خبرگزاری کار ایران

آزمایش‌های سرولوژیک جایگاهی در تشخیص بیماران علامت‌دار ندارد/توضیح درباره واکسن کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۶۶۲

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: آزمایش‌های سرولوژیک جایگاهی در تشخیص بیماران علامت دار و شکسته زنجیره انتقال در جامعه ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا بیگدلی رییس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری مجازی که امروز ظهر در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: نکته اول در رابطه با تشخیص بیماری است، با توجه به اینکه بیماری کوید ۱۹ نیازمند توجه جدی در امر تشخیص است همه کارد پزشکی و هموطنان ما باید اطمینان داشته باشند که آزمایش‌های سرلوژی یا مبتنی بر آنتی بادی جایگاهشان در تشخیص بیماری در افراد علامت دار و افراد مشکوک واقعا رد شده است.

وی ادامه داد: این موضوع باید به صورت کاملا جدی مورد توجه هموطنان قرار بگیرد که آزمایش‌های سرولوژیک جایگاهی در تشخیص بیماران علامت دار و شکسته زنجیره انتقال در جامعه ندارد. درباره آزمایش‌های مولکولی که بهترین راه تشخیص است و به نام آزمایش‌های PCR  نیز شناخته می‌شوند،‌ باید در نظر داشته باشیم که این آزمایش‌ها  عمدتا برای تشخیص افراد علامتدار و کسانی که با بیماران و مبتلایان در ارتباط بوده‌اند به کار گرفته می‌شود.

رییس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: اینکه افراد تصمیم‌ می‌گیرند با انجام آزمایش خودشان را چک کنند و مطمئن شوند که آیا آلوده شده‌اند یا نه،‌ فایده‌ای ندارد. زیرا کسی که آزمایش PCR  را انجام می‌دهید به محض اینکه از آزمایشگاه بیرون آید ممکن است آلوده‌ شود، پس این آزمایش فقط تا لحظه‌ای که نمونه گرفته شده است ارزش دارد.

وی افزود: موضوع دیگری که هموطنان باید بدانند نقش واکسن در پیشگری است. به راحتی ثبا شده که در یک صد سال گذشته عمده کاهش مرگ و میرها ناشی از تاثیر واکسن‌ها بوده است.

بیگدلی گفت: واکسن‌ها با تحریک سیستم ایمنی می‌توانند عامل موثری برای از بین بردنز بیماری‌ها باشند اما کووید ۱۹ یک بیماری بسیار پیچیده است و مهم‌ترین بُعد آن ناشناخته بودن است که معلومات و دانش ما در مورد کووید۱۹ بسیار کمتر از ندانسته‌هایما است. به همین خاطر پیچیده بودن بیماری و ابهامات بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد برای ساخت واکسن باید عمیق‌تر و منطقی‌تر فکر کنیم.

رییس انستیتو پاستور ایران خاطر نشان کرد: چند سوال است که حتما در ذهن همه هموطنان وجود داشته باشد، اول اینکه اصلا مطمئن نیستیم که این بیماری حتما واکسنی خواهد داشت. به این خاطر که افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند ابتلای مجدد در آنها مشاهده شده است. پس ممکن است واکسن موثری برای این بیماری نداشته باشیم.

وی توضیح داد: سوال بعدی که مطرح می‌شود این است که اگر واکسنی هم داشته باشیم، مدت زمان تاثیر واکسن که بتواند از ابتلا مجدد پیشگیری کند چه زمانی خواهد بود؟ زمان و آینده به این سوال پاسخ خواهد داد. اما باتوجه به اینکه امروزه یک اضطرار جهانی وجود دارد به همین دلیل شرکت‌ها و گروه‌های متعددی در حال بررسی هستند و بیش از۲۰۰ گروه در دنیا مشغول ساختن و مطالعه روی واکسن هستند.

بیگدلی درباره مراحل تست واکسن گفت: بعد از اینکه واکسن ساخته می‌شود باید از دو نظر مورد مطالعه و کارآزمایی قرار بگیرد. در فاز یک واکسن بر روی تعداد اندکی انسان تست می‌شود، در فاز دو تعداد افرادی که مورد تست قرار می‌گیرند بیشتر می‌شود و به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر می‌رسد در فاز سوم اما تعداد افراد و داوطلبان بالغ بر هزاران نفر می‌رسد.

علیرضا بیگلری ادامه داد: در فاز سه حدود ۳۰ هزار انسان مورد آزمایش قرار میگیرند، اگر در این فاز هم تایید شود دیگر وارد جامعه خواهد شد، اما در همان زمان هم باید کنترل‌هایی در جامعه صورت گیرد.

وی گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که گروهای زیادی در حال ساخت واکسن هستند و یکی از راه‌ها برای ما این است که واکسن ایرانی تولید شود و در کشور دو شرکت بهتر جلو رفتند و کار کردند، مطالعات حیوانی انجام مشده و بعد باید وارد فاز انسانی شود.

بیگلری افزود: حتی اگر تمام شرکت‌ها وارد تولید شوند باز نمی‌توان ۸ میلیار را مورد پوشش قرار داد و نیاز است گروها در داخل کشور هم وارد شوند.

وی اظهار داشت: اگر دنیا موفق به کشف واکسن شد ما هم نیروهایی را داریم تا همان راه را بروند، ما مطمئن نیستیم که واکسن موثر باشد و یا ساخته شود و همچنین به جوامع داده شود، حداقل تا دوسال آینده رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری واجب است.

بیگلری ادامه داد: ما هم در تلاشیم تا در کشور واکسن تولید کنیم اما باید بدانیم اثرگذاری آن دو ماه است که یعنی در سال مثلا باید ۶ بار استفاده شود. اگر مطمئن شویم کشوری زودتر از ما این واکسن را می‌سازد و موثر است، ما هم افرادی را داریم که تجربه کافی در این زمینه داشته باشند و در همان مسیر قرار بگیرند.

تشخیص آنفلونزا از کرونا سخت است

بیگلری در ادامه افزود: الان هر بیماری که با تب و علایم بیماری کرونا مراجعه می‌کند، می‌گوییم کرونا دارد تا اینکه خلافش ثابت شود‌، نکته‌ی مهم این است که در پاییز آنفولانزا بیشتر خواهد بود که نشانه‌های آن خیلی شبیه کووید است، حال تصور کنید بیماری با تب و صرفه به مراکز درمان مراجعه کند، تشخیص آن بیماری بسیار سخت است و حتما هم باید تشخیص داده شود چون کنار هم بستری کردن بیمار کرونایی و بیماری که علایم شبیه به کرونا دارد خطرناک است.

ایران در درمان هاری پیشرفته است

وی تصریح کرد: یکی از کشورهایی که در هاری کنترل خوبی داشته، کشور ما است که از ۷۰ هزار مرگ ناشی از هاری که در دنیا اتفاق می‌افتد در ایران شاید نه مورد در سال گذشته بوده، وقتی در دنیا قرار به برگزاری کلاس و آموزشی باشد حتما یکی از آن آموزش دهنده‌ها فردی ایرانی خواهد بود.

بیگلری ادامه داد: در مورد خطای پی سی آر باید بگویم که خطای آن را ۷۰ درصد می‌دانیم و عوامل مختلف این خطا را پایین و یا بالا می‌برد، مثلا اوایل بیماری احتمال اینکه جواب منفی کاذب باشد بسیار زیاد است، گاهی نوع نمونه گیری هم تاثیر دارد و حتی نوع کیت و مهارت کسی که آزمایش را انجام می دهد، همه در جوابی که کیت به ما می‌دهد اثر دارد.

وی گفت: بیش از ۲۰۰ گروه در دنیا در تلاش هستند تا به کشف واکسن برسند و خوش بختانه اغلب راه‌هایی که می‌رویم شبیه همان راه‌هایی است که بقیه‌ی کشورها می روند، اما نمی‌دانیم کدام راه درست است و جای شکر دارد که ما همه راه‌ها را توسط گروهای مختلفی که داریم پیش می‌بریم.

هزینه‌ی پروژه‌های ساخت واکسن کرونا بسیار زیاد است

بیگلری تصریح کرد: واقعیت این است که پولی که برای ساخت این واکسن‌‌ خرج می‌شود در تمام دنیا قابل توجه است ولی ساخت واکسن بسیار پیجیده است و همه‌ی کشورها در تلاش هستند تا این دوره‌ی ساخت را کوتاه‌تر کنند.هزینه‌ایی که برای ساخت واکسن در کشور داده می‌شود را انستیتوپاستور نمی‌دهد، باید بدانیم که همیشه همه‌ی پروژه‌ها به نتیجه نخواهد رسید ولی از بین چند پروژه وقتی یک الی دو مورد به نتیجه می‌رسد سود آن از نظر اقتصادی جبران پروژه‌های دیگر هم می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز