خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

خیلی از دانشگاه‌های تازه تاسیس زیرساخت آموزش الکترونیکی را ندارند/ "غیرحضوری-حضوری" شیوه جدید تدریس در آموزش عالی

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۹۹۶

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خیلی از دانشگاه‌های تازه تأسیس یا نوپای ما که ۱۰- ۱۵ سال از قدمت و تاسیس آنها می‌گذرد، زیرساخت‌های فضای مجازی را اصلا ندارند یا خیلی محدود دارند.

«محمدتقی نظرپور» معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره هزینه‌هایی که به دانشگاه‌ها بابت آموزش مجازی تحمیل شده، تامین مواد ضدعفونی کننده و در ادامه آن کمک دولت و اختصاص بودجه مختص این موضوع به دانشگاه‌ها گفت: تلاش کردیم با توجه به وضعیت کرونا که اکنون درگیر آن هستیم، بودجه‌ای مازاد بگیریم، اما به دلیل شرایط حادی که در وزارت بهداشت بود، عمدتا بودجه‌ها به سمت و سوی کرونا و پاسخ به نیازهای نیازهای مجموعه‌های بهداشتی و درمانی سوق پیدا می‌کند.

نظرپور در خصوص تخصیص بودجه مناسب به دانشگاه‌ها در زمان کرونا گفت: به همین دلیل تلاش ما این بوده که اگر بتوانیم، تخصیص‌های مناسب و قابل قبولی را برای دانشگاه‌ها داشته باشیم تا بتوان بخشی از نیازهایی که الان وجود دارد را جبران کنیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: باید توجه داشت که دانشگاه‌های ما باز هستند و اکنون تنها شیوه آموزش دانشگاه‌های ما تغییر کرده است. یعنی پیش‌تر  شیوه آموزش حضوری بوده، اما الان شیوه آموزش به صورت غیرحضوری یا غیرحضوری-حضوری با هم شده است.

وی درباره شیوه کلاس‌های غیرحضوری- حضوری گفت: بحث کلاس‌های غیرحضوری- حضوری، برای آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که به آزمایشگاه و کارگاه خاصی نیاز دارند و اکنون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارهایشان را در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها انجام می‌دهند، از طرفی دانشجویان ارشد که باید برای رساله و پایان‌نامه‌هاشان اقدام کنند، اکنون در حال جمع‌آوری مطالب‌شان هستند.

نظرپور خاطرنشان کرد: بنابراین در حال حاضر دانشگاه‌ها و اساتید ما فعال هستند، ولی شیوه کار کردن دانشگاه‌ها تغییر کرده است. پس نمی‌توانیم بگوییم چون دانشگاه‌ها غیرحضوری- حضوری هستند، دیگر نیازی به بودجه نیست یا اگر کمتر بودجه بدهیم، مشکلی ندارد. بلکه ما اعتقادمان بر این است که برای تامین زیرساخت‌های دانشگاه‌ها ضرورت دارد به این موضوع  توجه کنیم.

 معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خیلی از دانشگاه‌های تازه تأسیس یا نوپای ما که ۱۰-  ۱۵ سال از قدمت و تاسیس آنها می‌گذرد، زیرساخت‌های فضای مجازی را اصلاً ندارند یا خیلی محدود دارند.

وی در خصوص وضعیت دانشگاه‌های بزرگ برای تامین زیرساخت‌های فضای مجازی گفت: دانشگاه‌های بزرگ ما در کشور ساختارهای لازم برای آموزش غیرحضوری دانشجویان را دارند و به سرعت توانستند خودشان را با شرایط روز تطبیق دهند و از دستاودهای روز هم استفاده کنند. 

نظرپور تصریح کرد: با وجود این بسترها و زیرساخت‌ها بوده که دانشگاه‌های بزرگ در سراسر کشور توانستند، بخش زیادی از آموزش‌های خودشان را به صورت مجازی انجام بدهند و به نتیجه مطلوب هم برسند.

 معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  در پاسخ به این سوال که با راه‌اندازی آموزش مجازی و غیرحضوری هزینه دانشگاه‌ها چقدر افزایش داشته است؟ گفت: ما به دانشگاه‌ها درخواستی فرستادیم مبنی براینکه با وضعیتی که کرونا برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده از چه محل‌هایی صرفه جویی یا از چه محل‌هایی هزینه به دانشگاه‌ها اضافه شود، ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز