خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بهزیستی:

زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۱۸۲

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: امیدواریم زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته شود تا مشکل ناشنوایان حل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در آستانه روز جهانی افراد ناشنوا گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۴۴ هزار نفر فرد دارای معلولیت داریم که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، ۲۳۸ هزار نفر از این افراد دارای معلولیت ناشنوایی هستند که شدت معلولیت ۱۴۰ هزار نفر از آنها معلولیت شدید و خیلی شدید است.

وی ادامه داد: نقص‌های مادرزادی مخفی با انجام غربالگری‌های لازم شناسایی می‌شوند. بین ۲ تا ۴ هزار نفر از موالید زنده مشکل کم‌شنوایی شدید دارند که ۲۵ درصد موارد دارای علت شناخته شده هستند و ۲۵ درصد علل مشکلات زایمان، مصرف دارو و ... است همچنین ۵۰ درصد موارد هم ژنتیکی هستند. بنابراین بررسی ژنتیکی افراد در خانواده‌های در معرض خطر بسیار مهم است و سازمان بهزیستی در ادامه فعالیت‌ها تمام افراد دارای معلولیت و خانواده آنها را از لحاظ مشکلات ژنتیکی بررسی و مشاوره کرده و اگر نیاز باشد آزمایشات ژنتیکی نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در سال جاری تمام خانواده‌های دارای دو معلول تحت پوشش مشاوره رایگان برای آزمایش ژنتیک قرار گرفته‌اند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که برای افراد ناشنوا حائز اهمیت است آن است که زبان اشاره متفاوت است و هر کشوری از یک زبان اشاره استفاده می‌کند که مشکلاتی را ایجاد کرده است و طی توافقاتی که شده امیدواریم همه از زبان اشاره واحد ایرانی بهره‌مند شوند و زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته شده تا مشکل ناشنوایان حل شود.

قبادی دانا گفت: ۶۵ تشکل در حوزه ناشنوایان در سطح کشور فعال هستند که شرکا اجتماعی سازمان هستند تا انشالله شرایط بهتری را رقم بزنیم.

وی افزود: یکی از اقداماتی که پیگیر هستیم این است که بتوانیم نظر وزارت بهداشت و بیمه سلامت  را جلب کنیم برای پوشش توانبخشی افراد دارای معلولیت است به عنوان مثال گفتار درمانی تحت پوشش بیمه نیست و امیدواریم با اجرای ماده ۶ بتوانیم آن را اجرا کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در حال انجام است مراکز خانواده کودکان اختلال شنوایی است. در حال حاضر ۸۶ مرکز فعال است که دولت و بهزیستی به آنها کمک میکنند.

قبادی دانا ادامه داد: وسایل کمک توانبخشی با توجه به محدودیت هایی که داشتیم اما علی رغم اینکه جمعیت ناشنوایان ۱۵ درصد کل معمولین را در کشور تشکیل می‌هد ۲۴ درصد اعتبارات توانبخشی برای ناشنوایان است و ۱۵۰ نفر از دریافت سمعک استفاده کردند.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای بسیار خوبی که در حال انجام است کاشت حلزون بوده است، ادامه داد: تا این افراد ناشنوا بتوانند شنوایی خود را به دست بیاورند.

رییس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: این عمل از سال ۸۶ قوت گرفته و به گونه‌ای است که ۱۲ هزار نفر تحت عمل کاشت حلزون قرار گرفتند.

وی گفت: از میان ۱ میلیون و ۸۰ هزار خانوار مستمری بگیر تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۹۹ هزار خانوار نیازمند با معلولیت شنوایی مستمری دریافت می کنند و همچنین با توجه به ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، ۱۲۵ هزار خانوار نیازمند تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمک هزینه معیشت دریافت می کنند که از این تعداد، ۲۲ هزار خانوار دارای معلولیت ناشنوایی هستند.

 قبادی دانا فعالیت های سازمان بهزیستی را مبتنی بر جامعه دانست و گفت:ضمن شناسایی افراد دارای معلولیت ناشنوایی در مناطق دور افتاده و روستایی با کمک مردم و استفاده از ظرفیت  خیرین، NGO ها و تشکل های فعال در حوزه ناشنوایان در سطح کشور که شرکای  اجتماعی سازمان بهزیستی هستند و همچنین آموزش مهارت های ارتباطی و مفاهیم زبانی و گفتاری با کمک  مراکز شنوایی سنجی یا گفتار درمانی و ... می توانیم شرایط بهتری برای زندگی افراد دارای معلولیت شنوایی در جامعه فراهم کنیم.

وی گفت:در راستای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در حال رایزنی و جلب نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیمه سلامت و سازمان برنامه و بودجه هستیم  تا خدمات توانبخشی نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرند زیرا در حال حاضر خدمات گفتار درمانی و کار درمانی تحت  پوشش بیمه های پایه سلامت نیستند و امیدواریم بتوانیم در ردیف ۲۴ بودجه سال ۹۹ ردیف اعتباری برای تحت پوشش قرار دادن خدمات توانبخشی ایجاد کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور روز جهانی افراد دارای معلولیت ناشنوایی را بهانه ای برای مطالبه تک تک افراد جامعه، مسئولین، مدیران کشور و... در خصوص حقوق  این افراد دانست و گفت: ناشنوایان از فهیم ترین گروه های افراد دارای معلولیت هستند که با دستان توانمند خود با ما صحبت می کنند و انتظار دارند که ما نیز زبان آنها را به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: در سال ۲۰۲۰ یکی از مواردی که بر آن تکیه می شود زبان اشاره برای همه است تا شرایطی فراهم شود که این افراد به حقوق خود واقف شوند و دسترسی آنها به مترجمین که کمک حال آنها هستند تسهیل شود.

وی همچنین به راه اندازی شبکه مترجمین زبان اشاره در استان خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات زبان اشاره ایرانی، متفاوت بودن آن در گروه های مختلف افراد دارای معلولیت ناشنوایی است که برای به رسمیت شناخته شدن یک زبان اشاره واحد در ایران گروه های مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند و توافقنامه ای در همین زمینه به امضا خواهد رسید.

رییس سازمان بهزیستی کشور از تشکیل شبکه ملی افراد دارای معلولیت ناشنوایی در روزهای آینده خبر داد و گفت: تشکیل این شبکه به مطالبه حقوق این افراد در جامعه و پیگیری اجرا شدن قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت کمک شایانی می کند و سازمان بهزیستی نیز با کمک تشکل های فعال در این زمینه حقوق افراد دارای معلولیت ناشنوایی را در زمینه های بهداشت، درمان، آموزش، ورزش و دیگر حقوق این افراد از نهادهای متولی، مطالبه می کند.

وی با اشاره به کار سخت و طاقت فرسای مترجمین زبان اشاره که ساعت های طولانی برای ترجمه سخنان مسئولین و سخنرانان مختلف در نشست های افراد دارای معلولیت شنوایی حضور دارند و درک مطالب را برای آنان تسهیل می کنند، قدر دانی کرد و گفت: از همه مترجمین گمنام زبان اشاره که زبان گویای عزیزان ناشنوا هستند و ارتباط ما را با این افراد نجیب و فهیم در سراسر کشور برقرار می کنند، تشکر می کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز