمر واگن‌های مترو اکنون بالای ۲۵ سال است و نتوانستیم واگنی تامین کنیم و واگن‌ها دچار فرسودگی شده‌اند و این امکان وجود دارد که دچار حادثه نیز خواهند شد. 

"علی امام" مدیرعامل شرکت مترو تهران" در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره منابع مالی که بمنظور توسعه زیرساخت‌های مترو نیاز است،‌ به تدوین برنامه حداقلی برای توسعه مترو با توجه به شرایط اقتصادی موجود اشاره کرد و گفت:  متروی تهران یک برنامه عملیاتی در ابتدای هر سال تدوین می‌کند و براساس آن برنامه‌های خود را پیش می‌برد. در نتیجه  در سال جاری افتتاح ۱۲ ایستگاه را جزو برنامه‌های حداقلی خود در نظر گرفته است. 

او با بیان اینکه برای تکمیل و راه‌اندازی این تعداد ایستگاه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع نیازمند است، به روش‌های تامین منابع اشاره کرد و افزود: مترو از چند منبع مختلف بودجه خود را تامین می‌کند. بودجه مستقیم شهرداری برای شرکت متروی تهران امسال دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان  تعیین شده است،‌ از طرفی اوراق مشارکت سال های ۹۷ و ۹۸ نیز منبع دیگری است که آن منابع با تاخیر به دست شهرداری تهران می رسد. 

امام با بیان اینکه اوراق مشارکت سال ۹۷ با یک سال تاخیر به دست مترو رسید، گفت: اوراق مشارکت سال ۹۸ نیز که در اواخر تیرماه فروخته شد، هنوز به دست ما نرسیده است و در بانک عامل "بانک رفاه" مانده است تا شهرداری وثیقه مورد قبول بانک را تامین کند.  

مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به این سوال که برای افتتاح ۱۲ ایستگاه چقدر هزینه لازم است؟ گفت: با پول اوراق ۹۷ و اوراق ۹۸ و محقق شدن حداقل ۵۰ درصد بودجه شهرداری امیدواریم بتوانیم این ۱۲ ایستگاه را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم. کمبود منابع اینجا خودش را نشان می‌دهد که شهرداری به دلیل محدودیت‌ها نمی‌تواند بودجه مصوب ما را تامین کند. 

امام در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه واردات تجهیزات مترو در کشور به دلیل تحریم و شرایط اقتصادی عملا امکان‌پذیر نیست؛‌ اگر ۷ میلیارد دلار سرمایه ایران که در کره جنوبی متوقف شده،‌ در اختیار متروی تهران قرار می‌گرفت، می‌توانست شبکه متروی تهران را به صورت کامل تکمیل کند یا خیر؟ گفت: برای تکمیل شبکه متروی تهران بدون در نظر گرفتن ناوگان مورد نیاز، بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون دلار برای هر کیلومتر مترو هزینه می‌خواهد. 

او ادامه داد: اکنون در حدود ۲۳۷ کیلومتر از شبکه مترو تهران ساخته شده است و برای تکمیل شبکه مترو تهران ۲۵۰ کیلومتر دیگر نیز باید ساخته شود. در نتیجه با این حدود قیمت برای توسعه کامل شبکه مترو تهران در حدود ۱۲ و نیم میلیارد دلار بودجه لازم است. در نتیجه با این پولی که در کره جنوبی بلوکه شده است، ‌بخش قابل ملاحظه‌ای از شبکه جامع مترو تهران تکمیل می‌‌شود. 

امام درباره هزینه‌ای که برای تامین واگن‌های مترو نیاز است، گفت: تهران به ۱۵۰۰ واگن نیاز دارد که برای تامین این تعداد واگن‌، حدودی یک و نیم میلیارد دلار بودجه لازم است تا واگن‌های مورد نیاز کشور تا سه سال آینده تامین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز